name | autoweek.cz

BYD uvádí do Evropy kompaktní elektrické SUV Atto 2

BYD uvádí do Evropy kompaktní elektrické SUV Atto 2

15.02.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Čínský výrobce BYD evropským médiím představil elektromobil Atto 2, dosud nejkompaktnější SUV značky pro Evropu. V rozporu s obvyklým tvrzením o záplavě laciných čínských elektromobilů zaujme bohatou základní výbavou a použitím unikátních technických řešení. Tomu odpovídá i jeho cena.

Jedním ze stěžejních modelů značky BYD v Evropě se má stát nové malé městské elektrické SUV Atto 2. BYD u této novinky vyzdvihuje unikátní technická řešení - deskové LFP akumulátory (Blade Battery), konstrukci cell-to-body (CTB) s akumulátorem jako nosným prvkem a integrovaný systém pohonu 8-in-1. Navíc přináší nejmodernější inteligentní technologie v interiéru s otočným displejem infosystému a standardní výbavu s prvky, za něž se u konkurence musí nemálo připlácet, jako jsou tepelné čerpadlo, systém V2L či panoramatická střecha s nastavitelnou sluneční clonou.

 

Auto pro města

Atto 2 završuje modelovou řadu BYD pro Evropu na jejím nižším konci. Podle marketingových expertů je zaměřeno na zákazníky, kteří chtějí zvýšenou světlou výšku SUV a přitom hledají cenově dostupné vozidlo maximálně uzpůsobené městskému provozu. Osloví tedy jak mladé rodiny, tak starší kupující.

 

Střízlivý, záměrně neprovokující design se standardně dodávanými plně LED světlomety zaujme tenkými výraznými světly pro denní svícení vpředu, zatímco vzadu světelná lišta po celé šířce spojuje koncová světla vytvářející čínský uzel, který vypadá jako číslo 8 nebo Möbiův proužek, což znamená nekonečné štěstí.

 

Atto 2 je dlouhé 4310 mm a vysoké 1675 mm při dlouhému rozvoru náprav 2620 mm. Zavazadlový prostor má objem 400 l resp. až 1340 l s rovnou podlahou se sklopenými zadními sedadly.

 

Atto 2 využívá BYD e-platformu 3.0 kde je deskový akumulátor integrován do nosné struktury karoserie CTB (Cell-to-Body) a jeho horní část slouží jako rovná podlaha interiéru, takže i na zadních sedadlech je dostatek místa pro nohy a hlavu. Konfigurace CTB zvyšuje tuhost nosné struktury o 32 %.

 

Tradiční interiér

V interiéru se BYD rozhodl pro výrazně tradičnější design bez zbytečných stylistických odlišností, které by spotřebitelé mohli potenciálně odmítnout. V tom se zásadně odlišuje od modelu Dolphin, kde jsou ovládací prvky zcela odlišné od všeho, co známe, nicméně velmi přehledné s logickým ovládáním. Sedadla vpředu jsou standardně elektricky nastavitelná a vyhřívaná, ve vyšší výbavě lze vyhřívat i volant. Volant a sedadla nabízejí vynikající ergonomii. Světlo do interiéru přináší standardně dodávaná panoramatická prosklená střecha s elektricky nastavitelnou sluneční clonou.

 

V interiéru najdeme všechno přesně tam, kde to má být. Materiály jsou příjemné a kvalitní, žádné tvrdé povrchy, spoje jsou přesné a velmi kvalitní. Příjemným dojmem působí také polstrované plochy, četné přihrádky a držáků nápojů.

 

Ovládací prvky v Atto 2 jsou na první pohled jasné a vše je zde logicky a přehledně uspořádané. Četná fyzická tlačítka na volantu a středové konzoli usnadňují ovládání základních funkcí. Ovladačem vedle řadicí páky lze nastavit i čtyři jízdní režimy – Eco, Normal, Sport a Snow.

 

Řidiči pomáhá i dobře fungující hlasové ovládání po pokynu „Hi BYD“ pro ovládání topení, klimatizace nebo oken. Ovládání základních funkcí je nicméně velmi snadné i ručně – přejetím třemi prsty po displeji ve vertikálním směru se mění teplota a horizontálním pohybem se nastavuje ventilátor. Základní krajně nepříjemné zvuky výstražných signalizací lze snadno přeladit na příjemnější signály.

 

Nejmodernější komunikační systémy

Všechny verze Atto 2 mají 8,8“ digitální přístrojový panel. Informační a komunikační systém je vybaven 10,1“ displejem v základní verzi Active a 12,8“ obrazovkou ve výbavově Boost, přičemž v obou případech je obrazovka otočná a umožňuje provoz v horizontální i vertikální poloze. Horizontální poloha je ideální pro volbu funkcí a aplikací, ale i pro zobrazení kamery při couvání, zatímco vertikální konfiguraci řidič ocení zejména při použití navigace, protože zde přehledně vidí dlouhý úsek cesty před sebou. Navíc vynikající grafika přesně zobrazuje křižovatky, takže jízda i v hustém městském provozu v neznámém prostředí není stresující. Natočení displeje je automatické, ale řidič jej může změnit. Zajímavé je, že při využití Android Auto pro navigaci zůstává displej v horizontální podobě.

 

Centrální displej lze jej využít pro přístup k aplikacím, jako jsou Spotify, YouTube, Zoom nebo Amazon Music. Atto 2 je vybaveno pro příjem aktualizací vzduchem OTA (Over the Air). V tomto segmentu je ojedinělý i NFC přístup do vozu přes klíček, klíčkovou kartu, chytrý telefon nebo přenosné elektronické zařízení.

 

Pohon a akumulátor: unikátní koncepty

Unikátní v Atto 2 je vysoce integrovaný systém elektrického pohonu 8-in-1 vlastní konstrukce, který v jednom bloku zahrnuje trakční elektromotor s řídicí jednotkou, management akumulátoru, systém nabíjení, měnič a reduktor. To výrazně snižuje výrobní náklady. Systém pohonu pracuje s účinností 89 %.  Elektromotor poskytuje největší výkon 130 kW (177 k) a maximální točivý moment 290 N.m.

 

Akumulátor používá chemii LFP (lithium-železo fosfát) bez kobaltu a niklu. Ve srovnání s běžnými NMC akumulátory zaručuje vyšší úroveň bezpečnosti, včetně odolnosti proti proražení a proti požáru. Akumulátory LFP také nabízejí lepší výkon v extrémních teplotách a menší ztrátu kapacity během své životnosti. Akumulátor v Atto 2 má rozsah pracovních teplot od -30 do +40 °C, což prodlužuje dojezd v zimě o 10 - 20 %. Poněkud nižší využitelnou energetickou hustotu BYD eliminuje unikátní deskovou konfigurací (BYD Blade Battery), což zajišťuje optimální využití prostoru.

 

Kapacita akumulátoru 45,1 kWh je vhodná pro městské využití. Podle WLTP vystačí na dojezd 312 km resp. až 463 km ve městě. Terčem kritiky médií určitě bude největší využitelný výkon při DC nabíjení 65 kW. BYD k tomu uvádí, že stačí k nabití z 10 na 80 % za 37 minut resp. z 30 na 80 % za 28 minut. Standardně se Atto 2 dodává s 11 kW AC nabíječkou, která nabije akumulátor z 0 na 100 % za pět a půl hodiny.

 

Atto 2 zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,9 s a dosahuje největší rychlost 160 km/h. To umožňuje velmi příjemné a vyvážené chování, které se uplatní především v městském prostředí, ale poskytuje i velmi pohodlné svezení po běžných silnicích. Malý průměr zatáčení 10,5 m poskytuje výtečnou ovladatelnost a obratnost v hustém městském provozu. Podvozek je jednoznačně zaměřen na komfort, který spolehlivě kompenzuje i nerovnosti městských ulic.

 

Sériová výbava vysoko nad běžnými standardy

Atto 2 se standardně dodává s tepelným čerpadlem pro lepší účinnost a dojezd, zejména při nízké teplotě, a s funkcí V2L (Vehicle-to-Load), která umožňuje napájení nebo nabíjení externích elektrických spotřebičů výkonem až 3,3 kW.

 

Ve Španělsku Atto 2 v základní verzi Active stojí 29 990 eur (v přepočtu 753 700 Kč, přičemž DPH je 21 %), ve vyšší výbavě Boost 31 990 eur  (804 000 Kč). BYD na své vozy poskytuje šestiletou záruku resp. na 150 000 km, na systém pohonu 8 let a 150 000 km a na akumulátor 8 let resp. 200 000 km pro udržení kapacity minimálně 70 %.

 

Už základní verze Active je vybavena LED světlomety vpředu i vzadu, 17“ litými koly a zadní kamerou. V základní výbavě jsou i vyhřívaná přední sedadla, 360° kamery a zadní parkovací senzory, nechybí dokonce ani vyhřívaná přední sedadla. Standardně se dodává s tepelným čerpadlem, inteligentním ovládáním dálkových světlometů, NFC přístupem i funkcí V2L. A to nemluvíme o předepsaných i nadstandardních asistenčních systémech nebo inteligentním ovládání dálkových světel.

 

Ve 3. čtvrtletí 2025 bude k dispozici také verze Comfort s větším akumulátorem pro dojezd 420 km a rychlejší nabíjení. Úplné specifikace a ceny Atto 2 Comfort budou oznámeny až před jejím uvedením na trh.

 

Se vstupní cenou těsně pod 30 000 eur (750 000 Kč) je Atto2 na úrovni evropské konkurence, a to i v důsledku dovozního cla ve výši 27 %. To se může koncem roku eliminovat po zahájení výroby v Maďarsku. Cenou se tedy Atto2 vyrovná vozům jako Citroën e-C3 Aircross nebo Opel Frontera, ale technikou a výbavou je daleko převyšuje. Představuje vážnou konkurenci i vozům jako jsou Škoda Elroq nebo Kia EV3. Ty proti Atto 2 nabízejí delší dojezd a rychlejší nabíjení, ovšem při mnohem chudší výbavě za vyšší cenu.

 

Foto: Vladimír Rybecký