name | autoweek.cz

BYD směřuje před Teslu
03.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
(aktualizováno) Tesla v úterý oznámila údaje o dodávkách vozidel za čtvrté čtvrtletí a celý rok. Udrží zřejmě vedoucí postavení mezi výrobci elektromobilů, ale čínský BYD ji už předstihl v prodeji elektrifikovaných vozidel, zahrnujících i plug-in hybridy.
Tesla v roce 2023 dodala 1,809 milionu vozů. Konečný výsledek překonal většinu odhadů Wall Streetu, i když nedosáhl cíl Elona Muska 2 miliony vozidel a obdivuhodný meziroční růst o 38 % je menší, než cílových 50 %.
Pokud jde o prodej elektrifikovaných vozidel, čínský BYD Teslu předstihne. Společnost BYD uvedla, že dodávky jejích elektromobilů a plug-in hybridů vzrostly v loňském roce o 61,9 % na 3,02 milionu vozidel. Z toho 1,57 milionu představovaly elektromobily s akumulátory a 1,4 milionu plug-in hybridy. Čínské statistky spojují obě kategorie dohromady jako vozidla využívající nové energie (NEV). BYD ale za poslední čtvrtletí dodal 945 000 vozů, z čehož čistě elektrických bylo 526 409. Tesla za stejné období prodala 484 507 elektromobilů, takže během čtvrtého čtvrtletí už tedy BYD prodal o 8 % víc elektromobilů.
prodej BEV 2023 |
1.Q |
2.Q |
3.Q |
4.Q |
celkem |
Tesla |
422 875 |
466 140 |
435 059 |
484 507 |
1 808 581 |
BYD |
264 647 |
352 163 |
431 603 |
526 409 |
1 574 822 |
Na globálním trhu s elektrifikovanými vozidly se Tesla a BYD bojují o vedoucí pozici. Oba výrobci se agresivně snaží rozšířit výrobní kapacity, objem prodeje i použití technických inovací. Společnost BYD minulý týden uvedla, že plánuje vybudovat výrobní základnu v Maďarsku a tím obejít hrozící cla EU. Tesla už má výrobní závod v Německu.
Tesla využívá uvedení svého Cybertrucku na trh k zavedení technických inovací které ji opět posunuly daleko před starší konkurenty. Otázkou ovšem je, kolik Cybertrucků Tesla dokáže v nejbližší době vyrobit s ohledem na nedostatečnou kapacitu produkce akumulátorů nové generace.
BYD a Tesla na svých elektrických vozidlech vydělávají peníze, zatímco většina jejich konkurentů nikoliv. Investoři však čekávají na hospodářské výsledky Tesly za čtvrté čtvrtletí aby viděli, jak velkou část její ziskové marže byla utracena na slevy kvůli udržení dynamiky prodeje. Rovněž BYD sáhl ke slevám. Její dodávky ukazují, že snížení cen funguje a je to cena, kterou čínské společnosti stojí za to zaplatit za zvýšení podílu na trhu.
Tesla zvýšila slevy a poskytla další pobídky, jako je šest měsíců bezplatného rychlého nabíjení, pokud zákazníci v USA převezmou vozy do konce prosince ve snaze zvýšit prodej předtím, než některé varianty jejího kompaktního sedanu Model 3 ztratí v roce 2024 americké federální daňové úlevy. To jí pomohlo vykázat růst o 11 % oproti předchozímu čtvrtletí. Po zastavení výroby ve třetím čtvrtletí kvůli modernizaci montážních linek, Tesla ve čtvrtletí vyrobila rekordních 494 989 vozů, čímž se celková výroba za rok 2023 zvýšila na 1,85 milionu kusů.
Produkce Tesly dosáhla 1,846 milionu elektromobilů, v samotném 4. čtvrtletí to bylo rekordních 495 000 vozidel. I v tomto ohledu již zaostala za BYD, který už ve 3. čtvrtletí vyrobil více elektromobilů než Tesla, nicméně tehdy ještě těsně zaostal v prodeji. Továrna Tesly v Šanghaji dodala v roce 2023 947 000 vozidel, tedy 51,3 % celkové produkce při 33% nárůstu objemu výroby. Míra lokalizace komponent používaných v továrně v Šanghaji přesáhla 95 %. V roce 2023 dodala Tesla Gigafactory Shanghai na čínský trh víc než 600 000 elektrických vozidel.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz