name | autoweek.cz

BYD - pozor na tyto Číňany!

BYD - pozor na tyto Číňany!

15.07.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Čínská automobilka BYD Auto (Built Your Dreams) představila hybridní automobil vlastní konstrukce využívající revoluční akumulátory.

Uváděný dojezd 400 km vyvolával u věci neznalých novinářů úsměv, stejně jako údaj, že akumulátory lze dobít na 50 % kapacity za pouhých deset minut. Přitom připravovaný Chevrolet Volt ujede na jedno nabití akumulátorů (jejich výrobcem je korejská společnost LG Chem) jen 65 km.
Jenže BYD má ve svém voze zcela nové akumulátory, označované jako ferické (přesně Fe lithium-iron), tedy na bázi železa. Jejich základní konstrukce je podobná jako u stávajících lithio-ionových akumulátorů, ale jsou koncipovány na mnohem vyšší zatěžování. Díky tomu by k uváděným parametrům měly přidat i dosud nevídanou trvanlivost 2000 nabíjecích cyklů nebo deseti let provozu. Odborníci na akumulátory se shodují, že akumulátory vystavované v zimě na autosalonu v Detroitu jsou skutečně na vyšší kvalitativní úrovni než ty, které používají americké automobilky.
BYD nové akumulátory předvedl na studii pětimístného MPV e6. Stejná technologie se objevila i v dalších dvou vystavených konceptech vozidel s hybridním pohonem F3DM a F6DM. Ty byly už na podzim vystavovány také v Paříži, přičemž sedan F3DM by se měl začít vyrábět ještě letos a měl by se tak stát prvním hybridem na světě prodávaným ve velkém a umožňujícím dobíjení ze zásuvky.
Podle předsedy firmy Wanga Čaufua se připravuje i vstup na americký trh: „Začneme s přípravou prodejních míst a budováním distribuční sítě v Severní Americe s cílem zahájit prodej elektricky poháněných vozidel v roce 2011. Počítáme i s výrobou v USA.\" BYD připravuje zahájení prodeje i v České republice prostřednictvím sítě Auto Palace, patřící nizozemskému holdingu Auto Binck.
Na rozdíl od evropských novinářů berou v USA přípravy BYD a jeho novou technologii velmi vážně. Významným akcionářem BYD je totiž holding MidAmerican Energy. Jeho prostřednictvím vložil do projektu BYD 230 milionů USD významný americký investor Warren Buffett, resp. jeho společnost Berkshire Hathaway. Ten také prosadil, že se předseda MidAmerican David Sokol stal členem představenstva BYD. Sokol vysvětluje, že zájem jeho holdingu o BYD přesahuje jen možnosti využití nové technologie v automobilovém průmyslu: „BYD disponuje technologiemi, které by mohly být vysoce efektivní při snaze o proměnu našeho uhlíkového světa. Úroveň jejich techniky na nás hluboce zapůsobila. Vysokokapacitní rychle dobíjené ferické akumulátory by se mohly stát nesmírně užitečnými u nové generace výroby energie, například při skladování elektrické energie získávané ze slunečního záření či z větrných elektráren.\"
BYD ze Šenženu je především výrobcem akumulátorů, dokonce největším producentem lithio-ionových akumulátorů na světě. Dodává je pro významnou část mobilních telefonů a laptopů prodávaných po celém světě (jejími nejvýznamnějšími zákazníky jsou Nokia, Motorola a Samsung)! Do automobilového průmyslu tato společnost vstoupila teprve v roce 2003 způsobem, který je zásadně odlišný od všech jiných čínských projektů.
MidAmerican Energy Holding je jedním z nejvýznamnějších severoamerických energetických koncernů a kontroluje řadu energetických společnosti v USA (Pacific Power, Rocky Mountain Power a PacifiCorp Energy), ale např. i ve Velké Británii (CE Electric).