name | autoweek.cz

BYD po strategických klopýtnutích restartuje operace v Evropě
23.04.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Podle Automotive News Europe se BYD rychle pustil do řešení raných klopýtnutí v Evropě, na tomto kritickém exportním trhu. Výrazně rozšířuje svou dealerskou síť a nabídl tučné platové pobídky vedoucím pracovníkům evropských automobilek, zejména Stellantisu.
Přední čínský výrobce elektromobilů BYD přepracovává své evropské operace po strategických chybách, když se mu nepodařilo zaregistrovat dostatek prodejců, najmout manažery se znalostmi místního trhu a nabídnout plug-in hybridní modely na trzích odolných vůči plně elektromobilitě. Pro Automotive News Europe to uvedlo šest současných a bývalých manažerů BYD.
BYD také čelí čínským rivalům spěchajícím vstoupit do Evropy, jako jsou Chery, Geely, Xpeng a naposledy Changan. Všechny čínské automobilky čelí tlaku na růst na zahraničních trzích, aby zvýšily zisk, který je v Číně těžké udržet kvůli vleklé cenové válce mezi mnoha značkami EV.
Alfredo Altavilla změnil strategii BYD
Čínský lídr v oblasti elektromobilů v prosinci oznámil, že plug-in hybridy budou pro jeho evropskou strategii klíčové. Toto rozhodnutí přišlo poté, co zvláštní poradce společnosti BYD pro Evropu Alfredo Altavilla – jeden z klíčových vedoucích pracovníků najatých při evropském restartu společnosti BYD – poradil zakladateli a předsedovi BYD Wang Chuanfu, že čistá strategie zaměřená na čisté elektromobily je v mnoha evropských zemích stále obtížně prodejná.
„Velmi rychle pochopil zprávu a poskytl inženýrům BYD informace, že každý nový model pro Evropu bude muset přijít jak ve verzi EV, tak hybridní. Je nutné vzdělávat zákazníky v zeleném přechodu,“ řekl Altavilla agentuře Reuters. V prosinci Altavilla v Itálii oznámil, že „plug-in hybridy budou jádrem strategie BYD v Evropě“, a dodal, že by „bylo hloupé jít proti preferencím spotřebitelů nabízením pouze elektromobilů.“
Altavilla v koncernu Fiat-Chrysler bojoval s Lucou di Meem o postavení „korunního prince“ vedle tehdejšího šéfa Sergia Marchionneho. Jejich spory vyvrcholily odchodem obou a Altavilla poté pracoval jako hlavní poradce soukromé investiční společnosti CVC Capital Partners. Vloni v červnu jej oslovil BYD a jeho jmenování oznámil v srpnu. Altavilla najal několik manažerů ze Stellantisu, jako Marii Grazie Davinovou, aby řídila Německo a několik dalších středoevropských zemí, Alessandra Grossa v Itálii a Alberta De Azu ve Španělsku. Čínská automobilka jim nabídla výrazné zvýšení mezd a šanci na růst. „Nebyli to lidé, které jsme rádi ztratili,“ řekl pro Reuters zdroj ze Stellantisu obeznámený s prací vedoucích pracovníků, které BYD získal.
Dokladem odhodlání společnosti BYD rychle posílit své evropské operace je to, že v loňském roce pověřila správou regionu svou výkonnou ředitelkou č. 2 Stellu Li. Nahradila bývalého evropského šéfa Michaela Shu, který předpovídal, že BYD zachytí nejméně 5 % evropského trhu s elektromobily než koncem tohoto roku zahájí výrobu ve svém prvním evropském závodě v Maďarsku. BYD však zakončil rok 2024 s pouhým 2,8% podílem a celkovým prodejem 57 000 vozů, což bylo za očekáváním.
Raketový růst – ale jen v Číně
Snaha společnosti BYD růst v Evropě částečně pramení z jejího rekordního růstu prodeje v Číně, který se od roku 2020 sedminásobně (!!!) zvýšil na 4,2 milionu vozů v roce 2024. BYD loni překonal Teslu jako světově nejprodávanější výrobce elektrifikovaných vozidel a nyní je šestým největším světovým výrobcem automobilů.
„Síla společnosti BYD v Číně odráží její schopnost velmi rychle se vyvíjet, aby spotřebitelům poskytla to, co chtějí,“ řekl Bo Yu, čínský country manager ve výzkumné firmě JATO Dynamics. Gigant v elektromobilitě například v únoru podkopal čínské konkurenty tím, že nabídl svou technologii asistovaného řízení „God’s Eye“ zdarma v celé své řadě, včetně vozidel za méně než 10 000 USD (220 000 Kč).
Na autosalonu v Šanghaji tento týden společnost BYD představuje obrovskou přehlídku vozidel pod čtyřmi různými značkami, které převyšují vozy většiny ostatních výrobců. Představuje nové modely od levných Seal 06 a Sealion 06 – začínající na 100 000 jüanech (13 700 USD – 300 000 Kč) - až po ultraluxusní SUV se třemi řadami sedadel Yangwang U8L a koncept špičkového sportovního vozu Denza Z.
Nepochopení Evropy
Po svém meteorickém vzestupu v Číně se BYD v roce 2023 rozšířil do Evropy se smělými ambicemi. Bývalý šéf pro Evropu Michael Shu loni v květnu řekl, že BYD má za cíl stát se do roku 2030 největším prodejcem elektromobilů v regionu.
Jenže BYD nedokázal předem prostudovat a pochopit evropské trhy. Výmluvným příkladem je, že společnost BYD koupil drahý a vysoce profilovaný sponzoring fotbalového mistrovství Euro 2024 v Německu, kde se označoval jako světový výrobce NEV č. 1. NEV znamená „nové energetické vozidlo“. To je termín běžně používaný v Číně k popisu kombinovaného sektoru elektromobilů a plug-in hybridů, ale pro německé zákazníky tato zkratka nemá žádný význam.
Také počáteční síť prodejců BYD byla příliš malá a příliš koncentrovaná ve velkých městech. V Německu nyní BYD plánuje rozšířit svou dealerskou síť na 120 míst, jak agentuře Reuters v březnu řekla Maria Grazie Davinová, bývalá manažerka Stellantisu, která nyní řídí aktivity BYD v Německu. Německo je největším evropským automobilovým trhem s 2,8 miliony prodaných vozů v loňském roce. BYD tam v roce 2024 prodal 2900 aut.
Partneři BYD a odborníci z oboru říkají, že BYD uznal své evropské problémy a rozhodl se je řešit. „Berou to velmi vážně, ale musí pochopit, že vybudování pozice v Evropě nějakou dobu trvá. Stejně jako evropští nebo američtí výrobci automobilů přicházejí do Číny, to, co Číňané dělají dobře v Číně, nemusí vždy fungovat v Evropě,“ řekl Tim Albertsen, generální ředitel společnosti Ayvens, jedné z největších evropských leasingových společností a partnera BYD v regionu.
Bývalí manažeři uvedli, že hlavní chybou BYD před vstupem do Evropy bylo zacházet s ní jako s jednotným trhem – jako s Čínou nebo Spojenými státy, a ne jako s mnoha různými zeměmi.
Existují první známky toho, že evropský restart společnosti BYD vykazuje výsledky. Evropský prodej (včetně Velké Británie) BYD, se v prvním čtvrtletí roku 2025 více než ztrojnásobil na 37 000 vozů ve srovnání s 8500 v prvním čtvrtletí roku 2024.
Foto: AutoBest a BYD
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz