name | autoweek.cz

BYD jedná o prodeji uhlíkových kreditů evropským rivalům
14.02.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Čínský výrobce elektromobilů BYD jedná o vytvoření sdružení s evropskými výrobci automobilů pro prodej uhlíkových kreditů, které jim mohou pomoci vyhnout se vysokým pokutám Evropské unie za emise v roce 2025.
Společnosti s nižším prodejem elektromobilů s nulovými emisemi mohou sdílet své emise s vedoucími producenty na trhu s elektromobily a nakupovat od nich emisní kredity, aby snížily své celkové průměry a ušetřily jim stovky milionů eur na pokutách EU.
Začátkem tohoto roku automobilky oznámily vytvoření dvou poolů - jednoho mezi Stellantisem, Toyotou, Fordem, Mazdou, Subaru a Teslou a dalšího mezi Mercedesem-Benz, Polestarem, Volvem a Smartem. BMW, Volkswagen Group a Renault Group jsou jediné velké evropské automobilky, které ještě nejsou součástí emisních poolů.
Zvláštní poradce BYD pro Evropu Alfredo Altavilla během představení malého elektrického SUV Atto 2 v Itálii potvrdil zájem evropských automobilek o partnerství: „Jsme v jednání, jsme na dobré cestě.“
Výrobci automobilů musí do 3. prosince oznámit Evropské komisi dohody o sdružování pro rok 2025. Brusel si může vyžádat dodatečné informace o dohodách, ale nebude posuzovat jejich obchodní podmínky. Účastníci poolu nesmějí sdílet údaje ani si vyměňovat informace jiné než o průměrných specifických emisích CO2, cílech pro specifické emise a celkovém počtu registrovaných vozidel.
Cíle EU v oblasti emisí CO2 pro rok 2025 jsou o 15 % nižší než úrovně z roku 2021 a odborníci varují, že automobilky budou muset prodávat alespoň 20 % plně elektricky poháněných vozidel, a to v době, kdy trh s elektromobily v Evropě stagnuje na méně než 14 %. Nesplnění tohoto cíle má za následek pokutu 95 eur za gram CO2 nad limit na vozidlo.
Pro BYD by smlouva přinesla značný příjem eliminující dovozní clo ve výši 27 % na vozy, které dováží z Číny než spustí výrobu v budovaných továrnách v Maďarsku a Turecku.
Foto: Bianca Hurduc (AutoBest) a V. Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz