name | autoweek.cz

Budoucnost doručování v Praze

Budoucnost doručování v Praze

24.04.2025 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost Wolt v Praze představila budoucnost udržitelnější městské logistiky a udržitelného doručování. Ve spolupráci s technologickými partnery testuje novou formu doručování podporou pořizování bezemisních vozítek a elektrokol pro kurýry.

Společnost Wolt v České republice spouští program Better Cities Fund, v jehož rámci bude k dispozici grant ve výši 2,5 milionu korun určený na dostupný leasing moderních elektrických doručovacích vozidel. Současně proběhne tříměsíční pilotní provoz 20 mikroelektrovozidel prostřednictvím rumunské platformy E-Mobility Rentals.

 

Společnost Wolt testuje motivační programy pro kurýry i smluvní závazky pro spolupracující logistické firmy, které by měly používat elektrická vozidla.

 

„Přibližně 80 % našeho environmentálního dopadu pochází z doručování. Česká republika patří mezi země s nejvyššími emisemi v síti Wolt – 72 % objednávek je zde doručováno autem. Proto investujeme do řešení, která pomohou kurýrům přejít na bezemisní dopravu, a zároveň tím přispíváme ke kvalitě městského života. Pokud kurýr projeví zájem, poskytneme mu komplexní služby zahrnující nejen financování pořízení vozidla, ale i pojištění atd. Umožníme jim, aby víc vydělali nejen vyšší rychlostí doručování, ale i pronájmem reklamní plochy na vozidlech,“ uvedl Jakub Moťovský, ředitel strategie a inovací pro kurýry ve střední Evropě.

 

„Ve Starém městě spustíme i doručování chodci – walkers, kteří si s minimálními náklady víc vydělají. Umožníme, aby se každý mohl stát naším kurýrem,“ uvedl Moťovský.

 

„Pro zlepšení dopravy ve městě budeme sdílet data od našich kurýrů s magistrátem,“ dodal Moťovský.

 

Evropská podpora pro čistší dopravu

Program Better Cities Fund vznikl ve spolupráci s EIT Urban Mobility a navazuje na úspěchy ze Skandinávie, kde došlo ke snížení emisí o 75 % na doručení. Podobný efekt očekává Wolt i v Praze, kde zatím alternativní pohony tvoří jen malý podíl vozového parku.

 

„Praha má jedinečnou příležitost zlepšit udržitelnost městské logistiky. Better Cities Fund pomáhá kurýrům překonat vysoké náklady na elektrickou dopravu a přináší inspiraci, jak snižovat uhlíkovou stopu města inovativními způsoby,“ uvedla Eliška Bajgarová, specialistka komunikace a zapojení veřejnosti z evropské inovační agentury EIT Urban Mobility.

 

Elektrokola a vozítka jako nový standard

Součástí programu jsou i technologická řešení, která zajišťuje společnost Treshpoint Analytics. „Naše společnost byla založená v roce 2024 těží z dotace 2,5 milionu eur. Naší ambicí je zpřístupnit technologie, které kurýrům pomohou zvládat každodenní provoz efektivněji a městům přitom uleví od zbytečné zátěže. Elektrokola jako VOK S nebo SmartVélo N°3 ukazují, že udržitelnost a praktičnost se mohou skvěle doplňovat,“ uvedl spoluzakladatel společnosti Treshpoint Analytics Justin Ihnken. Zvláštní ovšem je, že tato společnost nemá webové stránky a nejsou o ní dostupné žádné informace. Dánský podnikatel Justin Ihnken byl spoluzakladatelem farmaceutické společnosti QNTM Labs a po jejím opuštění vloni nastoupil do analytické a softwarové společnosti enorra_.

 

Mezi elektrická vozítka patří čtyřkolový VOK S s nosností až 120 kg. Je široký 87 cm, objem nákladového prostoru je 420 l a dojezd při použití dvou baterií až 100 km (s jednou 50 – 70 km), přičemž průměrný denní výkon kurýra je 50 km. Vozítko se nabije z běžné zásuvky do šesti hodin. Tento model je vybaven GPS, RFID zámkem a IoT konektivitou. Pro kurýry to znamená nižší provozní náklady, vyšší bezpečnost a pohodlí při práci.

 

Dalším z představených vozítek bylo elektrokolo SmartVélo N°3. Nabízí nákladový prostor o objemu 250 l a nosnost až 85 kg, přičemž modulární konstrukce boxu zajišťuje stabilitu i při vyšším zatížení. Díky vyměnitelné AES baterii s životností až 2500 nabíjecích cyklů má vozítko dojezd až 150 km. Nabíjení je standardní zásuvky a trvá přibližně 4–6 hodin. SmartVélo je schváleno pro provoz na cyklostezkách a jeho provozní náklady mohou být až o 90 % nižší než u běžného doručovacího auta.

 

Bezpečnost je stejně důležitá jako emise

Součástí změny přístupu k městské mobilitě je i větší důraz na bezpečnost. Iniciativa Dám respekt upozorňuje na potřebu vzájemného respektu mezi účastníky silničního provozu. Ve spolupráci se společností Wolt již také proškolila tisícovku kurýrů v pravidlech silničního provozu a společně připravili desatero slušného kurýra.

 

„Pokud chceme, aby po městech jezdilo více lidí na kolech nebo elektrických vozítkách, musíme zajistit jejich bezpečnost. To je role nejen pro města, ale i pro firmy, které do městské mobility vstupují,“ uvedla Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt.

 

Foto: Vladimír Rybecký a Wolt