name | autoweek.cz
Bude mít elektrický Citroën ë-C3 indické kořeny?
23.06.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Citroën oznámil, že příští rok uvede na trh malý elektromobil za méně než 25 000 eur (590 000 Kč). Mohl by vycházet z plně elektricky poháněného Citroënu ë-C3, který už je v prodeji v Indii a byl již představen i v Jižní Americe. Vyrábět se má v Trnavě.
Základem pro v Indii vyráběný Citroën ë-C3 není platforma STLA společnosti Stellantis, ale nová varianta „platformy chytrých aut“, která byla vyvinuta pro rozvíjející se trhy. Tento základ by měl zajistit, že i Citroën dokáže vydělávat peníze s dostupnou prodejní cenou. Vyrábět se má v Trnavě na Slovensku. Představení je plánováno na říjen 2023, uvedení na trh na začátek roku 2024.
Dojezd evropské verze by se měl pohybovat kolem 300 km. Už základní model by měl mít na palubě vše, co zákazníci od malého vozu očekávají včetně klimatizace, elektrického stahování oken a základních elektronických asistenčních systémů.
Indická verze má na přední nápravě trakční elektromotor s výkonem 42 kW (57 k) a točivým momentem 143 N.m. Maximální rychlost dosahuje 107 km/h. Energii dodává v Číně vyráběný Li-Ion akumulátor s kapacitou 29,2 kWh. Podle indického standardu je možné na jedno nabití ujet až 320 km. V Indii je ë-C3 k dispozici v přepočtu za 303 000 Kč.
Podle jiných zdrojů ale bude evropský ë-C3 kompletně nově vyvinut a přes stejný název půjde o zcela nový vůz s dojezdem přes 400 km. Společnost Stellantis se chce s modelem ë-C3 postavit očekávaným levným modelům z Číny.
Francouzský prezident Emmanuel Macron nedávno oznámil, že chce, aby státní dotace pro elektromobily byly závislé na emisích CO2 při výrobě vozidel a jejich akumulátorů. Tím by byly zvýhodněny elektromobily vyrobené v Evropě díky místní výrobě a kratším přepravním trasám než u vozů vyrobených v Číně nebo USA. Podle agentury Reuters bude Macronův koncept oficiálně představen v říjnu a poté se bude vztahovat na všechny modely dodávané v roce 2024. Vzhledem k tomu, že akumulátory pro ë-C3 budou stále pocházet z Číny, je otázkou, zda bude malý ë-C3 mít vůbec šanci na dotace i když se finální výroba uskuteční v Evropě.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz