name | autoweek.cz
Bosch sází na elektromobily
20.08.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jedním ze způsobů, jak lze odhadnout podíl elektrických automobilů na trhu v následujících letech, je sledovat aktivity a předpovědi subdodavatelů. V okamžiku, kdy elektrické automobily vjedou do ulic, je nutné vyrábět pro ně dostatečné množství nezbytných komponent, které budou odpovídat poptávce. Některé automobilky si vyrábějí komponenty samy, většinou se ale obracejí na subdodavatele jako je Bosch.
Bosch má v plánu investovat nejméně 400 milionů eur (507 milionů dolarů) ročně do vývoje specifických komponent pro elektrické automobily. Investice se použijí na vývoj lithio-ionových akumulátorů, systémů regenerativního brzdění, systémů účinnějšího využití teploty akumulátorů a dalších.
Firma jako je Bosch by rozhodně neinvestovala tak velké finanční prostředky, pokud by nepovažovala elektrické automobily za perspektivní segment. Bosch s opatrností odhaduje, že elektrické automobily a nabíjecí hybridy získají do roku 2020 3 % trhu. Takový podíl podporuje oprávněnost značných investic, jaké vynakládají i mnozí další dodavatelé. Třebaže 3 % zdánlivě neznamenají světovou nadvládu, mohou přesvědčit řadu automobilek, aby se přidaly.
Bosch nedávno uveřejnil detailní informace o svých investicích do vývoje komponent pro auta s elektrickým a hybridním pohonem, pro něž se už budují nové výrobní závody v Hildesheimu a Reutlingenu na výrobu elektromotorů a dalších komponent. Bosch hodlá nabízet celou řadu systémů pohonu od hybridních až po čistě elektrické, přičemž plně hybridní systém už je v sériové výrobě. Výroba lithio-ionových akumulátorů bude zajištěna ve spolupráci s SB LiMotive.
V současné době Bosch navyšuje investice především do vývoje čistě elektrického pohonu. \"V budoucnosti bude výběr systému pohonu záviset na individuálních potřebách řidiče. Elektrický pohon přitom bude hrát stále větší význam,\" tvrdí president divize Zážehových motorů Rolf Bulander. Podle představitelů firmy Bosch potenciál elektromobilů poroste především ve velkých městech, jež se rozrůstají po celém světě.
Na druhou stranu si u Bosche uvědomují, že při jízdě na střední a dlouhou vzdálenost budou hospodárnější vznětové či zážehové motory a proto i nadále bude pokračovat jejich vývoj. Jako alternativa pro jízdy na krátkou, střední i dlouhou vzdálenost budou vozidla s hybridním pohonem, zatímco budoucnost vozů poháněných palivovými články bude zejména v jízdě na dlouhou vzdálenost. \"Z tohoto důvodu neomezujeme náš vývoj jen na jediný způsob pohonu a pokračujeme i ve vývoji motorů s vnitřním spalováním,\" říká Bulander.
Bosch dodává svůj systém paralelního hybridního pohonu pro Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg. Kromě toho Bosch ve spolupráci s PSA Peugeot Citroen vyvíjí hybridní pohon kombinovaný se vznětovým motorem a elektrickým pohonem všech kol, jenž by se měl dostat do prodeje v roce 2011. S BMW má Bosch od roku 2008 dohodu o použití lithio-ionových akumulátorů připravovaných společně s SB LiMotive.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz