name | autoweek.cz
Bosch pro dnešní a budoucí mobilitu
11.12.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
Díky software, službám a chytrým technologiím Bosch pro logistické specialisty a informacím o stavu vozovky a nebezpečných místech je jízda bezpečnější a pohodlnější. Softwarové nástroje dceřiné společnosti Bosch ETAS otevírají cestu k softwarově definované budoucnosti mobility.
Díky kombinaci softwaru, služeb a chytrých technologií od společnosti Bosch se mobilita stává pro mnoho lidí snadnější, bezpečnější a pohodlnější. Společnost Bosch představuje svá řešení a produkty pro dnešní a budoucí mobilitu.
Softwarová platforma pro logistické specialisty
Platforma digitálních služeb pro logistiku společnosti Bosch řeší mnoho problémů, kterým čelí odvětví dopravy a logistiky. Srdcem softwarového ekosystému pro dopravce a speditéry je trh, který poskytuje centrální přístup k digitálním řešením od různých dodavatelů v každém aspektu logistického podnikání, a to v jednom bezproblémovém prostředí: řízení řidičů, řízení dopravy, správa vozového parku, plánování tras a parkování, finanční služby a viditelnost dodavatelského řetězce, jakož i paliva, energie a udržitelnost.
Platforma je navíc víc než jen trh. Umožňuje bezproblémovou integraci dosud oddělených služeb a dat. Například poskytovatelé softwaru, jako je Webfleet, největší evropský systém pro správu vozových parků, spolupracují se společností Bosch L.OS a nabízejí správcům vozových parků služby s přidanou hodnotou v rámci svého řešení pro správu vozového parku. To umožňuje jejich uživatelům odemknout nové a cenné funkce bez nutnosti realizovat vlastní nákladné a časově náročné IT projekty. Společnost Bosch na tom spolupracuje se společností Amazon Web Services (AWS).
Deterministická řešení middlewaru
Middlewarové řešení ETAS pro vývoj a provoz pokročilých automatizovaných systémů řízení podporuje modelování softwarových a hardwarových architektur a vysoce výkonnou komunikaci. Tento middleware integruje různé funkce aplikace a vzájemně je propojuje. Skládá se z několika nástrojů, softwarových knihoven ECU a robustního rozhraní pro programování aplikací (API) pro vývojový cyklus pokročilých asistenčních systémů řidiče a automatizovaného řízení.
Charakteristickým rysem řešení ETAS je to, že zajišťuje, aby skutečné testovací kilometry mohly být aplikovány jedna ku jedné a s bezkonkurenční přesností ve virtuálním prostředí. To je klíčem ke spolehlivému vývoji ve virtuálním prostředí. Systém ETAS tak umožňuje výrobcům automobilů a dalším dodavatelům masivně snížit počet fyzicky ujetých zkušebních kilometrů prostřednictvím reprodukovatelného ověřování na základě simulace. Nové jízdní funkce tak mohou být na trh uvedeny rychleji – aniž by byla ohrožena bezpečnost.
Generátor aplikací pro vozidla s umělou inteligencí
Uživatelé vozidel stále více očekávají personalizované funkce, které odrážejí jejich individuální potřeby. To staví výrobce vozidel před úkol poskytovat takové softwarové funkce vozidel. Vývoj takového softwaru je však složitý a vyžaduje hluboké znalosti a úzkou spolupráci s dodavateli. Funkce pro cestující, které nabízejí přesné ovládání sedadel, světel a světlometů, mohou v současné době integrovat pouze výrobci automobilů, což ztěžuje jakékoli přizpůsobení prodejcům, půjčovnám, majitelům vozových parků a řidičům.
Generátor aplikací ETAS AI pro vozidla tuto situaci zásadně mění. Generátor řízený umělou inteligencí, který je rozšířením řešení ETAS Edge Middleware, umožňuje všem – od výrobců automobilů až po řidiče – vytvářet nové funkce vozidla pomocí přirozeného jazyka bez předchozích znalostí. Nástroj generuje kompletní aplikace připravené k použití s integrovanými funkcemi pro zajištění bezpečnosti a shody s předpisy.
Technologie Act-by-wire
Technologie act-by-wire nahrazují mechanická spojení mezi volantem a brzdovým pedálem a příslušnými akčními členy systémů řízení a brzd elektrickými signálními vedeními. To umožňuje nové funkce, které poskytují asistenci v kritických jízdních situacích, a dokonce takovým situacím zcela předcházejí. Zvyšují také komfort a agilitu vozidla. Zároveň otevírají nové možnosti pro design rozhraní člověk-stroj a interiéru vozidla.
Řešení act-by-wire snižují počet variant pro vozidla s levostranným a pravostranným řízením, umožňují optimalizovat instalaci akčních členů brzd a řízení při nárazu a zabírají méně místa při instalaci. Z bezpečnostních důvodů je do konstrukce brzdových a řídicích pohonů, napájení a komunikace systémů act-by-wire zahrnuta redundance. Pro optimální řízení akčních členů by-wire lze použít software Vehicle Motion Management společnosti Bosch.
Propojené služby pro vozové parky
Řešení konektivity Bosch také pomáhají poskytovatelům mobilních a logistických služeb využívat svá vozidla co nejefektivněji a minimalizovat prostoje. Technickým základem je řídicí jednotka Bosch, kterou lze dodatečně namontovat do jakéhokoli vozidla bez ohledu na jeho výrobce a která umožňuje provozovateli vozového parku přístup k jeho provozním a diagnostickým údajům, a tím i k široké škále služeb založených na datech.
Funkce Remodul (Retrofit Efficiency Module) například rozpozná trasu, po které nákladní vozidlo jede, a mírně upraví jeho rychlost podle empirických hodnot uložených v centrální databázi. To může snížit spotřebu paliva až o 4 %, což je pro provozovatele vozových parků atraktivní cenová výhoda.
Systém Vehicle Health zase zaznamenává standardizované i specifické chybové kódy ve vozidle a vyhodnocuje je v cloudu. Případné hrozící problémy jsou rozpoznány v rané fázi a prezentovány srozumitelným způsobem a jsou navrženy okamžité reakce, například prioritní servisní úkony. Tím se výrazně snižuje počet neočekávaných poruch, což provozovatelům výrazně usnadňuje plánování.
Platforma pro integraci kokpitu a ADAS
V budoucnu budou vozidla definována inteligentní kombinací elektroniky a softwaru. Společnost Bosch se zaměřuje na posun od architektury elektrické/elektronické (E/E), která je specifická pro danou oblast, k architektuře zaměřené na vozidlo a zóny. Tato architektura zahrnuje velmi málo, ale přesto velmi výkonných počítačů pro různé oblasti vozidla, jako je například platforma pro integraci kokpitu a ADAS – softwarově náročný centrální počítač, který integruje dříve oddělené funkce infotainmentu a asistence řidiče do jednoho systému na čipu. Mezi tyto funkce patří automatické parkování a rozpoznávání jízdních pruhů ve spojení s inteligentní, personalizovanou navigací a hlasovou asistencí.
Modulární a škálovatelný vysoce výkonný počítač vyžaduje méně místa a kabeláže ve vozidle a umožňuje výrobcům vozidel snížit náklady. Díky tomu lze do vozidel kompaktní a střední třídy integrovat více automatizovaných jízdních funkcí. Cílem společnosti Bosch je snížit složitost elektronických systémů ve vozidlech a zároveň zajistit jejich maximální bezpečnost.
Řešení pro snímání interiéru
Díky inovativním řešením senzorů a softwaru zvyšují řešení Bosch pro snímání interiéru bezpečnost všech cestujících ve vozidle. Rozpoznají rozptýlení a ospalost a mohou řidiče odpovídajícím způsobem varovat. Funkce monitorování cestujících, které sledují celý interiér, jsou nezbytné pro automatizovanou jízdu a usnadňují bezpečnostní systémy, jako je připomínání nezapnutých bezpečnostních pásů a potlačení airbagů.
Toto sledování interiéru umožňuje také komfortní a pohodlné funkce, jako je automatické nastavení sedadel a teploty a ovládání gesty. Kromě kamerového systému detekuje radar snímající kabinu i velmi malé pohyby ve vozidle a jeho okolí. Dokáže rozpoznat spící dítě v autě i pokusy o vniknutí nebo vloupání a upozorní na to majitele. Funkce jsou k dispozici jako samostatná softwarová řešení, v centrálních počítačích vozidla nebo ve specializovaných řídicích jednotkách.
Připojené mapové služby
Díky kombinaci dat z připojených vozidel a infrastrukturních zdrojů dat, jako jsou informace o počasí, mohou připojené mapové služby Bosch poskytovat přesné a aktuální informace o mnoha aspektech jízdního prostředí. Na rozdíl od lidských řidičů, kteří se učí pouze na základě vlastních zkušeností, využívají propojené mapové služby kombinovaná empirická data ze všech propojených vozidel. Díky tomu mohou systémy ve vozidle určit například optimální rychlost jízdy v koloně, přesnou geometrii jízdního pruhu a trajektorii jízdy na složitých křižovatkách, lokalizační orientační body, které vozidlo využije k určení své polohy s přesností na centimetry, nebo dokonce informace o tom, kde je silnice aktuálně nebezpečně namrzlá.
Na základě těchto rozsáhlých a spolehlivých informací v reálném čase lze plánovat chování řidiče a v případě, že se během jízdy změní podmínky na silnici, je proaktivně a bezpečně přizpůsobit. Takto propojené mapové služby nejen zlepšují stávající asistenční funkce řidiče a zvyšují jejich dostupnost, ale také vytvářejí nové možnosti pro vývoj a zdokonalování vozidel a služeb mobility, čímž se mobilita budoucnosti stává bezpečnější a pohodlnější.
Foto: Bosch
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz