name | autoweek.cz
Bosch pracuje technologicky neutrálně na mobilitě zítřka - 1. část
15.12.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Od spalovacích motorů až po vodík - Bosch pracuje technologicky neutrálně na mobilitě zítřka.
Společnost Bosch je přesvědčena o tom, že vodík bude v budoucnu efektivním nositelem energie. Proto v této oblasti v letech 2021 až 2024 investuje téměř 600 milionů eur do mobilních aplikací a 400 milionů eur do aplikací pro stacionární výrobu elektřiny a tepla. Do vývoje palivových článků se v rámci společnosti Bosch zapojují i vývojáři z Českých Budějovic.
Společnost Bosch chce rozhodujícím způsobem přispět ke klimaticky neutrální mobilitě. Klade si za cíl přizpůsobit všechny třídy vozidel budoucím emisním požadavkům. Za tímto účelem vyvíjí vysoce efektivní pohony - od spalovacích motorů přes elektrické s akumulátory až po palivové články. Jako lídr v oblasti inovací má Bosch v oblasti elektrického pohonu širší pozici než kterákoli jiná společnost - pokrývá vše od eBiků přes osobní automobily až po těžká nákladní vozidla.
Na využití elektrické energie pro pohon osobních, lehkých užitkových i nákladních automobilů panuje všeobecná shoda. Diskuze se vedou o zdroji této energie. V tomto ohledu není dostupné zcela dokonalé řešení vhodné pro všechny způsoby provozu. Využití spalovacího motoru k pohonu generátoru, které najdeme u některých systémů hybridního pohonu, znamená jen poloviční krok k bezemisní dopravě. Jen částečně lépe je tomu u elektromobilů s akumulátory, protože k jejich nabíjení se využívá elektrická energie, jejíž výroba nutně nemusí vždy být skutečně bezemisní, a dobíjení, pokud má být efektivní, trvá relativně dlouho.
Bosch proto považuje pohon s palivovými články za jeden z klíčových prvků budoucí elektromobility. Přitom nevnímá elektrická vozidla s palivovými články (FCEV - Fuel Cell Electrical Vehicle) jako konkurenci k elektrickým vozidlům s akumulátory (BEV - Battery Electrical Vehicle), nýbrž jako komplementární technologii schopnou efektivně pokrýt aplikace, kde je použití elektrického pohonu s akumulátory přinejmenším problematické.
Všestranná nabídka Bosch pro elektromobilitu
Portfolio společnosti Bosch zahrnuje všechny komponenty pro elektrifikaci osobních automobilů - od hnacího ústrojí přes řízení až po brzdy. K tomu přidává i nabídku služeb pro elektromobilitu - díky službě Battery in the Cloud Bosch umožní dosáhnout delší životnost akumulátorů v elektrických automobilech, s nabíjecími službami, jako je Convenience Charging, Bosch zajišťuje, aby řidiči elektromobilů mohli snadno najít veřejně přístupné dobíjecí stanice a zaplatit u nich.
Integrované řešení pro nabíjení a navigaci navíc umožňuje přesnou předpověď dojezdu a plánování trasy podél nabíjecích míst a inteligentní energetický manažer od společnosti Bosch umožňuje snížit emise CO2 a ušetřit náklady na energii v domácnosti s možností v budoucnu do systému řízení spotřeby energie integrovat také elektromobily a jejich nabíjení pomocí kompatibilních wallboxů tak, aby se využilo co nejvíce vlastní vyrobené elektřiny.
Perspektivní budoucnost ve vodíku a palivových článcích
Společnost Bosch se pro budoucnost zaměřuje mimo jiné na palivové články vhodné především pro užitkové vozy, autobusy a nákladní automobily. Tato vozidla požadují vysoký výkon ve spojení s dlouhým dojezdem a krátké doby dočerpávaní paliva. Právě to jsou kritéria, kde vodíkový palivový článek předčí současné akumulátory.
Vodíkový palivový článek je elektrochemické zařízení, které přeměňuje chemickou energii z reakce paliva (vodík) s okysličovadlem (vzdušný kyslík) v elektrickou energii. Takto získaná elektrická energie se při aplikaci v mobilním sektoru využívá k napájení elektrického motoru vozidla. Odpadním produktem přitom je jen ztrátové teplo a voda (H2O) ve formě vodní páry. Jelikož nedochází ke spalovaní paliva, jde o absolutně bezemisní zdroj elektrické energie se značně vyšší účinností vůči dnešním spalovacím motorům.
Vodík má potenciál pro ukládání energie především ve spojení s bezemisními, tzv. obnovitelnými zdroji elektrické energie (OZE), jako jsou solární nebo větrné elektrárny. Výkon výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů je nestálý a musí se regulovat podle aktuální spotřeby. Možnost ukládání elektrické energie do systémů s akumulátory je v průmyslovém měřítku zatím velmi omezená. Právě zde je velký potenciál ve vodíku vyráběném elektrolýzou s využitím elektrické energie z OZE. Takto získaný „zelený“ vodík je možné ukládat, může být využitý ve stacionárních palivových článcích (např. pro vytápění, jako zdroj elektřiny či záložní elektrický generátor) nebo v palivových článcích pro mobilní aplikace jako zdroj elektrické energie pro bezemisní elektrický pohon.
„Zelený“ vodík je možné dlouhodobě skladovat s nejvyšší účinností a přitom s nejnižší procesní složitostí a stejně tak vodík umožňuje přepravu velkého množství energie na dlouhé vzdálenosti, podobně jako dnes konvenční fosilní paliva.
Vodík se také může stát základem pro syntetická paliva (e-Fuels), jejichž výroba je založená na obnovitelných zdrojích energie a jsou CO2 neutrální. Tato paliva mají velký potenciál pro splnění budoucích požadavků na dekarbonizaci letectví a námořní dopravy.
Předností vodíkových palivových článků je i jednodušší recyklace v porovnání s recyklací Li-Ion akumulátorů. Problémem recyklace akumulátorů je mj. zbytkový náboj zbývající v systémech s ukončenou životností, což představuje bezpečnostní riziko během demontáže. Tento specifický problém se soustav palivových článků netýká, protože po přerušení dodávky vodíku v soustavě nezůstane žádný zbytkový náboj. Samotný proces recyklace platiny z palivových článků využívá osvědčené, dobře známé procesy s účinností regenerace 95 až 97 %. Naplnění principů cirkulární ekonomiky je proto u elektrického pohonu s palivovými články snadněji dosažitelné.
Společnost Bosch se zabývá i technickými otázkami týkajícími se používání vodíku ve spalovacích motorech a zkoumá možnost prosazení této technologie na trhu.
Společnost Bosch chce rozhodujícím způsobem přispět ke klimaticky neutrální mobilitě. Klade si za cíl přizpůsobit všechny třídy vozidel budoucím emisním požadavkům. Za tímto účelem vyvíjí vysoce efektivní pohony - od spalovacích motorů přes elektrické s akumulátory až po palivové články. Jako lídr v oblasti inovací má Bosch v oblasti elektrického pohonu širší pozici než kterákoli jiná společnost - pokrývá vše od eBiků přes osobní automobily až po těžká nákladní vozidla.
Na využití elektrické energie pro pohon osobních, lehkých užitkových i nákladních automobilů panuje všeobecná shoda. Diskuze se vedou o zdroji této energie. V tomto ohledu není dostupné zcela dokonalé řešení vhodné pro všechny způsoby provozu. Využití spalovacího motoru k pohonu generátoru, které najdeme u některých systémů hybridního pohonu, znamená jen poloviční krok k bezemisní dopravě. Jen částečně lépe je tomu u elektromobilů s akumulátory, protože k jejich nabíjení se využívá elektrická energie, jejíž výroba nutně nemusí vždy být skutečně bezemisní, a dobíjení, pokud má být efektivní, trvá relativně dlouho.
Bosch proto považuje pohon s palivovými články za jeden z klíčových prvků budoucí elektromobility. Přitom nevnímá elektrická vozidla s palivovými články (FCEV - Fuel Cell Electrical Vehicle) jako konkurenci k elektrickým vozidlům s akumulátory (BEV - Battery Electrical Vehicle), nýbrž jako komplementární technologii schopnou efektivně pokrýt aplikace, kde je použití elektrického pohonu s akumulátory přinejmenším problematické.
Všestranná nabídka Bosch pro elektromobilitu
Portfolio společnosti Bosch zahrnuje všechny komponenty pro elektrifikaci osobních automobilů - od hnacího ústrojí přes řízení až po brzdy. K tomu přidává i nabídku služeb pro elektromobilitu - díky službě Battery in the Cloud Bosch umožní dosáhnout delší životnost akumulátorů v elektrických automobilech, s nabíjecími službami, jako je Convenience Charging, Bosch zajišťuje, aby řidiči elektromobilů mohli snadno najít veřejně přístupné dobíjecí stanice a zaplatit u nich.
Integrované řešení pro nabíjení a navigaci navíc umožňuje přesnou předpověď dojezdu a plánování trasy podél nabíjecích míst a inteligentní energetický manažer od společnosti Bosch umožňuje snížit emise CO2 a ušetřit náklady na energii v domácnosti s možností v budoucnu do systému řízení spotřeby energie integrovat také elektromobily a jejich nabíjení pomocí kompatibilních wallboxů tak, aby se využilo co nejvíce vlastní vyrobené elektřiny.
Perspektivní budoucnost ve vodíku a palivových článcích
Společnost Bosch se pro budoucnost zaměřuje mimo jiné na palivové články vhodné především pro užitkové vozy, autobusy a nákladní automobily. Tato vozidla požadují vysoký výkon ve spojení s dlouhým dojezdem a krátké doby dočerpávaní paliva. Právě to jsou kritéria, kde vodíkový palivový článek předčí současné akumulátory.
Vodíkový palivový článek je elektrochemické zařízení, které přeměňuje chemickou energii z reakce paliva (vodík) s okysličovadlem (vzdušný kyslík) v elektrickou energii. Takto získaná elektrická energie se při aplikaci v mobilním sektoru využívá k napájení elektrického motoru vozidla. Odpadním produktem přitom je jen ztrátové teplo a voda (H2O) ve formě vodní páry. Jelikož nedochází ke spalovaní paliva, jde o absolutně bezemisní zdroj elektrické energie se značně vyšší účinností vůči dnešním spalovacím motorům.
Vodík má potenciál pro ukládání energie především ve spojení s bezemisními, tzv. obnovitelnými zdroji elektrické energie (OZE), jako jsou solární nebo větrné elektrárny. Výkon výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů je nestálý a musí se regulovat podle aktuální spotřeby. Možnost ukládání elektrické energie do systémů s akumulátory je v průmyslovém měřítku zatím velmi omezená. Právě zde je velký potenciál ve vodíku vyráběném elektrolýzou s využitím elektrické energie z OZE. Takto získaný „zelený“ vodík je možné ukládat, může být využitý ve stacionárních palivových článcích (např. pro vytápění, jako zdroj elektřiny či záložní elektrický generátor) nebo v palivových článcích pro mobilní aplikace jako zdroj elektrické energie pro bezemisní elektrický pohon.
„Zelený“ vodík je možné dlouhodobě skladovat s nejvyšší účinností a přitom s nejnižší procesní složitostí a stejně tak vodík umožňuje přepravu velkého množství energie na dlouhé vzdálenosti, podobně jako dnes konvenční fosilní paliva.
Vodík se také může stát základem pro syntetická paliva (e-Fuels), jejichž výroba je založená na obnovitelných zdrojích energie a jsou CO2 neutrální. Tato paliva mají velký potenciál pro splnění budoucích požadavků na dekarbonizaci letectví a námořní dopravy.
Předností vodíkových palivových článků je i jednodušší recyklace v porovnání s recyklací Li-Ion akumulátorů. Problémem recyklace akumulátorů je mj. zbytkový náboj zbývající v systémech s ukončenou životností, což představuje bezpečnostní riziko během demontáže. Tento specifický problém se soustav palivových článků netýká, protože po přerušení dodávky vodíku v soustavě nezůstane žádný zbytkový náboj. Samotný proces recyklace platiny z palivových článků využívá osvědčené, dobře známé procesy s účinností regenerace 95 až 97 %. Naplnění principů cirkulární ekonomiky je proto u elektrického pohonu s palivovými články snadněji dosažitelné.
Společnost Bosch se zabývá i technickými otázkami týkajícími se používání vodíku ve spalovacích motorech a zkoumá možnost prosazení této technologie na trhu.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz