name | autoweek.cz
Bosch Powertrain 4. část: Alternativní pohony
28.06.2013 | | Aktuality
Přednáška k 61. mezinárodnímu kolokviu v Boxbergu v červnu 2013: Rolf Bulander, člen představenstva zodpovědný za oblast Bosch Gasoline Systems, a Markus Heyn, člen představenstva zodpovědný za oblast Bosch Diesel Systems.
Elektrická mobilita: Bosch nabízí pohon z jedné ruky
Zákazníci budou mít tuto výhodu samozřejmě i v případě, že se naše technika uplatní v čistém elektromobilu. I zde bych vám chtěl přiblížit konkrétní příklad: Fiat 500e, pro který Bosch připravil kompletní hnací řetězec. Nevyrábíme tedy pouze komponenty, disponujeme také kompetencemi pro jejich propojení do kompletního elektrického pohonu. Podívejme se podrobně na jeho jednotlivé součásti:
- Fiat 500e disponuje výkonem 80 kW díky elektromotoru SMG 180/120 vyvinutém společností Bosch. Synchronní elektromotor s permanentním magnetem představuje svaly hnacího řetězce, neboť již od okamžiku rozjezdu nabízí točivý moment 196 N.m.
- Centrálním rozhraním mezi elektromotorem a akumulátorem je výkonová elektronika Bosch INVCON 2.3. Tento modul je mozkem hnacího řetězce, který přeměňuje stejnosměrný proud, uložený jako energie v akumulátoru, na střídavý proud pro elektromotor, a obráceně. Čím účinněji pracuje výkonová elektronika, tím delší je elektrický dojezd.
- V případě modelu Fiat 500e vybaveného sadou akumulátorů Bosch činí dojezd přibližně 140 km. Trakční akumulátor je sestaven z prizmatických článků a má celkovou kapacitu 24 kWh. Kompletní nabití trvá necelé čtyři hodiny.
Fiat 500e je v mnoha ohledech ukázkovým projektem elektrické mobility v režii společnosti Bosch. Je na něm patrné, čeho jsme jako dodavatel schopni v této oblasti dosáhnout a co umíme vyvinout. A máme radost, že můžeme říci, že Bosch dodává elektrický pohon z jedné ruky. Tím je, myslím, jasné, že budeme elektrickou mobilitu intenzivně vyvíjet i v budoucnosti.
Pohon na zemní plyn: alternativa alternativního pohonu
Podívejme se však na závěr ještě do současnosti a blízké budoucnosti. Bosch totiž nabízí ještě jeden alternativní pohon, který bude stále více skutečnou alternativou. Mám na mysli pohon na zemní plyn. Dosud se používal především v městských autobusech a lehkých užitkových vozech. Ale v budoucnosti uvidíme pohony na zemní plyn ve stále větší míře také v osobních a užitkových vozech – i ve spojení se vznětovým motorem. Řidičům se totiž může CNG vyplatit již od ujetí 7000 kilometrů za rok – tedy prakticky každému. Hlavním důvodem je až o 50 procent nižší cena zemního plynu v porovnání s benzinem. Již dnes dokážeme s pohonem na zemní plyn snížit emise CO2 o 25 procent v porovnání s motorem na benzin – v případě metanu vyrobeného v zařízeních na produkci bioplynu by snížení bylo dokonce ještě výrazně větší. Z našeho pohledu je tedy zemní plyn na celém světě dobře dostupnou a ekologickou alternativou.
Bosch proto nabízí také pokrokové systémy. Naše technika pro zemní plyn se již dnes nalézá v sériově vyráběných vozidlech koncernu Volkswagen, GM, Fiat nebo Tata. Mimo jiné dodáváme nejmenší a nejlehčí vstřikovač CNG a nejrychlejší senzory teploty na světě.
Geniálním na naší technice je to, že při jízdě o ní nic nevíte. Současná vozidla na zemní plyn nabízejí stejný výkon, ať spalují zemní plyn, nebo benzin. Dokonce i přechod ze zemního plynu na benzin je nezaznamenatelný.
Jízda se systémem CNG od společnosti Bosch přináší příjemné efekty na plnicí stanici, kde zákazník ušetří další peníze v porovnání s jinými řešeními pro zemní plyn. Náš systém Bosch spouští motor i za chladného počasí v režimu CNG, a umožňuje tak maximální využívání levného zemního plynu. Systémy jiných poskytovatelů zahřívají v tomto případě motor během prvních kilometrů jízdy konvenčně spalováním drahého benzinu. S naší technikou jezdí zákazníci prakticky vždy na levný zemní plyn.
Obraťme však nyní pozornost od technických detailů zpátky k celkovému přehledu. Naše pokrokové pohony na zemní plyn představují techniku pro přechod k zelené mobilitě. Již dnes si můžete koupit vozidlo s pohonem na zemní plyn od společnosti Bosch a mít hospodárný a zároveň ekologický automobil. Souběžně s tím zdokonalujeme podle stejných hledisek i konvenční spalovací motory. A nezapomeňme ani na to, že Bosch pracuje na tom, aby byly elektrické pohony cenově dostupné pro každého.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz