name | autoweek.cz

BMW Neue Klasse také jako X

BMW Neue Klasse také jako X

22.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

BMW v rámci své výroční konference o výsledcích hospodaření představilo koncept SUV Vision Neue Klasse X. Model následuje odhalení sedanu Vision Neue Klasse na autosalonu IAA Mobility v Mnichově v roce 2023. BMW pro něj slibuje „kvantový skok“ v asistované jízdě.

BMW při výroční konferenci uvedlo, že se zaměřuje na to, aby ziskovost pro rok 2024 byla v podstatě v souladu s loňským rokem. Provozní zisková marže v hlavní automobilové divizi by se měla pohybovat v rozmezí 8–10 % proti 9,8 % v roce 2023. Marže pro rok 2023 zaostala za očekáváním kvůli vyšším nákladům. BMW uvedlo, že kapitálové výdaje a výdaje na výzkum a vývoj na podporu přechodu na plně elektrické modely by měly vrcholit v roce 2024. „Investujeme do budoucnosti naší společnosti jako nikdy předtím,“ uvedl finanční šéf Walter Mertl.

 

Očekává se současně mírný nárůst prodeje automobilů a celkové dodávky vozů značek BMW, Mini a Rolls-Royce budou letos mírně vyšší než v roce 2023. Prémiová německá automobilka uvedla, že prodej plně elektricky poháněných vozidel by měl v roce 2024 výrazně vzrůst po skoku o 74 % v roce 2023. Plně elektricky poháněná auta tvořila v loňském roce 15 % prodeje.

 

Po studii, předvedené na loňském IAA v Mnichově, BMW ukázalo takzvanou Novou třídu tentokrát jako model X, derivát v podobě Sports Activity Vehicle. Koncept Vision Neue Klasse X představuje první z nových elektricky poháněných SUV BMW s pokročilými schopnostmi autonomního řízení. BMW pro druhý koncept na své plně elektrické platformě Neue Klasse vrátilo svou tradiční masku chladiče poté, co byla překvapivě odstraněna z verze sedan.

 

Čtyři výkonné superpočítače budou řídit různé funkce, včetně jednoho pro asistované řízení, vyvinutého s výrobcem čipů Qualcomm, a dalšího, vyvinutého interně, dohlížejícího na hnací ústrojí a jízdní dynamiku. BMW uvedlo, že vůz nabídne „kvantový skok v asistované jízdě“ díky schopnostech platformy dosáhnout úrovně 2+ bez potřeby použití rukou a sledování jízdy a omezené autonomie úrovně 3.

 

Elektrický pohon má nový 800 V systém, který umožní rychlé nabíjení pro prodloužení dojezdu o 300 km za 10 minut. Platforma Neue Klasse využívá nově vyvinuté válcové akumulátory, které údajně poskytují o 20 % vyšší hustotu energie než současné prizmatické články, což pomáhá zvýšit dojezd o 30 % ve srovnání se současnými plně elektrickými modely automobilky. BMW Vision Neue Class X je také navrženo pro obousměrné nabíjení.

 

BMW uvedlo, že prostorný interiér byl dosažen díky platformě s dlouhým rozvorem a krátkými převisy. Nebyly ale uvedeny žádné rozměry. Interiér Vision Neue Klasse X redukuje mechanické ovládací prvky na minimum, protože interakce s vozem probíhá prostřednictvím centrálního displeje, tlačítek na volantu a hlasového ovládání. Informace poskytuje také pruh BMW Panoramic Vision, který doplňuje head-up displej a po délce čelního skla informuje cestující.

 

BMW investuje 2 miliardy eur do nových operací na výrobu a montáž akumulátorů pro Neue Klasse ve svém závodě v Debrecínu. Generální ředitel BMW Oliver Zipse uvedl, že sériová vozidla Neue Klasse X začnou sjíždět z linky v maďarském Debrecínu ve druhé polovině roku 2025 a sedan se přidá od roku 2026 v mnichovské továrně. Vozy Neue Klasse se budou od roku 2026 vyrábět také v čínském Shenyangu a výroba v San Luis Potosi v Mexiku bude zahájena v roce 2027.