name | autoweek.cz

Bill Gates investoval do EcoMotors

Bill Gates investoval do EcoMotors

14.07.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nový princip dvoudobého spalovacího motoru s protiběžnými písty OPOC dosud zůstával stranou zájmu. Nyní se ale vše změnilo, když projekt zastřešený společností EcoMotors International podpořili šéf společnosti Microsoft Bill Gates a investor Vinod Khosla.

Společnost EcoMotors International oznámila, že získala 23,5 milionu dolarů od Billa Gatese. Tato investice je určena pro dokončení vývoje a testování motoru OPOC. Podle Gatese má motor OPOC potenciál aby se stal klíčovou pohonnou jednotkou pro nízkoemisní dopravu blízké společnosti. S pomocí uvedených prostředků hodlá EcoMotors podle svého šéfa Donalda L. Runkleho též vyrobit ukázkové motory pro demonstraci předností tohoto systému. Runkle nedávno uzavřel dohodu o spolupráci i s čínskou skupinou Zhongding Holding.

Don Runkle je bývalým špičkovým manažerem General Motors (kde se podílel na dnes už legendárním projektu EV1) a společnosti Delphi. Nové motory hodlá vyrábět v Michiganu na předměstí Detroitu Troy. Podle Runkleho EcoMotors už pracuje na šesté generaci tohoto motoru s protiběžnými písty v protilehlých válcích, jenž umožňuje snížení počtu dílů na polovinu při zvýšení využití energie z paliva o 50 %.

Vinod Khosla byl spoluzakladatelem Sun Microsystems. V roce 2004 v kalifornském Menlo Parku založil společnost Khosla Ventures podporující vývoj \"zelených\" technologií. Jeho firma nyní vlastní 47 % EcoMotors.

Motor OPOC je vynálezem bývalého šéfa vývoje pohonných jednotek Volkswagenu Petera Hofbauera. Ten je nyní předsedou a hlavním konstruktérem EcoMotors, založené v roce 2008. Hofbauer vystudoval vídeňskou techniku u legendárního konstruktéra Eberana von Eberhorsta, jenž se proslavil stavbou závodních vozů Auto-Union na konci 30. let, později se podílel na vývoji zbraní V1 a V2 a po válce pracoval na vývoji motorů u Aston Martinu. Prof. Hofbauer u Volkswagenu pracoval přes 20 let. Podílel se na vývoji motorů VR a první generace vznětových motorů VW.

Patentovaný motor OPOC (Opposed Piston Opposed Cylinder) může být efektivní pohonnou jednotkou nejen pro auta, ale rovněž pro jakékoliv jiné využití - od travních sekaček přes motocykly a pohon generátorů až po těžká vozidla, lodě či letadla.

Motor OPOC kromě velké efektivity vyniká i kompaktní stavbou a velmi nízkými vibracemi.

Zvýšení hospodárnosti je dosaženo použitím dvoudobého cyklu, při němž nedochází k opětovnému stlačení spalin. Hofbauer u svého motoru nahradil hlavu válců druhým pístem, pohybujícím se v opačném směru. Tím dosáhl zdvojnásobení pracovního tlaku. Použití protiběžných pístů se dvěma systémy ojnic na společném klikovém hřídeli řeší problémy s mazáním, takže se olej nemísí s hořícím palivem. V kombinaci s použitím přímého elektronicky přesně řízeného vstřikování paliva se řeší další problémy spojované se dvoudobými motory. Výsledkem je, že se ve válci spaluje veškeré palivo a žádné se nedostává do výfukového potrubí. Vzduch prochází válcem v jediném směru, což znamená snížení aerodynamické ztráty.

Na rozdíl od dříve zkoušených principů s protiběžnými písty v jednom válci používá Hofbauer systém s jediným klikovým hřídelem, což zmenšuje jeho zatížení a vylehčuje jeho konstrukci. Vše dále zjednodušuje koncepce s protilehlými válci, což dále zjednodušuje klikový hřídel a snižuje vibrace.

Hofbauer se snažil svůj vynález uplatnit nejprve v Německu. Po odchodu od VW pracoval u firmy Klockner-Humboldt-Deutz, tedy u společnosti, jenž přímo navazuje na původního výrobce prvních spalovacích motorů Nikolase Otta. V roce 1997 Hofbauer odešel do Spojených států. Tam se mu v roce 2003 s prvními demonstračními motory podařilo získat prostředky od vojenského fondu DARPA na vývoj pohonné jednotky pro tanky. S podporou Vinoda Khosly později založil společnost EcoMotors. Khosla postupně do projektu investoval už více než 60 milionů dolarů.

Motor původně pracoval na naftu, ale pro další vývoj se počítá se spalováním benzinu. To ovšem vyžaduje speciální plazmové zapalovače. Další komplikací motoru OPOC je potřeba použití stlačeného vzduchu pro jeho spouštění. To lze vyřešit turbodmychadlem s pomocným elektrickým pohonem ECT.

Lze předpokládat, že motor OPOC bude oproti stejně výkonnému spalovacímu motoru mnohem lehčí a bez hlavy válců bude mít i mnohem menší nároky na chlazení. Podle analýzy EcoMotors by běžný pětimístný automobil vybavený motorem OPOC měl mít spotřebu okolo 2,3 l/100 km.