name | autoweek.cz
Bigster přinese ještě víc Dacie
09.10.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Bigster představuje zcela novou modelovou řadu, která nabídne cenově dostupný vůz s nejlepším poměrem ceny a výkonu v segmentu C-SUV s novými elektrifikovanými motory. Cenová nabídka má začínat na 25 000 eur (630 000 Kč) resp. 30 000 eur (760 000 Kč) za hybridní verze.
Jak bylo oznámeno v lednu 2021 při představení strategického plánu nízkouhlíkové mobility Renaulution, Dacia postupně rozšiřuje své působení ze segmentu B a chystá se dobýt segment C. V lednu 2021 byl představen Bigster Concept jako příslib, který vyvolal velká očekávání.
Nový model Bigster zachoval věrnost záměrům, které byly vyjádřeny konceptem a plně těží z osvědčených předností vozů značky Dacia. Nový Bigster přináší všechny základní prvky, které zákazníci v segmentu C-SUV požadují za cenu vozů Dacia v souladu s heslem značky „Nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty.“ Bigster je robustní, outdoorově zaměřený a přitom cenově dostupný vůz. Dacia vstupuje do segmentu C-SUV s promyšlenou strategií - po Bigsteru budou následovat další dva vozy.
Úspěšná nová strategie
Segment kompaktních SUV dnes představuje 23 % evropského trhu a oslovuje každoročně 3 miliony kupujících, takže je zde obrovský potenciál. Dacia přitom chce zachovat své silné stránky, tedy nabídnout robustní cenově dostupné auto a přitom věrné označení eco-smart, což znamená promyšlené po stránce ekonomiky i ekologie s nízkou uhlíkovou stopou.
Dacia od roku 2021 proměňuje charakter značky – posouvá se v dodavatele odolných aut vhodných i pro outdoorový provoz. O tom, že se Dacii tato strategie daří, svědčí to, že model Sandero je dnes nejprodávanějším autem v EU a SUV Duster figuruje na čelních místech. Dokládá to, že Dacia vychází vstříc potřebám zákazníků a nabízí jím nejvyšší hodnotu za jejich vynaložené peníze.
Dacia věnuje velkou pozornost zákaznickým klinikám, kde pečlivě naslouchá tomu, co potenciální klienti potřebují. V případě Bigsteru se mnoho ze setkání se zákazníky uskutečnilo v Německu, které je vnímáno jako nejvýznamnější trh pro vozy segmentu C-SUV.
Bigster je velké auto navržené chytře s typickými technickými řešeními pro značku Dacia tak, aby výsledná cena byla o 20 % nižší než u konkurence. Dacia volí jiný postup než konkurence. Zatímco běžné se v automobilovém průmyslu na začátku vývoje stanoví technické specifikace nového modelu a z toho vycházejí náklady a tedy i cena, u Dacie je to naopak – technická řešení jsou podmíněna předem stanovenými nákladovými limity. Výsledkem je auto schopné oslovit pragmaticky uvažující kupující. Nejde přitom o levné auto, protože kupující Dacie ze 70 % volí nejvyšší dvě úrovně výbavy.
Prostorný interiér
Nový Bigster těží z platformy CMF-B. Bigster je s délkou 4570 mm (rozvor náprav 2700 mm) a výškou 1710 mm jedním z největších aut v segmentu, takže nabídne hodně nadstandardní vnitřní prostor. Zavazadlový prostor má objem 667 l podle VDA, navíc je vysoce funkční. Po sklopení opěradel nabízí Bigster rovnou podlahu a výjimečnou maximální délku nákladu 2,7 m. Funkce Easy Fold umožňuje snadné sklápění opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru pomocí dvou páček v zavazadlovém prostoru. Bigster pohodlně pojme pět osob - se sedmimístnou verzí se nepočítá, protože úpravy konstrukce pro její aplikaci by se nevyplatily – její roli má model Jogger.
Bigster je současně o 150 kg lehčí než srovnatelní konkurenti, což také znamená potřebu menších motorů a nižší spotřebu.
Bigster je standardně vybaven 7“ (výbavy Essential a Expression) nebo 10,1“ (výbavy Extreme a Journey) digitálním přístrojovým panelem. Všechny verze mají standardně centrální 10,1“ dotykový displej. Verze Essential a Expression mají multimediální systém Media Display s připojením Apple CarPlay/Android Auto. Bigster Extreme a Journey dostanou multimediální systém Media Nav Live s propojenou navigací s informacemi o dopravních podmínkách v reálném čase a aktuálními mapovými podklady po dobu 8 let. Media Nav Live je kombinován se zvukovým systémem Arkamys 3D Sound System se šesti reproduktory.
Bigster obsahuje téměř 20 % recyklovaných plastů. Používá materiál Starkle, který vynalezli inženýři značky Dacia a který jako první využil nový Duster. Obsahuje až 20 % recyklovaného polypropylenu. Celý obvod karoserie je opatřen odolnými ochrannými prvky z materiálu Starkle, které jsou vyrobeny z recyklovaného nelakovaného materiálu. Interiér využívá odolné materiály a látky.
Nový hybridní pohon
Bigster Hybrid 155 je první model skupiny Renault, který využívá novou generaci hybridního pohonu doplňujícího řadu motorů Hybrid 140 montovaných do Dusteru a Joggeru. Nabízí vyšší výkon (+15 k), vyšší točivý moment (+20 Nm) a o 250 kg vyšší tažnou schopnost tj. 1 t.
Pohonná jednotka sestává ze zážehového motoru o výkonu 79 kW (107 k), dvou elektromotorů - trakční má 36 kW/50 k a 205 N.m a druhý pracuje jako vysokonapěťový startér/generátor s 15 kW a 50 N.m - akumulátoru o kapacitě 1,4 kWh (má hmotnost jen 45 kg) a elektrifikované automatické převodovky.
Spalovací čtyřválec 1,8 l nahrazuje dosavadní 1,6 l. Je vybaven přímým vstřikováním paliva a pracuje v Atkinsonově cyklu s vysokým kompresním poměrem 14:1. Poskytuje točivý moment až 170 N.m a dosahuje mimořádně vysokou tepelnou účinnost. Startér/generátor kromě spouštění spalovacího motoru vyrovnává výkyvy točivého momentu při jeho zatížení. Hmotnost vozu je 1419 kg a vykazuje kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km.
Nové elektrifikované pohonné jednotky
Motor TCe 140 je v nabídce značky Dacia v této výkonové úrovni poprvé. Je odvozen od motoru TCe 130 dostupného v modelu Duster. Zážehový tříválec 1,2 l turbo nové generace, pracující v Millerově cyklu, je kombinován s 48 V mild-hybridním systémem se startér/generátorem o výkonu 12 kW a šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Hybridní systém podporuje spalovací motor ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž snižuje spotřebu na 5,6 l/100 km a emise CO2 o 10 % ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu. Rekuperační brzdění dobíjí akumulátor o kapacitě 0,839 kWh, jehož hmotnost je jen 18 kg.
Dacia je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG pod označením Eco-G. V modelu Bigster Eco-G 140 se poprvé kombinuje dvoupalivový tříválec 1,2 turbo a 48 V mild-hybridní pohon. Ten ve fázi rozjezdu a akcelerace pomáhá spalovacímu motoru 1,2 l ať už pracuje na benzin nebo LPG. Rekuperační brzdění dobíjí 0,839 kWh akumulátor. Při provozu na LPG vypouští o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní nehybridní motor a svými parametry se blíží plně hybridnímu pohonu. Nádrž na LPG je pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován jeho objem. Tato alternativa k turbodieselům poskytuje schopnost utáhnout přívěs o hmotnosti až 1,5 t.
Bigster TCe 130 4x4 s pohonem všech kol bude k dispozici jen s motorem 1,2 turbo na benzin v kombinaci se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Je navržen aby i mimo zpevněné cesty maximalizoval účinnost díky 48 V mild-hybridnímu systému. Bigster TCe 130 4x4 je k dispozici s pohonem Terrain Control 4x4, který lze ovládat pomocí pěti jízdních režimů. Systém regulace rychlosti při jízdě ze svahu je u modelu Bigster Extreme součástí standardní výbavy. Působí zejména na brzdy, aby se zabránilo neovladatelnému rozjetí vozidla. Je dostupný i pro verze s pohonem jen předních kol.
Jednoduchá nabídka
Nový Bigster je součástí snahy značky Dacia nabízet jednoduché a srozumitelné modelové řady, které vyhovují potřebám všech zákazníků. Dodávat se bude ve třech výbavových stupních: Essential, Expression a na vrcholu nabídky Bigster Extreme pro outdoorové nadšence, zatímco Bigster Journey míří na zákazníky, kteří dávají přednost cestám na dlouhé vzdálenosti a stylu.
Bigster se bude vyrábět v rumunské továrně Mioveni u města Pitesti. Zahájení prodeje je plánováno na první čtvrtletí 2025.
Foto: Vladimír Rybecký a Dacia
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz