name | autoweek.cz

Bezpečně do zimní sezóny

Bezpečně do zimní sezóny

14.11.2013 | Ivana Rybecká | Aktuality

Společnost Europ Assistance, dceřiná společnost druhé největší mezinárodní asistenční skupiny Europ Assistance Group, slaví společně 50. let výročí a představuje výsledky zimní sezóny s řadou doporučení pro alpské i tropické destinace.

Koncept asistenčních služeb vynalezl a uvedl v život Pierre Desnos, který před 50 lety založil společnost Europ Assistence (EA). O 14 let později EA oslavila 10 milionů klientů a v 80. letech expandovala do zámoří. Od roku 2010 si skupina EA dává závazek být sociálně odpovědnou firmou a současně nejinovativnější asistenční společností v Evropě, což se jí úspěšně daří do současnosti.

V roce 1963 EA zahájila svou činnost se 12 stálými zaměstnanci, 17 zástupci v zahraničí a realizovala 160 zásahů. V roce 2012 bylo realizováno již 12,4 milionu zásahů za pomoci 8000 zaměstnanců ve 33 společnostech po celém světě.

Europ Assistance Group má na celém světě 300 milionů zákazníků, každé dvě sekundy proběhne zásah a za jednu sekundu se vyřídí dva hovory. V roce 2012 společnost zasahovala ve 140 zemích, nalétala 6010 hodin a při poruše zajišťovala opravy pro 3,2 milionu motoristů.

V historii zasahovala EA například v prosinci 2004 při tsunami v jihovýchodní Asii, kdy 150 pracovníků zajistilo pomoc více než 1000 klientům. Posledním globálním příkladem byla asistence při zemětřesení v roce 2012 na Nové Zélandě, které dosáhlo 7,1 stupně. Čeští pracovníci z EA CZ byli přímo v místě zemětřesení, když vyzvedávali jiného klienta a pomáhali zde obětem.

 

Zimní sezóna začala

V loňském roce bylo jen v zimní sezoně v oblasti auto asistence realizováno 568 případů v zahraničí. Mezi nejčastější služby patří odtahy vozidel do ČR, opravy na místě a poskytování náhradního vozidla. Nejčastějšími incidenty jsou nehody, poruchy motoru a zamrzlé baterie. Často také dochází k zapadnutí automobilu ve sněhu, zamrznutí zámku, ruční brzdy, zamrznutí chladiče.

Třebaže mnoha incidentům je možné se vyvarovat správnou prevencí, např. ošetřením gumové těsnění před sezonou, nepoužívat ruční brzdu v prudkých mrazech, zkontrolovat stav baterie, použití aditiv do PHM, či takové případy vyřešit svépomocí jako je ohřátí těsnění horkou vodou, uvolnění brzdy prudkým popojetím vozu nebo poklepání brzdové destičky, naléhavost situace si mnohdy vyžaduje zásah asistenční služby.

Nejdražším zásahem v loňské sezóně v případě osobního automobilu bylo poskytnutí asistenčních služeb ve výši 90 000 Kč a 195 000 Kč v případě kamionu.

O tom, že se asistenční služby vyplatí při cestě do alpských zemí, se lze přesvědčit pohledem na průměrné ceny odtahu (200-250 eur) nebo ceny ad-hoc asistence (150- 200 eur).

Základní pojištění však mnohdy nestačí a je třeba si prověřit, jaké asistenční služby jsou v ceně pojištění. Při běžné situaci, kdy v automobilu jede pět osob, mají na střeše box s lyžemi, a dojde k nehodě, tak bez asistence jsou nuceni provést až 20 telefonátů, které by jinak zajistila asistenční služba.

Pro zajištění maximální bezpečnosti a pohody pro zimní dovolenou je třeba ověřit platnost povinného ručení, zimní pneumatiky musí být samozřejmostí a nezapomenout na sněhové řetězy, před cestou se informovat o aktuálním stavu silnic, uzavírkách atp. (některé průsmyky mohou být uzavřené vzhledem ke stavu počasí), sbalit do auta dostatek jídla a tekutin, nejlépe teplý čaj do termosky, mít po ruce teplé oblečení, hodí se i deka pro případ uváznutí v koloně, mapu v případě nefunkční navigace, nabíječku na mobil do auta a zábavu pro děti. Velký pozor na jízdu přes noc a po lyžování zpět, kdy většinu nehod způsobí únava z lyžování.

Vyplatí se také zkontrolovat si rozsah pojištění, neboť základní pojištění se často nevztahuje na vybitou baterii, zamrzlé PHM nebo zamrzlou ruční brzdu.

 

Asistence při lyžařských pobytech

Mnoho lidí stále podceňuje rozsah svého pojištění při sportovních aktivitách jako je lyžování. Přitom výlohy za asistenci a léčení při komplikované zlomenině, ke které došlo v Alpách, se mohou vyšplhat až 1 milionu Kč.

Pokud jde o incidenty, převládají poranění kloubů a šlach, dále zlomeniny, které jsou u každého 10. případu, 5 % úrazů tvoří řezné rány způsobené dobře nabroušenými hranami lyží. Z hlediska destinací se na vzorku 3000 případů v loňské sezoně podílelo 44 % Rakousko, 39 % Itálie, 14 % Francie, 3 % Švýcarsko.

Je nezbytné, aby lyžaři dodržovali pravidla lyžařské asociace FIA, nosili ochranné pomůcky včetně přilby. Nejčastější příčinou vážných úrazů bývají srážky lyžařů, sklouznutí na ledové plotně, náraz do stromu. V pozadí nesoustředné jízdy bývá alkohol, únava na konci dne nebo zájezdu, snaha vyzkoušet něco nového včetně nebezpečných aktivit a lyžování bezprostředně po nočním příjezdu na hory.

Z hlediska pojištění by lidé neměli zapomenout, že v případě, že se prokáže přítomnost alkoholu, absence přilby nebo lyžování v místech, která k tomu nejsou vyhražená, platí výluka pojištění. Pozornost by se měla věnovat i kvalitnímu připojištění odpovědnosti pro případ, že ke srážce dojde.

Na horách je nutné mít v kontaktech mobilního telefonu vždy uloženu asistenční službu a tísňové volání v dané zemi. V případě zásahu je pak velmi důležité uvést svou polohu a stav a popsat okolnosti nehody.

 

V zimě do tropů

V poslední době se stává populární zimní dovolená v tropických zemích. V minulé zimní sezoně tvořily zásahy v tropických zemích 1/3 zásahů. Nejčastěji evidujeme pojistné události v Thajsku (30 %), Dominikánské republice, Spojených arabských emirátech, Mexiku, Číně, Indonésii (Bali) a na Kubě.

Nejobvyklejšími diagnózami jsou infekce dýchacích cest a ORL následované úrazy a zažívacími problémy. Objevují se i případy nakažením exotickými chorobami jako je horečka dengue.

Nejdůležitější je pojištění s dostatečným plněním vzhledem k vzdálenosti a operabilitě asistence. Také doporučujeme navštívit očkovací centrum minimálně měsíc před odletem.

V případě sportovních aktivit je třeba myslet na bezpečnost, tedy ochranné pomůcky, nepřecenit síly, uvědomit si rizika činnosti a dané destinace. Vždy je třeba mít s sebou dokumenty, a to i při krátké procházce z hotelu - doklady, kartičku pojištění, případně formuláře k vyplnění. A nakonec nezapomínat na možnost komunikace, což znamená nabitý telefon, aktivovaný roaming, nabíječku, uložené číslo na asistenční společnost a lokální číslo na pohotovost.