name | autoweek.cz
Bezemisní tahače FCET
26.04.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava
Automobilky Toyota a Kenworth (koncern Paccar), přístav Los Angeles a Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší CARB představily první těžké nákladní vozidlo poháněná elektřinou z palivových článků. Jeho výkon se minimálně vyrovná vozidlům na naftu, avšak jedinými emisemi u něho je čistá voda.
Regulační orgán CARB přidělil přístavu v Los Angeles na projekt bezemisní resp. téměř bezemisní nákladní dopravy Zero-Near-Zero Emission Freight Facilities (ZANZEFF) grant ve výši 41 milionů dolarů. Do konce letošního roku budou v rámci projektu ZANZEFF zajišťovat přepravu na krátké vzdálenosti první nákladní vozy Kenworth/Toyota FCET (Fuel Cell Electric Truck) poháněné elektřinou z palivových článků.
Zkušební vozidla Alpha a Beta už při ověřovací studii od dubna 2017 najezdila 22 500 testovacích kilometrů v reálných podmínkách dopravy na krátké vzdálenosti v přístavech v Los Angeles a Long Beach i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovala žádné emise.
Nejnovější nákladní vůz poháněný elektřinou z palivových článků vychází z modelu Kenworth T680 v kombinaci s elektrickou technologií palivových článků od Toyoty. Jeho plánovaný dojezd přes 480 km na jedno natankování vodíku je více než dvojnásobkem typické denní vzdálenosti absolvované podobnými vozidly v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti například v přístavu.
Toyota a Kenworth v rámci projektu ZANZEFF nasadí celkem 10 nákladních vozidel poháněných elektřinou z palivových článků k dopravě nákladu z přístavů v Los Angeles a Long Beach po celé Losangeleské pánvi. Budou je provozovat společnosti Toyota Logistics Services (4 vozidla), United Parcel Services (3), Total Transportation Services (2) a Southern Counties Express (1).
Společnost Shell pro ně zprovozní dvě nové velkokapacitní vodíkové čerpací stanice. Ty se připojí ke třem čerpacím stanicím společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach a ve výzkumném středisku Gardena R&D.
Dopravu v přístavních komplexech Los Angeles a Long Beach dnes zajišťuje přes 16 000 nákladních vozidel. Jedná se o největší obchodní bránu kontejnerové dopravy v Severní Americe. Očekává se, že tento počet do roku 2030 vzroste na 32 000 vozidel. V různých přístavech po celých Spojených státech dnes přepravu na krátké vzdálenosti zajišťuje přes 43 000 nákladních vozidel.
Zkušební vozidla Alpha a Beta už při ověřovací studii od dubna 2017 najezdila 22 500 testovacích kilometrů v reálných podmínkách dopravy na krátké vzdálenosti v přístavech v Los Angeles a Long Beach i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovala žádné emise.
Nejnovější nákladní vůz poháněný elektřinou z palivových článků vychází z modelu Kenworth T680 v kombinaci s elektrickou technologií palivových článků od Toyoty. Jeho plánovaný dojezd přes 480 km na jedno natankování vodíku je více než dvojnásobkem typické denní vzdálenosti absolvované podobnými vozidly v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti například v přístavu.
Toyota a Kenworth v rámci projektu ZANZEFF nasadí celkem 10 nákladních vozidel poháněných elektřinou z palivových článků k dopravě nákladu z přístavů v Los Angeles a Long Beach po celé Losangeleské pánvi. Budou je provozovat společnosti Toyota Logistics Services (4 vozidla), United Parcel Services (3), Total Transportation Services (2) a Southern Counties Express (1).
Společnost Shell pro ně zprovozní dvě nové velkokapacitní vodíkové čerpací stanice. Ty se připojí ke třem čerpacím stanicím společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach a ve výzkumném středisku Gardena R&D.
Dopravu v přístavních komplexech Los Angeles a Long Beach dnes zajišťuje přes 16 000 nákladních vozidel. Jedná se o největší obchodní bránu kontejnerové dopravy v Severní Americe. Očekává se, že tento počet do roku 2030 vzroste na 32 000 vozidel. V různých přístavech po celých Spojených státech dnes přepravu na krátké vzdálenosti zajišťuje přes 43 000 nákladních vozidel.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz