name | autoweek.cz

Battery Monitor 2025: evropští výrobci pod tlakem

Battery Monitor 2025: evropští výrobci pod tlakem

10.02.2025 | Vladimír Rybecký | Trendy

Globální trh s akumulátory navzdory nejistotám nadále silně roste a nabízí příležitosti pro evropské výrobce. Uvádí to studie Battery Monitor 2024/2025.

Oddělení „Výrobní inženýrství komponent elektronické mobility“ (PEM) na RWTH Aachen University spolu se strategickou poradenskou společností Roland Berger publikovalo Battery Monitor 2024/2025. Podle studie se celosvětová poptávka po bateriích do roku 2030 ztrojnásobí na 4,0 až 4,6 TWh a do roku 2040 se zdvojnásobí.

 

Evropský trh s akumulátory je v současnosti charakterizován cenovou válkou mezi asijskými výrobci: Podle autorů místní nadbytečné kapacity kvůli příliš optimistickým předpokladům poptávky například z Číny způsobují celosvětový pokles cen a vyvíjejí další tlak na evropské výrobce, kteří se již nyní potýkají s vyššími výrobními náklady a nejistotou v náběhu elektromobility.

 

Podle Battery Monitoru budou muset noví výrobci v Evropě v budoucnu vyrábět vysoce kvalitní články akumulátorů levněji a spolupráce s asijskou konkurencí by se mohla ukázat jako užitečná.

 

Tři scénáře vývoje poptávky po akumulátorech

„Navzdory značným nejistotám celosvětový trh s akumulátory nadále silně roste a nabízí tak příležitosti i pro evropské výrobce, pokud se zaměří na konkurenční výhody prostřednictvím inovací, vysoce kvalitních procesních technologií a ekologické rovnováhy výroby,“ říká ředitel PEM z RWTH profesor Achim Kampker.

 

„V roce 2024 se volatilita na trhu s články akumulátorů výrazně zvýšila. Je to způsobeno především nejistotou ohledně poptávky, protože počet prodaných elektromobilů roste pomaleji, než se očekávalo a panuje nejistota ohledně toho, jaká bude regulační situace jak v USA, tak v EU,“ shrnuje Wolfgang Bernhart, partner společnosti Roland Berger.

 

Studie předkládá tři prognózy vývoje poptávky: pozitivní předpoklad, který předpokládá rychlý pokrok v elektrifikaci a růst poptávky na 4,6 TW v roce 2030 a 8,8 TWh v roce 2040, základní scénář, který předpovídá dosažení emisních cílů v EU a USA navzdory dočasnému poklesu prodejů elektromobilů a poptávku 4,3 TWh v roce 2030 a 8,6 TWh v roce 2040, a negativní případ s výraznými zpožděními, například kvůli odložení zákazu spalovacích motorů v EU, a poptávkou 4,0 TWh v roce 2030 a 8,1 TWh v roce 2040.

 

Nejprve nadměrná kapacita, pak neochota investovat

Na globálním trhu Čína v současnosti vyrábí výrazně více akumulátorů než je její vlastní tržní poptávka, což znamená, že přebytky se podle autorů studie exportují. To vede k celosvětovému poklesu cen, ale nemohou zůstat tak nízko, protože někteří dodavatelé a výrobci v Číně již nejsou schopni pokrýt své náklady. Aktuálně však pokles cen tlačí především na evropské výrobce, kteří pracují na budování vlastních kapacit a mohli by teoreticky pokrýt víc než evropskou poptávku.

 

Společnosti mimo Čínu v současnosti zaznamenávají značné ztráty. Podle Battery Monitoru však nebudou realizovány všechny oznámené projekty. Firmy v EU a USA postupují při plánování investic mimořádně obezřetně. „Tento trend je dále poháněn zpožděním v industrializaci a nedostatkem ekonomické konkurenceschopnosti. Je nepravděpodobné, že evropské nebo severoamerické společnosti budou někdy schopny dohnat čínskou nákladovou výhodu a přístup k surovinám pokud jde o stejné produkty a technologie,“ říká profesor Achim Kampker.

 

Sázka na udržitelnost

Evropští výrobci akumulátorů se však zaměřují především na udržitelnost, aby se odlišili od svých čínských a amerických konkurentů. „I když je v současnosti prioritou snižování nákladů, menší klimatická stopa baterií by se pro Evropany mohla stát konkurenční výhodou,“ říká profesor Achim Kampker. Cílem je snížit emise z výroby článků na 30 až 40 kg CO2 na 1 kWh. To odpovídá třetině až polovině současné CO2 stopy akumulátorů. „To představuje potenciální konkurenční výhodu pro Evropany především proto, že je nepravděpodobné, že evropské nebo severoamerické společnosti budou někdy schopny dohnat čínskou nákladovou výhodu a přístup k surovinám, pokud jde o stejné produkty a technologie,“ říká člen představenstva PEM a odborník na akumulátory profesor Heiner Heimes.

 

Dalším výchozím bodem pro průmysl je realistický pokrok v chemii článků. „Ti, kteří své výrobní plány v rané fázi sladí s inovacemi, jako jsou nové, cenově výhodné typy akumulátorů pro malé a střední elektromobily, mohou přejít k sériové výrobě rychleji a těžit z očekávaného objemu produkce,“ dodal profesor Heiner Heimes.

 

Pro vybudování potřebných odolných dodavatelských řetězců autoři studie doporučují úzkou spolupráci zejména mezi evropskými výrobci, ale nejenom mezi nimi: „Asijští výrobci mají jasný náskok ve výzkumu, vývoji a zejména industrializaci. Proto by evropští producenti měli také zvážit partnerství s předními světovými výrobci,“ říká Wolfgang Bernhart.

 

Foto: RWTH / Roland Berger