name | autoweek.cz
BASF chce skončit se škrábanci na laku
15.06.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy
„Samozacelovací“ lak iGloss opatří karoserii odolnou vrstvou finální povrchové úpravy s vysokým stupněm lesku a navíc značně prodlouží odolnost nátěru vůči škrábancům.
Při vývoji této inovace se výzkumníci BASF inspirovali přírodou. Vyvinuli hybridní materiál, který v sobě spojuje výhody anorganických „tvrdých“ i organických „měkkých“ materiálů.
V průběhu času iGloss poskytuje podstatně lepší ochranu proti mikrooděrkám. Odolnost vůči škrábancům a dlouhodobě vysoký stupeň lesku si udržuje i v mimořádně nepříznivých povětrnostních podmínkách, a to dokonce i v případech, kdy je vystaven působení korozivních materiálů, jakými jsou například stromové pryskyřice a ptačí exkrementy. Je prokázáno, že dokonce i po dvou až třech letech lak vykazuje stejný stupeň lesku jako když je nový.
Čirý lak iGloss byl vyvinut s použitím nanotechnologií se sklovitými křemičitými částicemi o velikosti pouhých několika nanometrů (tj. miliardtiny milimetru), které se vytvářejí při vytvrzování laku. Výsledkem je mimořádně pružná trojrozměrná mřížka o vysoké hustotě. Elastické vlastnosti této směsi jsou pak takové, že tam, kde by malý kamínek běžně zanechal na povrchu škrábanec, nový lak pomalu, ale spolehlivě poškození povrchu zacelí. Nápravě takto způsobeného poškození napomáhá i vliv slunečního záření, které povrchové vrstvě vrací její původní tvar a formu.
Vedoucí pracovník BASF Coatings’ Clearcoat Competence Center Dr. Joachim Woltering označuje iGloss za průlomový výrobek v oblasti dvousložkových povrchových nátěrů: „S produktem iGloss jsme dosáhli nové úrovně odolnosti proti poškrábání, a to i v případě extrémně nepříznivých povětrnostních podmínek. Podařilo se nám také dosáhnout vysoké úrovně chemické odolnosti a lesku.“
Pro automobilky i zákazníky jsou výhody iGloss jasné: větší odolnost proti poškrábání a výraznější lesk.
BASF Coatings je divizí koncernu BASF. Vyvíjí, vyrábí a prodává široké spektrum barev a laků pro automobilový průmysl i jiná odvětví.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz