name | autoweek.cz
Barometr nákladní dopravy ČESMAD Bohemia
24.11.2021 | | Tiskové zprávy
Informace Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia o monitoringu kondice silniční nákladní dopravy.
Současná turbulentní situace, vyvolaná pandemií, zdražením energií a rozvrácením dodavatelsko-odběratelských řetězců, postihuje prakticky všechny. Sdružení ČESMAD Bohemia se rozhodlo exaktně monitorovat situaci v oblasti silniční nákladní dopravy, tzv. Barometrem nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu.
Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jaké vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí, tedy v lednu, dubnu, červenci a říjnu. Nyní je prezentujeme poprvé - za 3. čtvrtletí 2021.
Ve 3. čtvrtletí téměř dvě třetiny (62 %) mezinárodních dopravců dosáhlo zisk. Horší to bylo v dopravě vnitrostátní, kde jen 56 % firem dopadlo dobře. Aktuální čtvrtletí s dramatickým nárůstem cen nafty už posílá do očekávané ztráty 57 % vnitrostátních dopravců, ale i 53 % mezinárodních kamionových firem. Rozdílně vidí tyto dvě skupiny svou budoucnost. Ve vnitrostátní dopravě jen 49 % firem hodnotí zakázky na příštích 6 měsíců pozitivně, v mezinárodním provozu je stav lepší, 61 % dopravců se nedostatku zakázek neobává.
Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Cena rostla i v letních měsících, a zhoršila tak už výsledky za 3. čtvrtletí. Ale zatímco k 1. říjnu byla na indexu 117 % od začátku roku, nyní je už o 31 % dražší než k 1. lednu. A to ještě nárůst tlumí snížená spotřební daň o korunu. Závažně vypadá situace v dopravě vnitrostátní, kde jen 43 % firem očekává z dopravní činnosti zisk. To odráží skokový růst všech nákladů, zvyšování režie, vysokou inflaci, tlak na mzdy ale i příběh s AdBlue, kde cena vzrostla o 300 %. Řešení, jak se vyhnout krachu, je pro dopravce jediné: významný nárůst cen za dopravu v řádu 15 až 20 %. Jen tak budou moci v příštím roce dále poskytovat své služby.
Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř komentuje výsledky ankety: „V komentářích k anketě dopravci nejvíce reflektují růst všech nákladových položek, zejména nafty, a klíčovým slovem je slovo cena, ta musí jasně vzrůst. Kritizují také pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově vysokou byrokracii u nás. Pro mnohé je problémem dlouhá splatnost faktur - 60 až 90 dní.“
To potvrzují i slova jednoho z respondentů: „Problém je v tom, že náklady na provoz značně vzrostly a odezva od zákazníků není v přímé úměře. Mám pocit, že v tak vážné situaci jsme se nikdy neocitli. Příští rok bude velice těžký.“
Martin Felix, ČESMAD Bohemia
Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jaké vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí, tedy v lednu, dubnu, červenci a říjnu. Nyní je prezentujeme poprvé - za 3. čtvrtletí 2021.
Ve 3. čtvrtletí téměř dvě třetiny (62 %) mezinárodních dopravců dosáhlo zisk. Horší to bylo v dopravě vnitrostátní, kde jen 56 % firem dopadlo dobře. Aktuální čtvrtletí s dramatickým nárůstem cen nafty už posílá do očekávané ztráty 57 % vnitrostátních dopravců, ale i 53 % mezinárodních kamionových firem. Rozdílně vidí tyto dvě skupiny svou budoucnost. Ve vnitrostátní dopravě jen 49 % firem hodnotí zakázky na příštích 6 měsíců pozitivně, v mezinárodním provozu je stav lepší, 61 % dopravců se nedostatku zakázek neobává.
Hlavním důvodem zhoršení výsledkového očekávání ve 4. čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Cena rostla i v letních měsících, a zhoršila tak už výsledky za 3. čtvrtletí. Ale zatímco k 1. říjnu byla na indexu 117 % od začátku roku, nyní je už o 31 % dražší než k 1. lednu. A to ještě nárůst tlumí snížená spotřební daň o korunu. Závažně vypadá situace v dopravě vnitrostátní, kde jen 43 % firem očekává z dopravní činnosti zisk. To odráží skokový růst všech nákladů, zvyšování režie, vysokou inflaci, tlak na mzdy ale i příběh s AdBlue, kde cena vzrostla o 300 %. Řešení, jak se vyhnout krachu, je pro dopravce jediné: významný nárůst cen za dopravu v řádu 15 až 20 %. Jen tak budou moci v příštím roce dále poskytovat své služby.
Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř komentuje výsledky ankety: „V komentářích k anketě dopravci nejvíce reflektují růst všech nákladových položek, zejména nafty, a klíčovým slovem je slovo cena, ta musí jasně vzrůst. Kritizují také pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově vysokou byrokracii u nás. Pro mnohé je problémem dlouhá splatnost faktur - 60 až 90 dní.“
To potvrzují i slova jednoho z respondentů: „Problém je v tom, že náklady na provoz značně vzrostly a odezva od zákazníků není v přímé úměře. Mám pocit, že v tak vážné situaci jsme se nikdy neocitli. Příští rok bude velice těžký.“
Martin Felix, ČESMAD Bohemia
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz