name | autoweek.cz

BAIC - víc než jen další čínská značka
14.03.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Státem vlastněná společnost BAIC se od jiných čínských automobilek v mnohém liší. Jiná je také její strategie nástupu do Evropy.
Čínská společnost BAIC si jako svou základnu pro vstup do Evropy vybrala Polsko. V listopadu 2023 zde nabídla první dva modely - crossovery Beijing 3 a 5 se spalovacími motory, a získala prvních 14 prodejců. Vloni na autosalonu v Poznani už měl BAIC největší expozici, kterou využil k evropské premiéře velkého crossoveru Beijing 7. Předvedl i velké část svého výrobního portfolia včetně vozů, s jejichž prodejem v Evropě se nepočítá.
Kompaktní městské SUV Beijing 3 dlouhé 4325 mm se zážehovým motorem 1,5T/100 kW (136 k) může být potenciálním sokem pro Dacii Duster. Beijing 5 je moderní SUV dlouhé 4620 mm se zážehovým motorem 1,5T/130 kW (177 k) a dvouspojkovou převodovkou. Beijing 7 je vrcholný model evropské nabídky dlouhý 4745 mm s motorem 1,5T/138 kW (188 k). Zajímavostí vozů BAIC pro polský trh jsou varianty s továrně zabudovaným pohonem na LPG. S těmi by značka nepochybně uspěla i v ČR, jak je vidět na prodejní bilanci Dacie.
Pro elektromobily BAIC vytvořil novou značku Arcfox a pro jejích design angažoval legendárního Waltera de Silvu. S jejich uvedením na evropské trhy se počítá později, protože BAIC se v Evropě orientuje na země, v nichž o elektromobily zatím není zájem ze strany kupujících.
Dlouhodobá strategie
Příchod do EU je pro BAIC dlouhodobý proces spojený s průběžným analyzováním reakcí zákazníků a poptávky po jednotlivých modelech. Z toho také vychází prvotní nabídka jednoduchých SUV s úspornými spalovacími motory a důrazem na retailový prodej. BAIC hledá silné prodejní organizace s místní distribuční sítí, potřebným zázemím a schopnostmi analyzovat trh. Potřebuje partnery nejen pro rozšiřování prodejní sítě, ale i finanční skupiny pro podporu prodeje firemním zákazníkům.
BAIC už má silné postavení především v zemích Latinské Ameriky, Asii, na Středním východě ale i v Severní Africe a Jihoafrické republice. Ve snaze přiblížit se požadavkům evropských zákazníků BAIC otevřel výzkumná a vývojová centra v Německu a Španělsku.
Co je to BAIC?
Státem vlastněná společnost s hlavním sídlem v Pekingu Beijing Automotive Group (BAIC) je šestý největší výrobce automobilů v Číně. Pod BAIC Group spadají BAIC BJEV (Beijing Electric Vehicles), BAIC Motor, jejíž součástí jsou i Beijing Benz Automotive a Beijing Hyundai Motor, a dále výrobce nákladních vozidel, zemědělské techniky a stavebních strojů BAIC Foton Automotive a také Jianxhi Changhe, což je automobilka koupená BAIC Group v roce 2012 a používající platformy BAIC. Součástí skupiny je i výrobce vojenských vozidel BAW.
V roce 1958 se zrodil první čínský samostatně vyvinutý sedan Jinggangshan, který znamenal začátek výroby vozidel v Pekingu spojený se vznikem Pekingské automobilové továrny. V roce 1973 byla na jejím základě založena Beijing Automotive Industry Corporation, předchůdce dnešní BAIC Group.
V roce 1983 podepsaly tehdejší Beijing Automotive Engineering Company a americká AMC, v té době v majetku Renaultu a vlastník značky Jeep, smlouvu o vytvoření společného podnik Beijing Jeep. Byl to první společný podnik se zahraničním podílem pro výrobu automobilů pro čínský trh.
V květnu 2002 uzavřely BAIC Group a jihokorejská Hyundai Motor dohodu o založení společnosti Beijing Hyundai Motor. Díky dobré kvalitě výroby a servisu se pekingský Hyundai se stal hlavním pilířem BAIC Group. V prosinci 2023 sjel z výrobní linky 12miliontý pekingský Hyundai.
V roce 1985 Chrysler získal AMC i s Jeepem a v roce 1998 se spojil s Daimlerem. V roce 2003 podepsaly BAIC Group a DaimlerChrysler dohodu o strategické spolupráci za účelem restrukturalizace pekingského Jeepu a rozšíření výroby o vozy Mercedes-Benz. V roce 2005 byla oficiálně založena společnost Beijing Benz Automotive (BBAC). Společný podnik s Mercedesem přinesl pro BAIC Group velký růst zisku a pro Mercedes-Benz silnou pozici na největším světovém trhu. BAIC Group roku 2015 koupila 5 % akcií společnosti Daimler a od roku 2021 má v majetku 9,98 % akcií Mercedes-Benz.
Společnost BAIC BJEV byla založena v roce 2009 takže patřila mezi první, které získaly kvalifikaci pro výrobu elektromobilů a plug-in hybridů. BAIC BJEV byl v letech 2016 až 2018 jedničkou čínského prodeje vozidel s novými energiemi (NEV). Jenže s nástupem nových výrobců se strategie BAIC, spočívající v přeměně vozidel se spalovacími motory na elektrický pohon a sázkou na nízkonákladové modely, ukázala jako neudržitelná a BAIC postupně ztrácel své postavení.
V roce 2019 BAIC BJEV uvedl na trh značku Arcfox zaměřenou na moderní elektromobily. Ta díky partnerství se společnostmi Daimler, Magna a Huawei představila první inteligentní modulovou architekturu na světě vybavenou technologií 5G. Arcfox však zatím nepřinesl očekávané výsledky.
Foto: Vladimír Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz