name | autoweek.cz

AVL vrací do hry motor Wankel

AVL vrací do hry motor Wankel

20.07.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Společnost AVL představila svůj koncept hybridního pohonu - s motorem Wankel s rotačním pístem.

Zdá se, že by už odepisovaný motor s rotačními písty mohl získat novou šanci na přežití - jako pohonná jednotka systému prodlužujícího dojezd vozidel s elektrickým pohonem. V 60. a 70. letech se vynálezu Felixe Wankela přisuzovala velká budoucnost. Jenže problémy se spolehlivostí a emisemi brzy tyto naděje rozptýlily.

Spojení přesnějšího obrábění, nových materiálů a vývoje nové techniky, jako je například přímé vstřikování, mnohé z potíží Wankelova motoru už dokáží eliminovat. K tomu se přidává skutečnost, že jako pohon generátoru jednotky prodlužující dojezd může pracovat v optimálním režimu v úzkém rozsahu otáček, což odstraní další problém s nevýhodnou momentovou charakteristikou. Navíc Wankel může velmi výhodně pracovat na alternativní paliva včetně vodíku.

Specializovaná firma AVL nedávno představila prototyp Mini poháněný elektromotorem s jednotkou pro rozšíření dojezdu tvořenou jednorotorovým motorem Wankel o objemu 254 cm3 produkujícím 15 kW při 5000/min nebo 25 kW při 7000/min. Akumulátor na 10 kWh umožňuje vozu dojezd 30 km, ale s desetilitrovou nádrží se dojezd zvětší na 200 km. Celá jednotka má hmotnost jen 65 kg.