name | autoweek.cz

Autoservis & mobilita září/říjen 2024

Autoservis & mobilita září/říjen 2024

06.10.2024 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Vychází nové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Na ukázku přinášíme jeho úvodník. Magazín je volně ke stažení zde

Koho zajímá zákazník?

Fascinuje mne tvrzení představitelů automobilek při představování nových elektromobilů nebo elektricky poháněných variant standardních modelů, že právě tato jejich novinka je přesně tím, co si přeje většina kupujících. Přitom je skutečností, že zájem o elektrický pohon mezi kupujícími v Evropě dramaticky klesá a navíc jej z více než 80 % volí firmy, které jsou k tomu často nuceny. Bez masivních dotací, financovaných z daní těch, kteří vesměs o elektromobily nestojí, se všude ve světě auta s elektrickým pohonem prodávají velmi špatně.

 

Automobilky si stěžují, že jsou nuceny prodávat elektromobily, ale jejich potenciální zákazníci nemají pro jejich využití vytvořeny potřebné podmínky. Přitom se snaží motoristům vnucovat dvou až třítunová monstra, u nichž snaha dosáhnout nesmyslně dlouhý dojezd vede k použití obrovských akumulátorů. Jaký je ale přínos pro životní prostředí aut, která pro své akumulátory potřebují tolik surovin jako dva až tři případně i víc malých elektromobilů, které by se mohly prodávat za přijatelnou cenu. Přitom o původu těchto akumulátorů a zdrojů surovin pro ně se taktně mlčí.

 

EU vede boj s Čínou aby k nám nepřicházely čínskými komunisty dotované elektromobily, ale přitom jsme ve všech takzvaně zelených technologiích zcela odkázáni na čínské dodavatele. Výsledkem je zdražení cenově dostupných elektromobilů, o které by mohl být zájem, a to nejen pro nízkou cenu (dotovanou čínskou vládou a ne z našich daní). Často totiž vycházejí vstříc potřebám normálních motoristů lépe, než auta evropských výrobců.

 

Evropské automobilky jako by soutěžily o to, kdo vymyslí pro uživatele méně vstřícný způsob ovládání, přičemž už zřejmě zapomněly, že automobil není zařízení určené k tomu, abychom si v něm dopřávali zábavu nebo s někým (či stále častěji s něčím, o čem se tvrdí, že to je inteligence, i když umělá) komunikovali, ale že se jedná o dopravní prostředek, který stále ještě musí bezpečně ovládat řidič, tedy člověk.

 

Možná by nebylo od věci, kdyby se automobilky vrátily ke staré praxi, kdy se skutečně zajímaly o to, co od nich jejich zákazníci skutečně chtějí. Vždyť kdo se při hledání nového auta nejprve zeptá na infotainment? Opravte mne, jestli se mýlím, ale vždycky, když se s někým bavím o novém autě, tak první otázka vždycky zní: „Jaký má motor?“ Přitom vás nabídky automobilek zahltí popisem designu, jako bychom neměli oči, líčením komunikačních a zábavních systémů a vyčíslením desítek asistenčních systémů, u nichž řidiče nejvíc zajímá to, jak se dají vypnout…

 

Přitom stačí si zjistit jaká auta se nejlépe prodávají v autobazarech. Jenže kdo ještě dnes vyrábí kombi střední třídy s turbodieselem?

 

Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor