name | autoweek.cz

Autoservis a mobilita léto 2024

Autoservis a mobilita léto 2024

21.07.2024 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Vyšlo letní vydání magazínu Autoservis & mobilita. Je zdarma dostupné ke stažení na: https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-leto-2024/as-leto-2024.pdf Na ukázku přinášíme jeho úvodník.

Jde o čísla nebo o lidi?

 

Na první pohled se přechod nákladní silniční dopravy k elektrickému pohonu zdá být jednoduchý. Základní scénář stanovený Evropskou unií počítá s tím, že se kamiony budou dobíjet během povinné přestávky pro řidiče v délce 45 minut po jízdě trvající čtyři a půl hodiny.

 

Špičkové kamiony pro dálkovou dopravu ze současné produkce jsou vybavovány akumulátory s využitelnou kapacitou přesahující 600 kWh, což při standardní celkové hmotnosti soupravy 40 tun umožňuje dojezd přes 400 km. Při nabíjecím výkonu 350 kW tedy výše uvedená úvaha dobře vychází. Realita bude trochu horší vzhledem k tomu, že kapacita akumulátoru by se měla využívat jen v rozsahu od 20 % (rozhodně ne méně než 10 %) do 80 % (protože pravidelné nabíjení nad tuto hodnotu rychle zkracuje jeho životnost). Vzhledem k plánovanému zavádění nabíjení megawattovým systémem MCS (Megawatt Charging System) se ale doba nabíjení brzy zkrátí.

 

Dobíjecí stanice s výkonem 400 kW pro kamiony a autobusy by v roce 2028 měly být k dispozici na dálnicích a silnicích páteřní sítě TEN-T každých 60 km a v roce 2030 by každých 120 km měla být k dispozici dobíjecí místa s výkonem 1,4 až 2,8 MW (podle aktualizace z 28. 9. 2023). Pochybovače zřejmě napadne, kde se vezme potřebná elektrická energie pro jejich provoz. Problémem může být i to, kde se vezmou potřebné plochy a hlavně kdo to vše zaplatí, když návratnost takovéto investice určitě nebude rychlá.

 

Po celé Evropě můžeme vidět parkovací místa u tankovacích stanic i na všech odpočívadlech přeplněná kamiony. Ty mnohde stojí i ve velmi nebezpečných místech, kde omezují a často i ohrožují ostatní provoz. Jenže jejich řidiči nemohou jinak, protože musejí absolvovat povinnou zastávku. O tom, že by zde řidiči měli k dispozici potřebné zázemí se v drtivé většině případů nedá ani mluvit.

 

Objem nákladní dopravy po silnicích rok od roku roste, ale o důstojné podmínky pro řidiče se dlouhodobě nikdo nestará. Až se zase někdy budete proplétat mezi stojícími kamiony po odjezdu od své zastávky na kávu, zkuste si představit, že pro plynulý provoz u každého z těchto vozidel bude na každém parkovišti a odpočívadle stát nabíjecí stojan vybavený potřebnou elektronikou k němuž povede mohutný kabel pro napájení systému MCS, který má být schopen nabíjet stejnosměrným proudem s 3000 A a 1250 V pro nabíjecí výkon 3,75 MW. Přitom těchto parkovacích míst není dostatek a řidičům kamionů na většině z nich nejsme schopni zajistit ani čisté WC, o sprše či místu na odpočinek ani nemluvě.

 

   Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor