name | autoweek.cz

Autosalon v Los Angeles se vrací

Autosalon v Los Angeles se vrací

19.11.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon AutoMobility v Los Angeles, jeden z největších světových autosalonů založený v roce 1907, se tento týden vrací s 1000 vystavenými vozidly po ročním přerušení kvůli pandemii Covid-19.
Po dlouhé odmlce se vrací autosalon do Los Angeles Convention Centra. Bude otevřen do 28. listopadu v souladu s bezpečnostními protokoly požadovanými místními zdravotnickými úřady - s rouškami a doklady o úplném očkování nebo negativním testu na Covid. I když není tak okázalý, jako před pandemií, a své automobily vystavuje méně velkých výrobců, stále nabízí spoustu pozoruhodných premiér, nové značky a koncepty.
 
Navzdory zájmu veřejnosti autosalon v LA ne zcela rozptyluje obavy o střednědobou budoucnost autosalonů pro klesající účast výrobců. Současně ale ukazuje, že po pandemii je kreativita automobilového průmyslu nesmírně velká, takže nás v nadcházejících letech čeká spousta inovativních aut. Kalifornie, jako země s jedněmi z nejpřísnějších emisních norem pro kvalitu ovzduší na světě a až donedávna domov Tesly, je již dlouho v čele ve využívání elektromobilů. Auta zde zůstala velká a ve stylu SUV, nicméně se mění způsob pohonu.
 
Na co se tedy většina lidí v LA přichází na autosalon podívat? Zatímco mezinárodní média vyzdvihují premiéry nových výrobců a vozidel s elektrickým pohonem, pro Američany jsou nejdůležitější pickupy pro rok 2022, a to jak Full size, tak i ty menší. Ty také na výstavní ploše alespoň co do počtu kralují.
 
Toyota zcela přepracovala svůj plnohodnotný pickup Tundra. Je opět o něco větší a má agresivněji vypadající mřížku chladiče. Za tou se už ale neukrývá žádný motor V8 - standardem je nyní V6 3,5 l s dvojitým přeplňováním spojený s desetistupňovou automatickou převodovkou. U základních modelů SR je výkon 255 kW (348 k), standardně v SR5 285 kW (389 k). Už v roce 2022 se má objevit i hybridní verze s výkonem až 320 kW (437 k). Je ale třeba připomenout, že s velkým hybridním pickupem Toyotu předběhl Ford, který začátkem roku uvedl na trh F-150 PowerBoost.
 
Mezi „malými“ pickupy má Ford nový kompaktní Maverick odvozený z SUV Bronco a postavený na platformě z osobních vozů (mj. modelu Focus), který má oslovit ty, kteří možná o pickupu dosud neuvažovali nebo by si kupovali SUV.
 
Autosalon ukazuje příliv elektrické mobility s novými elektromobily a koncepty. Trendy mezi nimi zahrnují udržitelnost, nové technologie, více prostoru a orientaci na venkovní dobrodružství.
 
VinFast odstartoval svůj příchod do USA odhalením dvou elektrických crossoverů. Rychle rostoucí vietnamská automobilka přivezla malý VF e35 a střední VF e36 se třemi řadami sedadel a celkovým výkonem až 295 kW (402 k). Na jiných trzích má VinFast v nabídce i kompaktní VF E34. Crossovery navrhl Pininfarina, ale zkonstruovány byly ve firmě VinFast. Prémiové prvky zahrnují 15,4“ displej infotainmentu, adaptivní LED světlomety, head-up displej a řadu elektronických asistentů. Společnost začne přijímat předobjednávky na VF E35 a VF E36 do poloviny roku 2022 a zahájení dodávek by mělo následovat do konce roku. VinFast již má sídlo v USA v LA a zpočátku se zaměří na kalifornský trh. Během příštích 12-18 měsíců plánuje mít zde 60 obchodních zastoupení ve vlastnictví společnosti. Výroba je v současné době v závodě v Hai Phongu ve Vietnamu, ale výrobní závod v USA by podle generálního ředitele VinFastu Michaela Lohschellera mohl být otevřen již v roce 2024.
 
Průkopník elektromobilů Henrik Fisker předvádí SUV Fisker Ocean. Jde o druhý pokus legendárního konstruktéra Aston Martinu založit automobilku. Ten nový vypadá perspektivněji než Fisker Karma před deseti lety, protože Ocean přichází do rostoucího segmentu prémiových elektricky poháněných SUV. Vypadá skvěle, má působivé technické parametry, správnou cenu a Fisker tvrdí, že jde o nejudržitelnější auto na světě, protože je vyrobeno z recyklovaných materiálů. Verze Ocean Extreme s pohonem všech kol má obří solární panel na střeše, takže řidiči mohou jezdit bez emisí i hotovosti.
 
Startup Mullen Technologies z Kalifornie v Los Angeles představil elektricky poháněný crossover Five a začal na něj přijímat objednávky ač zahájení dodávek slibuje až v poloviny roku 2024. Mullen kupuje závod v Robinsonville ve státě Mississippi a plánuje zde vyrábět Five spolu s dvojicí užitkových vozů. Five je malý crossover jako Tesla Model Y nebo Volkswagen ID.4. Ve standardním provedení nabídne akumulátor s kapacitou 95 kWh pro dojezd 525 km.
 
Toyota bZ4X je nesmírně významná jako první elektromobil s akumulátorem od největšího výrobce aut na světě. Ze spojení Toyota-Subaru vzešel rovnou i sourozenec Subaru Solterra. Koncepty velkých elektrických SUV Hyundai Seven a Kia EV9 naznačují připravované sériové modely. Zaujmou především originalitou inovativních, z řady vybočujících interiérů.
 
Ač se nový Range Rover vyrábí ve Velké Británii, jeho adoptivním domovem je Kalifornie a luxusní předměstí Los Angeles, takže bylo logické představit jeho pátou generaci právě zde. Navíc zde exceluje s motorem V8!
 
Fisker Ocean nebyl jediným vozidlem se solárními panely. BILITI electric předvedla svůj tříkolový elektrický GMW Taskman s novou funkcí solárních panelů, které bylo možné zvednout a nabít celé vozidlo za 3 ½ až 4 hodiny. Elektrické solární pick-upy a dodávky EdisonFuture mají solární panely, které mohou přidat 40 - 56 km za den. EdisonFuture také nabízí možnost zatahovací solární střechy, která může zaujmout většinu zavazadlového prostoru.