name | autoweek.cz

Automobilový prodejní mejdan končí, nastupuje recese

Automobilový prodejní mejdan končí, nastupuje recese

20.03.2024 | | Aktuality

Postcovidový prodejní mejdan, kdy si zejména automobilky VW i Škoda za loňský hospodářský rok doslova namastily kapsy a inflačně si navýšily zisky z odložených prodejů, končí. Tím se zabývá Milan Smutný v komentáři ve Světě hospodářství.

V Česku jako subdovatele Německa sevřeného i v tomto roce nikoli jen konjukturální, ale strukturální hospodářskou recesí začíná průmysl nepřekvapivě stagnovat s klíčovým vlivem dominantního automotive.

 

Vše je důsledkem slepé sázky na iracionálně prováděnou zelenou energetickou tranzici, která napřed vedla ještě před ruskou agresí na Ukrajině k explozi cen energie, poté se stala hlavním hybatelem zničující inflace, aby nakonec poslala celou ekonomiku do kolen. Nic tak dobře nevystihuje stav ekonomiky jako její kvintesence - energetiky. Spotřeba elektřiny, jež by měla v jejím větším využití v dopravě, vytápění i dalších oblastech stoupat, loni v Česku a Německa klesla na roveň před 10-20 lety, v neunijní Británii dokonce o 50 let.  

 

A do toho po 20leté strategické přípravě nastupuje asertivní Čína, která zahajuje tvrdou expanzi velmi viditelnou právě v exportu svých elektrických aut (nemluvě o solárech, větrnících a všech Čínou globálně kontrolovaných surovinách a technologiích OZE), a to včetně výroby uvnitř EU. Evropské značky zatím nenalezly na čínskou konkurenci skutečný recept.

 

V polovině března bilancovaly své loňské hospodářské výsledky koncern Volkswagen i jeho 100% dceřiná značka Škoda. Dosažená ziskovost z prodeje nahromaděných covidových objednávek aut a realizovaných inflačních cen se ale letos a zřejmě ani napříště sotva bude opakovat.

 

Běžné fandy zajímají nové modely, šéfy a akcionáře automobilek ještě více hospodářské výsledky. Největší tuzemská firma Škoda Auto se pochlubila, že loni zvýšila tržby z prodeje na 26,5 miliardy eur, tedy meziročně o 26,5 % více, provozní zisk činil 1,773 miliardy eur. Ovšem s tím, že je to těžko srovnatelné s loňským výsledkem v hodnotě 0,628 mld. eur v důsledku odepsání ruských aktivit po agresi Ruska proti Ukrajině. Značka v roce 2023 vyrobila 888 tisíc aut, meziročně o 16,1 % více. Tyto výsledky je ovšem nutno poměřit nikoli jen meziročně, ale zejména s rekordním předcovidovým rokem 2019. Tehdy Škoda Auto vyrobila 1,243 milionu vozidel a z prodeje 1,62 milionu aut dosáhla tržby „jen“ 19,8 miliardy eur.

 

Škoda Auto, která v rámci koncernu hodně sází na nové elektromobily, ale současně pro VW i Audi ve svém R&D centru Česana v Mladé Boleslavi nadále vyvíjí spalovací motory se zdůvodněním, že budou uplatnitelné na řadě rozvojových trhů bez tvrdých unijních emisních limitů, loni snížila investice do vývoje o 4,8 % na 1,9 miliardy eur, což představuje 7,2 % z tržeb.

 

Na výsledcích roku 2023 se potvrzuje, že Škoda Auto dokázala dokončit nejen objednávky nerealizované ze zpomalení dodavatelských řetězců za pandemie Covid-19. Současně s touto poptávkou navýšila ceny svých modelů. To je ovšem mimořádná situace, která se letos a ani v dalších letech nebude opakovat, protože hospodářská recese v Česku i klíčovém Německu spolu s úpadkem kupní síly domácností to neumožní. Podle hodnocení OECD české domácnosti ze všech členských zemí zaznamenaly od covidové krizi dosud největší propad příjmů. Zřejmě tedy teprve nyní nastane doba tvrdé selekce hospodářství na ty společnosti, které s nějakými rezervami přežijí hospodářskou recesi, a na firmy, jež žily spíše pod heslem po nás potopa a zítřek nás nezajímá. Právě firemní pády v oblasti autoprůmyslu by mohly spustit dominový efekt se zásadním vlivem na ekonomiku a zaměstnanost.

 

Vedení Škody také již připustilo, že pro rok 2024 očekává spíše stagnaci na trhu prodeje automobilů, což se zřejmě projeví na snižování počtu zaměstnanců. Zatím spíše jen formou nenahrazování odchodů do důchodů a snížením počtu agenturních pracovníků místo tvrdého propouštění vlastních zaměstnanců. Také značka Volkswagen oznámila plány na snížení nákladů na administrativní personál o pětinu a dodala, že by to mělo být spíše předčasnými odchody do důchodu než propouštěním.

 

Skutečnost, že německá vláda zastavila všechny dotace na tzv. čistou mobilitu, se tvrdě projeví v poklesu prodejů jak co do objemu, tak co do podílu na trhu, který u elektrických aut loni činil asi 18 % ze všech nově prodaných automobilů. Pesimisté hovoří až o polovičním propadu prodeje aut na baterie v Německu v letošním roce. Značka Škoda je nejprodávanějším importovaným vozem na německém trhu s dosavadním značným úspěchem svého luxusního elektrického vozu Eniaq.

 

Průmyslová výroba v Česku v lednu stagnovala, meziročně byla na stejné úrovni, jako v lednu 2023. Hlavní příčina lednového měsíčního poklesu byla výroba automobilů, která se snížila o téměř 12 procent. Odhad růstu v průmyslu za celý letošní rok se začíná přehodnocovat směrem dolů a hlavním viníkem bude stagnace nebo dokonce pokles českého autoprůmyslu.

 

Automobilový průmysl v EU v čele s Německem i jeho ještě větším významem pro Česko má před sebou těžké časy. Byly a jsou vyvolávány nepromyšlenou a neanalyzovanou zelenou tranzicí, včetně násilně prosazované kontroverzní elektromobility. To v rámci unijní politiky dekarbonizace tvrdě omezuje ekonomiku zemí EU a snižuje jejich konkurenceschopnost vůči světu. A zejména Čína začíná sklízet sladké plody této studené zelené války, kterou si EU i další země Západu samy proti sobě vyhlásily. Jednak čínským exportem stále větší přidané hodnoty zboží do EU, kterou si evropské země pod tlakem klimatické hysterii vymístily, jednak importem toho nejdůležitějšího ze špičkových zemí EU, know-how. Velmi patrné je to opět vidět na automobilovém trhu.

 

Nedávno novinami proběhla zpráva, že mezi rakouskými politiky nastoupilo zděšení, když v tendru na nákup 35 elektrických vozidel pro potřeby spolkové země Horní Rakousy zvítězila díky nižší ceně čínská automobilka BYD. Ta je na rakouském trhu aktivně přítomna teprve od začátku loňského roku. Je jen otázkou času, kdy se BYD oficiálně objeví také na českém trhu. Logickým důsledkem čínské auto-invaze bude i účast, resp. úspěch v nejrůznějších výběrových řízeních na nákup aut pro státní instituce. Budou moci různé instituce řídící se zásadou dobrého hospodaření moci odmítat nákup levnějších vozů čínské provenience pod záminkou boje proti dumpingu či skrytému dotování čínských výrobců, jak to prošetřuje Evropská komise?

 

Na základě smlouvy z listopadu 2023 pokračuje výstavba automobilky BYD v Maďarsku. Již v dubnu 2025 začne výroba 100 000 aut a do dvou let se má zvýšit na 300 000 kusů ročně. V ČR by v takovém termínu nebylo ani platné stavební povolení. Pak už Evropská komise nebude moci čínská auta „Made in EU“ nijak sankcionovat.  Mluví se o výrobním modelu BYD Dolphin s EU cenou pod 30 tisíc eur (o 20 000 eur levnější než konkurenční VW ID.3), ale Číňané nepochybně tvrdě zamíří na nejdostupnější segment malých elektromobilů žádaných pro snížení emisí ve městech. Na domácím trhu představili malý elektromobil Seagull za 9700 USD, tedy zhruba 230 000 Kč. Nejdostupnější elektromobil v ČR Dacia Spring přijde na 576 400 Kč, přičemž nejlevnější spalovací verze dacie má cenovku těsně pod 300 000 Kč. Pětidveřový BYD Seagull má motor se 75 k a kapacita baterie s 30 kWh by měla stačit až na 240 km, což pro městský provoz stačí. Samozřejmě cenu na trhu tvoří konkurence a jestliže by podobná Škoda Epiq by měla stát kolem 640 000 Kč, pak mají Číňané pro cenotvorbu s bohatou ziskovou marží obrovský prostor a ještě možná příští rok stihnou dvousettisícovou státní dotaci.

 

Nic lépe nedokumentuje rezignaci z technického zaostávání v největší evropské automobilce Volkswagen jako to, že v prosinci 2023 si za 700 milionů dolarů wolfsburští manažeři koupili 4,99 % akcií čínské automobilky Xpeng. Ta má do konce roku 2026 vyrobit dva nové plně elektrické modely SUV. Na kapotě těchto aut dovážených z Číny do Německa a Evropy aspoň zůstane znak VW a také aspoň nějaká marže.

 

Jak popsal šéfredaktor portálu Autoweek Vladimír Rybecký, do Číny se už z EU a Německa stěhuje nejen výroba, ale i vývoj ze všech klíčových R&D automobilových firem. V Německu i EU nejsou vzdělaní technici, táhnou obory podobné „prodavačům teplé vody“ a nejlépe s prací pro stát. Naopak Čína s desítkami milionů ambiciózních vysokoškoláků dokáže ty nejlepší dokonale motivovat.  Není tedy zřejmě daleko doba, kdy evropská města zaplaví čínská auta a na ta evropská se budeme chodit s nostalgií dívat jen do muzeí zaniklých značek.

 

Celý text najdete zde:
https://svethospodarstvi.cz/komentare/cesko-nemecky-automobilovy-prumysl-se-raduje-predcasne/