autoweek.cz

Automobilky v EU čekají miliardové pokuty

Automobilky v EU čekají miliardové pokuty

09.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilky by v EU mohly čelit miliardovým pokutám za nedodržení emisního cíle pro rok 2025. Uvedl to generální ředitel Renaultu Luca de Meo pro francouzský rozhlas France Inter. Důsledkem toho může být dramatické zvýšení cen aut se spalovacími motory,

Generální ředitel Renault Group Luca de Meo, který je také prezidentem Asociace evropských výrobců automobilů ACEA, varuje: „Nízká penetrace elektromobilů ohrožuje výrobce automobilů pokutami ve výši až 15 miliard eur. Rychlost elektrického náběhu je poloviční oproti tomu, co bychom potřebovali k dosažení cílů, které by nám umožnily neplatit pokuty.“

 

Výrobci automobilů budou v roce 2025 čelit přísnějším cílům EU v oblasti emisí CO2, protože strop průměrných emisí z prodeje nových vozidel klesne na 93,6 g/km ze 116 g/km, který vstoupil v platnost v roce 2021 a platí do roku 2024. Každá automobilka má svůj vlastní cíl založený na průměrné hmotnosti svého vozového parku, což znamená, že značky jako Mercedes-Benz a BMW, které prodávají velká SUV, mají vyšší cíle než značky, které prodávají většinou menší auta s menšími motory a nižšími emisemi CO2, jako je Dacia. nebo Citroën.Překročení limitu průměrných emisí CO2 z nově registrovaných vozů znamená pokutu ve výši 95 eur za každý gram CO2 na km vynásobenou počtem prodaných vozidel. To by mohlo pro velké automobilky vést k sankcím ve výši stovek milionů až miliard eur. Za nesplnění cílů z roku 2021 výrobci automobilů zaplatili celkem 550 milionů eur,

 

„Pokud prodej elektrických vozidel zůstane na dnešní úrovni, evropský průmysl bude muset zaplatit 15 miliard eur na pokutách nebo se vzdát výroby více než 2,5 milionu vozidel. Rychlost elektrického náběhu je poloviční oproti tomu, co bychom potřebovali k dosažení cílů, které by nám umožnily neplatit pokuty. Všichni mluví o roce 2035, co bude za 10 let, ale měli bychom mluvit o roce 2025, protože už teď bojujeme a potřebujeme trochu flexibility. Stanovovat lhůty a pokuty, aniž bychom byli schopni to splnit, je velmi, velmi nebezpečné,“ dodalde Meo.

 

Srpnová zpráva společnosti Dataforce uvedla, že výrobci automobilů musí navzdory skepsi ze strany zákazníků dramaticky zvýšit prodej plně elektrických a hybridních vozů, aby elektromobily splnily cíle pro rok 2025. Ford a Volkswagen jsou podle Dataforce výrobci, kteří jsou nejdál od splnění svého cíle. Naopak nejblíž ke svému cíli pro rok 2025 je Toyota, která sice prodává jen velmi malý počet plně elektricky poháněných vozů, ale dodává velký počet hybridních vozů s nízkými emisemi. Z hlavních automobilových skupin v Evropě jsou jen Geely a Tesla pod svými cíli pro rok 2025. Tesla nemá problém splnit svůj cíl, protože prodává pouze plně elektrické vozy s nulovými emisemi, zatímco čínskému Geely pomáhá značka Volvo, která prodává velké množství plně elektrických modelů.

 

Generální ředitel VW Group Oliver Blume a generální ředitel BMW Oliver Zipse vyzvali regulační orgány k přezkoumání cílů, stejně jako generální ředitel Renault Group Luca de Meo v otevřeném dopise v roli prezidenta Asociace evropských výrobců automobilů ACEA. Podle záznamů z jednání Evropské komise nebyly na rok 2025 oznámeny žádné nové významné dohody o sdílení mezi výrobci automobilů.

 

Možnost kompenzace spojením s jinými výrobci zkomplikovala dodatečná cla EU na elektrická vozidla vyráběná v Číně. Nejrychlejší cestou k dosažení souladu s emisními cíli Evropské unie pro rok 2025 by bylo zvýšení prodeje plně elektrických vozů, jenže trh s EV se podstatně ochladil. Druhou možností je drastické omezení prodeje aut se spalovacími motory. Analýza nevládní ekologické organizace Transport & Environment zjistila, že na základě prodejního mixu pro rok 2023 budou muset výrobci automobilů zvýšit podíl na trhu EV na 24 %, zvýšením prodeje hybridů by se tento podíl mohl snížit na 18 %. Společnost Dataforce uvedla, že automobilka bez plnohodnotných hybridů bude muset prodat 37 % BEV a plug-in hybridů; zatímco automobilka prodávající 55 % plně hybridních vozů by tento podíl mohla snížit na 23 %.

 

Jak uvedl ve zprávě analytik Dataforce Benjamin Kibies, tlak EU na automobilky, aby zvýšily podíl prodávaných elektromobilů a plug-in hybridů, bude mít dopad na zvyšování cen aut s vnitřním spalováním. „Zájemci o nová auta se musí připravit na zvýšení cen vozů s motory na benzin nebo naftu, zatímco elektromobily by se s uvedením nových, relativně levnějších modelů, jako Renault 5 nebo Citroën ë-C3, stanou dostupnějšími,“ uvedl Kibies.

 

Foto (Luca de Meo): Newspressspain, graf Dataforce