name | autoweek.cz

Auto pro každý den

Auto pro každý den

17.03.2021 | Antonín Matějka | Aktuality

Automobily značky Subaru jsem si oblíbil krátce po sametové revoluci, kdy jsem začal pravidelně jezdit na autosalon v Ženevě. Švýcarské silnice se tehdy přímo hemžily těmito japonskými vozy a já jsem si v duchu říkal, že si jednou v životě musím koupit automobil s hvězdným logem na kapotě.

Dnes mám v garáži zaparkované modré kupé BRZ a usilovně přemýšlím o dalším modelu Subaru, s nímž bych mohl jezdit v létě v zimě každodenně do práce a o víkendech na ryby. Dlouho jsem favorizoval model Forester, ale nedávno si ho koupil můj soused, a tak se nechci „opičit“. Nyní mám v hledáčku o něco menší model XV s hybridním pohonem e-Boxer, který mě láká nejen svým atraktivním kompaktním designem, ale především vyspělým pohonem všech kol s modernizovaným systémem X-MODE.

Je tedy načase si tento model vyzkoušet, aby člověk věděl, do čeho jde. Musím říci, že špičková výbava Executive+, kterou jsem si zvolil ke krátkému seznamovacímu testu, dodává vozu prémiový nádech a ve spojení s novými stylistickými prvky karoserie modelového roku MY21 (inovovaný design masky chladiče, předního nárazníku a 18“ kol) podtrhuje sportovní esprit tohoto SUV crossoveru. Ale určitě bych se dokázal spokojit i s mnohem levnějším základním modelem Active, který prakticky nepostrádá nic z unikátních technických vymožeností modelové řady Subaru XV, k nimž se řadí především již zmíněný hybridní pohon sestávající z dvoulitrového benzinového motoru Boxer, podpůrného elektromotoru o výkonu 12,3 kW a osvědčené CVT převodovky Lineartnonic doplněné sekvenčním řazením pádly pod volantem.

Jízda s elektronicky řízeným systémem pohonu všech kol e-Boxer je velmi komfortní, kultivovaná a svým způsobem i zábavná. Při běžné cestovní rychlosti se spalovací motor a elektromotor optimálně podporují a zajišťují velmi hospodárný cestovní režim s plynulou lineární akcelerací. Ryze elektrický režim provozu EV s nulovými emisemi a nulovou spotřebou paliva lze využít nejen při rozjezdu vozidla do rychlosti cca 40 km/h, ale i při delší jízdě zhruba dvojnásobnou rychlostí na mírně klesajících rovinkách. Aktuální jízdní situaci může řidič sledovat na monitoru energetických toků v horní části přístrojové desky, a to včetně rekuperace kinetické energie a dobíjení hybridního akumulátoru, umístěného nad zadní nápravou. Při vyšších rychlostech je model XV e-Boxer většinou již poháněn samotným čtyřválcovým spalovacím motorem, který je se svými sto padesáti koňmi poměrně pružný a agilní. Přínos elektromotoru v systému e-Boxer je nesporný, díky němu výrazně poklesla spotřeba paliva oproti předchozímu modelu XV s dvoulitrovým benzinovým motorem a zároveň se zvýšila dynamika vozu. Při jízdě na silnici i v terénu jsem ocenil možnost volby dvou režimů pro chování hybridního pohonu – režim Sport zajišťuje rychlejší a živější odezvu spalovacího motoru na přidání plynu zásluhou včasnější a intenzivnější aktivace elektromotoru, režim Intelligent poskytuje komfortní jízdu po dálnicích v nižším rozsahu otáček klasické pohonné jednotky. Režimy Sport a Intelligent lze přepínat tlačítkem na volantu. O vysoké technické úrovni systému e-Boxer jasně hovoří následující údaje: během krátkého testu jsem v městské a příměstském provozu ujel 600 kilometrů s průměrnou spotřebou paliva 7,9 l/100 km.

Trakční schopnosti, ovladatelnost a směrová stabilita nového Subaru XV e-Boxer jsou opravdu prvotřídní. Extrémně tuhý podvozek v kombinaci s tradičním symetrickým pohonem všech kol a vyspělými asistenčními systémy (např. systém e-Active Shift Control režimu Sport = automatické podřazování a udržení agilního výkonu motoru při výjezdu ze zatáček) poskytuje vozu přesnou reakci na pohyb volantu a bezprostřední kontakt s vozovkou. Sportovní geny a univerzálnost modelu XV e-Boxer se projevují nejen na silnici, ale i v poměrně těžkém terénu. Jak jsem se mohl sám přesvědčit, automobil hravě zvládá kamenité cesty, prudké srázy, mělké brody a díky volitelným módům SNOW/DIRT a DEEP SNOW/MUD i hluboký sníh či bahno. Off-roadové schopnosti vozu ještě podtrhuje standardní funkce Hill Descent Control, umožňující automatické sjíždění kopců stálou rychlostí.

Budu-li v krátkosti hodnotit nové Subaru XV e-Boxer ve vrcholné výbavě Executive+, musím v prvé řadě vyzdvihnout emotivní jízdní parametry tohoto vozu na silnici i v terénu, hospodárný a kultivovaný systém pohonu, a v neposlední řadě i bohatou standardní výbavu, jejíž součástí je i léty prověřený kamerový bezpečnostní systém EyeSight. Pro mě je to jeden z nejlepších vozů v daném segmentu a jeden ze žhavých kandidátů na parkovací místo v mojí garáži.
 
 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka 11111
Na silnici 11111
Kvalita 11111
Bezpečnost 11111
Pohodlí 1111
Náklady 1111
   
Celkem 11111

Hodnocení: 1 - horší než průměr, 11 - slušný standard, 111 - docela dobré, 1111 - vynikající, 11111 -zcela mimořádné