name | autoweek.cz

Auto a myčka
10.03.2025 | Autoservis
Návštěva myčky nemusí vždy proběhnout bez problémů. Co všechno se může stát a jak se vyhnout zbytečným škodám?
Zima se chýlí ke konci a přichází období, které pořádkumilovné řidiče nešetří – během jara totiž auta pokryje spousta nečistot víc než kdy jindy - prach, bláto nebo třeba trus od ptáků. Myčky všech typů se stávají vyhledávanou destinací.
Čisté auto je pro řadu motoristů vizitkou toho, jak se o něj starají. Možností, jak auto umýt, je mnoho. Vyrostly samoobslužné myčky, kde si motorista auto může umýt vlastními silami. U nich i u klasických mycích linek s kartáči přitom může na auto i jeho řidiče číhat řada nepříjemných situací…
V myčkách se občas dějí věci, o kterých by jejich obsluhy mohly vyprávět. Nezavřené střešní okno nebo boční okénka, zvlášť ta zadní (ta motoristé zapomínají vůbec nejčastěji), a během několika sekund se do interiéru začne snášet hustá pěna a voda… Škody v myčce tak mohou vzniknout nejen na karoserii, kolech nebo sklech, ale také na jeho interiéru. Pomůže s následky takových škod havarijní pojištění? A je reálné využít při návštěvě myčky také povinné ručení? A co když škodu způsobí myčka nebo její obsluha?
Dobré je vědět, že pojišťovny situaci vnímají v několika rovinách.
Škody způsobené vlastní neopatrností
V případě, že škoda na autě vznikne vlastním zaviněním, nelze nápravu z havarijního pojištění nárokovat. „Typicky jde o situace, kdy se něco stane proto, že motorista nesklopí zpětná zrcátka, nesundá či nesklopí střešní anténu nebo nezavře okno,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny. V takových případech jde o pochybení motoristy v souvislosti s údržbou vozidla a na takové případy se havarijní pojištění nevztahuje.
Nehoda v myčce
Z havarijního pojištění lze naopak hradit škody, které vzniknou vlastním pohybem auta v myčce. „Setkali jsme se případem, kdy majitel škodovky zazmatkoval a na konci procesu mytí s autem nacouval do ramene mycí linky. Místo jízdy vpřed zkrátka začal couvat. Následkem toho si rozbil nejen zadní okno, ale promáčkl si i páté dveře a nárazník. Škoda na rodinném kombíku přesáhla částku 50 000 korun,“ popisuje praxi Jan Marek z Generali České pojišťovny.
Přesně pro tyto případy se havarijní pojištění hodí. Zkrátka musí dojít k situaci, kdy motorista při vjíždění do myčky například nedobrzdí nebo najede do její konstrukce. Pokud by u auta došlo pouze k rozbití skla, je možné takovou událost hradit z připojištění skel. Škodu, která vznikne na technologii myčky (ramena, kartáče, trysky apod.) nebo jejích prostorách, hradí pojišťovna dle pojistných podmínek z povinného ručení motoristy.
Na vině myčka
Škody na autech vznikají i provozem samotné myčky. V takových případech je potřeba se obrátit na jejího provozovatele a situaci s ním řešit. Samozřejmostí by v takovém případě mělo být několik věcí. Především je nutné se před vjezdem do myčky řídit pravidly, která provozovatel zpravidla viditelně umístí před samotný vjezd. Pokud se jimi – nebo doporučení obsluhy myčky – motorista nebude řídit a kartáč mu například zničí střešní anténu, protože si ji předtím nesundal, bude požadovat odškodnění marně. V praxi přitom nejčastěji dochází k poškození zejména zadního stěrače. „Škody, které hradíme z odpovědnosti provozovatele myčky, se nejčastěji týkají její poruchy,” upřesňuje Jan Marek z Generali České pojišťovny.
Stejná pravidla platí i pro samoobslužné mycí boxy, kde největší potíže může napáchat zacházení s wapkou. I tady je nutné dodržovat návod provozovatele. „Odloupnutý lak vysokotlakým mytím nelze podle pojišťoven považovat za likvidní pojistnou událost. Důvod? K takové škodě může dojít pouze za předpokladu, že lak už neplnil svoji ochrannou funkci a byl poškozen například korozí,“ uvádí Jan Marek z Generali České pojišťovny.
Malá škoda, velké peníze
Pro hladké používání myčky mnohdy stačí zdravý selský rozum a dobře znát auto, se kterým do ní vjíždíme. To platí zejména pro jeho elektronické pomocníky, jimiž jsou auta dnes hojně vybavena (režimy automatické převodovky, autohold, dešťové senzory, elektronické asistenty apod.).
Ceny servisních prací i náhradních dílů v posledních letech vzrostly, a tak i relativně menší poškození může znamenat nečekaně vysoké výdaje. Podstatně dráž dnes vyjdou lakýrnické práce, ale i výměny skel apod. Také je potřeba počítat s delšími čekacími lhůtami – servisní kapacity jsou vytížené a majitelé poškozených vozidel se často musí smířit s tím, že jejich auto zůstane mimo provoz déle, než by čekali.
Doporučení pro bezproblémový zážitek s myčkou
Dodržujte pravidla
Vjíždíte-li do myčky, seznamte se s pravidly jejího používání. Zabere vám to chvilku a prevence je lepší než složité vyřizování škody. Nebojte se zeptat obsluhy – konkrétně na sklopení zpětných zrcátek i antény nebo schopnost myčky poradit si s různými spoilery či doplňky na autě.
Vypínejte zapalování
Otočit klíčkem v zapalování do základní polohy je dílem okamžiku. Obsluha myčky to obvykle doporučuje. Navíc tím eliminujete zásahy celé řady elektronických asistentů: od parkovacích čidel přes autohold až po dešťové senzory. Samovolné spuštění stěračů, které zachytí kartáče myčky, řešit určitě nechcete…
Pozor na vjíždění i vyjíždění
Nejvíce škod na autech vzniká obvykle při pokusu do myčky vjet nebo z ní vyjet. Proto si zkontrolujte, jakou rychlost máte zařazenou (u některých značek je snadné si zařazení jedničky a zpátečky splést).
Praxe ukazuje, že motoristé zmatkují i s automatickými převodovkami. Některé modely vyžadují přepnutí do speciálního režimu mytí, jinak může dojít k nečekaným reakcím vozidla – například k automatickému zabrzdění nebo dokonce nechtěnému pohybu. U některých značek je také nutné deaktivovat funkci start-stop, která může v průběhu mytí způsobit nechtěné opětovné nastartování motoru. Řidiči by si proto měli před vjezdem do myčky zkontrolovat, zda mají všechny tyto systémy správně nastavené. Seznamovat se s nimi v průběhu mycího procesu není určitě ideální.
Důkazy a zase důkazy
Pokud už se něco stane, platí jasné pravidlo: vše zdokumentovat do nejmenšího detailu. Ať už budete hradit škodu z vlastního havarijního pojištění nebo ji budete chtít uplatnit u provozovatele myčky -prokázat, co se stalo, bude vždy na vás. Ideální jsou fotografie, záznamy z kamer nebo svědecké výpovědi.
Držte se vyzkoušeného
Máte-li oblíbenou myčku, využívejte ji a zbytečně neexperimentujte.
Případy z praxe
· Zaměstnanec myčky nesundal před mytím z vozidla anténu. Tu zachytily kartáče a utrhly. Anténa zůstala zaklíněná v mycích kartáčích a poškodila karoserii následujících dvou aut, která byla v procesu mytí. Výsledná škoda přesáhla 30 000 korun.
· Motorista vjel do prostoru myčky příliš brzy, střechou vozidla zachytil o zvedající se vrata, která se vzpříčila a poškodila. Účet za opravu byl 50 000 korun.
· Nehody se dějí i na vozidlech, která čekají na vjezd do myčky. Řidička omylem předčasně uvolnila elektronickou brzdu a „drcla“ do auta před sebou. Škoda přesáhla 7000 korun.
· Motorista při vjezdu do myčky nezařadil neutrál a vozidlo se rozjelo mezi připravené kartáče. Ty se zasekly a poškodily. Účet za tuto „neopatrnost“ dosáhl 80 000 korun, které pojišťovna uhradila provozovateli myčky z povinného ručení motoristy.
Zdroj: Generali Česká pojišťovna
Ilustrační foto: CosmosDirekt
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz