name | autoweek.cz

Auta skupiny GasNet přejdou na bioCNG
15.03.2021 | Tiskové zprávy
Už 40 % vozů skupiny GasNet jezdí na stlačený zemní plyn (CNG), který má oproti benzinu nebo naftě výrazně nižší emisní stopu i hospodárnější provoz. Spotřebu těchto automobilů pokryje zelený plyn biometan, který se vyrábí z biologicky rozložitelného odpadu s garantovaným původem.
Při kontrolách plynovodní sítě, která měří 65 000 km, najezdí naši inspektoři a terénní pracovníci GasNetu ročně 20 milionů kilometrů. Od roku 2014 GasNet postupně navyšuje počet svých vozidel poháněných CNG. V letošním roce v GasNetu CNG kompletně nahradí za bioCNG, a to v objemu 800 tisíc m3. Znamená to úsporu nejméně 1356 tun emisí CO2.
Smlouvu na rok 2021 podepsal GasNet s dodavatelem, který garantuje obnovitelný plyn pokročilého typu. Na jeho výrobu se používají odpady - zbytky jídel, odpad z kafilérie, kejda nebo kompostový odpad. GasNet už přes rok jako první v České republice vtláčí biometan do své plynárenské sítě z bioplynové stanice v Rapotíně na severní Moravě. Biometan se uplatní v silniční nákladní dopravě nebo při vytápění. Do roku 2030 by mohl tvořit až 10 % spotřebovaného plynu v České republice.
Oproti pohonu na naftu motor na CNG neprodukuje žádné rakovinotvorné pevné částice. Přechod ze CNG na bioCNG znamená v praxi ještě vyšší ochranu životního prostředí, protože ekologicky šetrný je už samotný původ biometanu.
„Jsme plynaři a plynu věříme. Biometan je společně s vodíkem nebo syntetickým metanem možnou budoucností našeho odvětví. Rozhodnutím přejít u našich aut ze stlačeného zemního plynu na biometan naplňujeme naši strategii, která stojí na odpovědném chování vůči životnímu prostředí, společnosti a na udržitelném podnikání,“ řekl finanční ředitel GasNetu Thomas Merker.
Smlouvu na rok 2021 podepsal GasNet s dodavatelem, který garantuje obnovitelný plyn pokročilého typu. Na jeho výrobu se používají odpady - zbytky jídel, odpad z kafilérie, kejda nebo kompostový odpad. GasNet už přes rok jako první v České republice vtláčí biometan do své plynárenské sítě z bioplynové stanice v Rapotíně na severní Moravě. Biometan se uplatní v silniční nákladní dopravě nebo při vytápění. Do roku 2030 by mohl tvořit až 10 % spotřebovaného plynu v České republice.
Oproti pohonu na naftu motor na CNG neprodukuje žádné rakovinotvorné pevné částice. Přechod ze CNG na bioCNG znamená v praxi ještě vyšší ochranu životního prostředí, protože ekologicky šetrný je už samotný původ biometanu.
„Jsme plynaři a plynu věříme. Biometan je společně s vodíkem nebo syntetickým metanem možnou budoucností našeho odvětví. Rozhodnutím přejít u našich aut ze stlačeného zemního plynu na biometan naplňujeme naši strategii, která stojí na odpovědném chování vůči životnímu prostředí, společnosti a na udržitelném podnikání,“ řekl finanční ředitel GasNetu Thomas Merker.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz