name | autoweek.cz

Audi představilo RS Q e-tron pro Dakar
26.07.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy
Audi Sport zahájilo testování hybridního vozu RS Q e-tron, s nímž se v roce 2022 zúčastní Rallye Dakar. Audi bude první automobilkou, která nastoupí s hybridním pohonem s cílem bojovat o celkové vítězství.
„Quattro změnilo podobu mistrovství světa v rallye, Audi bylo první značkou, která vyhrála 24 hodin Le Mans s elektrifikovaným hnacím ústrojím a nyní chceme zahájit novou éru při Rallye Dakar testováním a dalším vývojem naší technologie e-tron v extrémních podmínkách. Náš RS Q e-tron byl vytvořen od čistého listu papíru v rekordním čase a znamená Náskok díky technice,“ uvedl ředitel Audi Sport Julius Seebach. Taktně nepřipomenul, že Audi také bylo první, které v Le Mans zvítězilo s turbodieselem.
Charakteristika Rallye Dakar staví techniky před náročný úkol. Maraton trvá dva týdny a denní etapy jsou dlouhé až 800 km. Protože v poušti nejsou žádné možnosti dobíjení, Audi zvolilo hybridní pohon spojující motor TFSI s elektrickým pohonem. Vzhledem k tomu, že spalovací motor se používá pouze jako generátor, může pracovat v nejefektivnějším rozsahu mezi 4500/min a 6000/min s požadovanou specifickou spotřebou paliva výrazně pod 200 g/kWh.
Přední i zadní náprava jsou vybaveny motor/generátorovou jednotkou (MGU) z vozu Audi e-tron FE07 formule E vyvinutou v Audi Sport pro sezónu 2021. Pro použití MGU v Rallye Dakar byly nutné pouze drobné úpravy. Třetí MGU identické konstrukce je součástí měniče energie a slouží k dobíjení vysokonapěťového akumulátoru během jízdy. Energie se navíc rekuperuje při brzdění. Akumulátor má hmotnost 370 kg a kapacitu 50 kWh.
„Akumulátor je patentovaný. Jeho vývoj jsme realizovali společně s partnerem. Jako technici vidíme vývojový potenciál v každé komponentě. Ale pokud jde o systém pohonu, ve formuli E jsme již dosáhli účinnosti systému přes 97 %, takže zde už není větší prostor pro zlepšení. Situace je zcela odlišná pokud jde o správu akumulátoru a energie. Zde je největší vývojový potenciál v elektromobilitě obecně. To, co se dozvídáme z extrémně náročného projektu Dakar, přejde do budoucích produkčních modelů. Jako vždy na tomto projektu úzce spolupracujeme také s kolegy z vývoje silničních vozidel,“ řekl vedoucí vývoje pro projekty motoristického sportu v Audi Sport Stefan Dreyer.
Maximální systémový výkon elektrického hnacího ústrojí je 500 kW. Kolik z toho bude možné během Rallye Dakar využít organizátoři stále finalizují. Vůz bude jezdit pouze s jedním rychlostním stupněm vpřed. Elektrický pohon znamená, že mnoho různých systémů musí mezi sebou komunikovat. Kola přední a zadní nápravy nejsou mechanicky spojena - software zvládne rozdělení točivého momentu mezi kola obou náprav a vytvoří virtuální, volně konfigurovatelný mezinápravový diferenciál, což má pozitivní vedlejší účinek v tom, že se tím dokáže ušetřit hmotnost a prostor, které by vyžadovaly kloubové hřídele a mechanický diferenciál.
Účast v Rallye Dakar se uskuteční ve spolupráci s Q Motorsportem, vedeným Svenem Quandtem, a s podporou Red Bullu. Novou kapitolu v historii motoristického sportu s ním napíší tři legendy - Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz až se 1. ledna 2022 postaví na start v Ha’ilu v Saúdské Arábii s cílem alespoň dojet 14. ledna do cíle.
Stéphane Peterhansel (55 let) je obhájcem vítězství v autech a s neuvěřitelným počtem 14 vítězství při 33 startech v automobilech a s motocykly je také nejúspěšnějším závodníkem Rallye Dakar všech dob. K novému dobrodružství říká: „Pravděpodobně to bude poslední krok, který mohu jako profesionální řidič udělat. Budoucnost je elektrická. Za 10 let budou všichni řídit jen elektrická auta. Dakar bude extrémní zkouškou této technologie.“
Charakteristika Rallye Dakar staví techniky před náročný úkol. Maraton trvá dva týdny a denní etapy jsou dlouhé až 800 km. Protože v poušti nejsou žádné možnosti dobíjení, Audi zvolilo hybridní pohon spojující motor TFSI s elektrickým pohonem. Vzhledem k tomu, že spalovací motor se používá pouze jako generátor, může pracovat v nejefektivnějším rozsahu mezi 4500/min a 6000/min s požadovanou specifickou spotřebou paliva výrazně pod 200 g/kWh.
Přední i zadní náprava jsou vybaveny motor/generátorovou jednotkou (MGU) z vozu Audi e-tron FE07 formule E vyvinutou v Audi Sport pro sezónu 2021. Pro použití MGU v Rallye Dakar byly nutné pouze drobné úpravy. Třetí MGU identické konstrukce je součástí měniče energie a slouží k dobíjení vysokonapěťového akumulátoru během jízdy. Energie se navíc rekuperuje při brzdění. Akumulátor má hmotnost 370 kg a kapacitu 50 kWh.
„Akumulátor je patentovaný. Jeho vývoj jsme realizovali společně s partnerem. Jako technici vidíme vývojový potenciál v každé komponentě. Ale pokud jde o systém pohonu, ve formuli E jsme již dosáhli účinnosti systému přes 97 %, takže zde už není větší prostor pro zlepšení. Situace je zcela odlišná pokud jde o správu akumulátoru a energie. Zde je největší vývojový potenciál v elektromobilitě obecně. To, co se dozvídáme z extrémně náročného projektu Dakar, přejde do budoucích produkčních modelů. Jako vždy na tomto projektu úzce spolupracujeme také s kolegy z vývoje silničních vozidel,“ řekl vedoucí vývoje pro projekty motoristického sportu v Audi Sport Stefan Dreyer.
Maximální systémový výkon elektrického hnacího ústrojí je 500 kW. Kolik z toho bude možné během Rallye Dakar využít organizátoři stále finalizují. Vůz bude jezdit pouze s jedním rychlostním stupněm vpřed. Elektrický pohon znamená, že mnoho různých systémů musí mezi sebou komunikovat. Kola přední a zadní nápravy nejsou mechanicky spojena - software zvládne rozdělení točivého momentu mezi kola obou náprav a vytvoří virtuální, volně konfigurovatelný mezinápravový diferenciál, což má pozitivní vedlejší účinek v tom, že se tím dokáže ušetřit hmotnost a prostor, které by vyžadovaly kloubové hřídele a mechanický diferenciál.
Účast v Rallye Dakar se uskuteční ve spolupráci s Q Motorsportem, vedeným Svenem Quandtem, a s podporou Red Bullu. Novou kapitolu v historii motoristického sportu s ním napíší tři legendy - Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz až se 1. ledna 2022 postaví na start v Ha’ilu v Saúdské Arábii s cílem alespoň dojet 14. ledna do cíle.
Stéphane Peterhansel (55 let) je obhájcem vítězství v autech a s neuvěřitelným počtem 14 vítězství při 33 startech v automobilech a s motocykly je také nejúspěšnějším závodníkem Rallye Dakar všech dob. K novému dobrodružství říká: „Pravděpodobně to bude poslední krok, který mohu jako profesionální řidič udělat. Budoucnost je elektrická. Za 10 let budou všichni řídit jen elektrická auta. Dakar bude extrémní zkouškou této technologie.“
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz