name | autoweek.cz

Audi pojede bez řidiče
20.08.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy
První vysokorychlostní testování nového vozu Pikes Peak se uskuteční na podzim při výjezdu na Pikes Peak v Coloradu. Právě na této trati dosáhlo Audi quattro v minulosti velké úspěchy při závodech do vrchu. Proto je i barevné řešení vozu inspirováno těmito závodními vozy. Závod do vrchu Pikes Peak byl pro prověření projektu vybrán nejen proto, že je technicky náročný, ale také proto, že zde situaci komplikuje i různorodost povrchu, jenž je částečně asfaltový a částečně nezpevněný prašný. Právě tady chce Audi nyní závodit s vozem bez řidiče za volantem.
Vůz vychází ze sportovního Audi TTS quattro. Tato volba souvisí s jeho přirozenými systémy. Elektronicky ovládaná škrticí klapka a poloautomatická převodovka DSG se vhodně doplnily s elektronikou, jež vozu umožňuje jet bez zásahu člověka.
Hardware, použité u TTS, se v podstatě neliší od toho, jaké je v laptopu. Vůz využívá dva počítače. Jeden vypracovává bezpečnostně kritické algoritmy za použití software Java RTS (Real Time Java) od Oracle a druhý zpracovává algoritmy dynamiky vozidla. Dvě sady algoritmů umožňují vozu TTS jezdit až na samotné hranice ovladatelnosti na různém typu povrchu, jízdě různou rychlostí a v rozličných podmínkách.
Partnery Audi při vývoji potřebných systémů jsou laboratoř dynamiky university v Stanfordu, Výzkumná laboratoř elektronických systémů ERL v kalifornském Palo Alto, patřící Volkswagen Group, a společnost Oracle.
Navigace GPS udrží TTS při běžné jízdě v rámci odchylky dvou centimetrů. Světové uznání si tento vůz získal loni, když webová kamera snímala schopnost vozu složitě manévrovat bez člověka za volantem na solné pánvi v Bonneville v Utahu.
\"Naším cílem je od počátku ukázat, jak mohou asistenční systémy v brzké budoucnosti dopomoci k dramatickému zlepšení bezpečnosti silniční dopravy a zachránění životů. V tomto projektu pracujeme na elektronických systémech, jež pomohou řidičům zvládat nebezpečné situace. Ale nejprve musíme vytvořit programy schopné zopakovat rychlá rozhodnutí a bleskové manévry těch nejlepších závodních a soutěžních jezdců za těch nejnáročnějších podmínek,\" říká ředitel ERL Dr. Burkhard Huhnke.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz