name | autoweek.cz

Audi pojede bez řidiče

Audi pojede bez řidiče

20.08.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Audi předvedlo novou verzi automobilu, jenž se dokáže řídit sám. Autonomous Audi TTS Pikes Peak vychází ze sportovního Audi TTS quattro.

První vysokorychlostní testování nového vozu Pikes Peak se uskuteční na podzim při výjezdu na Pikes Peak v Coloradu. Právě na této trati dosáhlo Audi quattro v minulosti velké úspěchy při závodech do vrchu. Proto je i barevné řešení vozu inspirováno těmito závodními vozy. Závod do vrchu Pikes Peak byl pro prověření projektu vybrán nejen proto, že je technicky náročný, ale také proto, že zde situaci komplikuje i různorodost povrchu, jenž je částečně asfaltový a částečně nezpevněný prašný. Právě tady chce Audi nyní závodit s vozem bez řidiče za volantem.

Vůz vychází ze sportovního Audi TTS quattro. Tato volba souvisí s jeho přirozenými systémy. Elektronicky ovládaná škrticí klapka a poloautomatická převodovka DSG se vhodně doplnily s elektronikou, jež vozu umožňuje jet bez zásahu člověka.

Hardware, použité u TTS, se v podstatě neliší od toho, jaké je v laptopu. Vůz využívá dva počítače. Jeden vypracovává bezpečnostně kritické algoritmy za použití software Java RTS (Real Time Java) od Oracle a druhý zpracovává algoritmy dynamiky vozidla. Dvě sady algoritmů umožňují vozu TTS jezdit až na samotné hranice ovladatelnosti na různém typu povrchu, jízdě různou rychlostí a v rozličných podmínkách.

Partnery Audi při vývoji potřebných systémů jsou laboratoř dynamiky university v Stanfordu, Výzkumná laboratoř elektronických systémů ERL v kalifornském Palo Alto, patřící Volkswagen Group, a společnost Oracle.

Navigace GPS udrží TTS při běžné jízdě v rámci odchylky dvou centimetrů. Světové uznání si tento vůz získal loni, když webová kamera snímala schopnost vozu složitě manévrovat bez člověka za volantem na solné pánvi v Bonneville v Utahu.

\"Naším cílem je od počátku ukázat, jak mohou asistenční systémy v brzké budoucnosti dopomoci k dramatickému zlepšení bezpečnosti silniční dopravy a zachránění životů. V tomto projektu pracujeme na elektronických systémech, jež pomohou řidičům zvládat nebezpečné situace. Ale nejprve musíme vytvořit programy schopné zopakovat rychlá rozhodnutí a bleskové manévry těch nejlepších závodních a soutěžních jezdců za těch nejnáročnějších podmínek,\" říká ředitel ERL Dr. Burkhard Huhnke.