name | autoweek.cz

Audi A8 L a Audi A8 L W12
16.04.2010 | Antonín Matějka | Nové modely
Fascinující vzhled nového modelu A8 L vyzařuje neohroženou suverenitu. Vnější design vychází z DNA značky a zároveň ji dále rozvíjí. Také s dlouhým rozvorem si vůz zachovává dynamickou harmonii elegantní atletické postavy. Rozvorem i délkou přesahuje nové Audi A8 L normální verzi o 130 mm. Celková délka tedy vzrostla na 5267 mm a rozvor na 3122 mm. Šířka 1949 mm zůstala beze změny a výška je o 2 mm větší (1462 mm). Dlouhá varianta vlajkové lodi Audi výrazně předčí své hlavní konkurenty jak délkou, tak šířkou. Nárůst délky karoserie luxusní limuzíny byl využit v plném rozsahu ku prospěchu cestujících na zadních sedadlech. Díky prodlouženým zadním dveřím je nastupování mimořádně snadné a nabídka místa vzadu je doslova opulentní. Úroveň komfortu lze ještě zvýšit dvěma samostatnými sedadly s všestranným elektrickým seřizováním polohy, vyhříváním a odvětráváním. Cestující na zadních sedadlech mohou svým potřebám přizpůsobit také polohu sedadla spolujezdce. Samozřejmostí je technicky vyspělá čtyřzonová klimatizace. Mezi zadní sedadla lze na přání integrovat sklopný stolek nebo chladničku. K dispozici je i zadní zábavní systém se dvěma displeji s úhlopříčkou 10,2 palce. Vozy A8 L W12 quattro se od ostatních modelů řady A8 odlišují jemnými optickými detaily. Součástí sériové výbavy jsou světlomety LED, které zajišťují veškeré osvětlovací funkce prostřednictvím elektroluminiscenčních diod LED. Maska chladiče „Singleframe“ s integrovanou mřížkou lakovanou leskle černou barvou nese speciální horizontální chromované lišty. Nově tvarované chromované doplňky jsou rovněž v otvorech pro náporový vzduch. Chromované ozdoby jsou integrovány také do vnějších zpětných zrcátek. Masku chladiče „Singleframe“ a záď zdobí loga W12 a výfuková soustava ústí do dvou koncovek lichoběžníkového tvaru, které jsou pečlivě začleněny do nárazníku. Dvanáctiválec je tradičně považován za vrchol konstrukce motorů a již první generace Audi A8 byla od roku 2001 poháněna motorem W12, který se o tři roky později uplatnil ve zdokonalené podobě také u jejího nástupce. Motoráři Audi nyní motor W12 důkladně přepracovali, zvětšili zdvihový objem a použili přímé vstřikování benzinu FSI, aby dosáhli vyššího výkonu a zároveň nižší spotřeby. Motor 6.3 W12 FSI nabízí ze zdvihového objemu 6299 cm3 (vrtání x zdvih 86,0 x 90,4 mm), nejvyšší výkon 368 kW (500 k) a při 3250 1/min poskytuje maximální točivý moment 625 N.m. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky tiptronic a pohonu všech kol quattro. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 4,9 s a nejvyšší rychlost je s elektronicky omezenou hodnotou 250 km/h pouhou formalitou. Kombinovaná spotřeba EU 12,0 l/100 km je přitom nižší než u konkurenčních motorů V12 a v porovnání s předchůdcem znamená pokles o 12 %, resp. 1,6 litru. Zkratka W12 označuje neobvyklou konstrukci dvanáctiválcového motoru, který je složen ze čtyř řad po třech válcích. Jednotlivé řady válců svírají spolu úhly 15/72/15 stupňů. Toto uspořádání umožnilo vytvořit velmi kompaktní jednotku s délkou jen málo přesahující 500 mm (kratší než osmiválec) a šířkou a výškou cca 700 mm. Extrémně pevný a lehký blok válců ze speciální slitiny hliníku a křemíku přispívá k mimořádně nízké hmotnosti motoru W12 jen 247 kg. Technicky vyspělý podvozek modelů Audi A8 s dlouhým rozvorem spojuje komfortní odpružení s jízdními vlastnostmi a ovladatelností sportovní limuzíny. Sériově dodávané adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči podléhá společně s mnoha ostatními systémy regulaci integrovaného systému jízdní dynamiky Audi drive select. Modely A8 L W12 quattro mají sériově devatenáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami rozměru 255/45. Výkonná brzdová soustava dvanáctiválcových modelů dostala kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a průměrem 400 mm vpředu a 356 mm vzadu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz