name | autoweek.cz

Au revoir, monsieur Castaing

Au revoir, monsieur Castaing

31.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve věku 78 let v Arizoně zemřel Francois Castaing, inženýr s pozoruhodnou kariérou. Stál u vstupu Renaultu do formule 1i jeho vítězství v Le Mans, ale také proměnil značku Jeep ve výrobce SUV, zasloužil se o vznik legendy Dodge Viper, ale především proměnil systém vývoje automobilů.

Francois Castaing (1945-2023) se narodil na konci 2. světové války v Marseille. Ještě během studia strojařiny v Paříži začal pracovat pro závodní tým Amedee Gordiniho, kde se od roku 1968 podílel na vývoji motoru V8 pro Le Mans. Po převzetí firmy Gordini Renaultem navrhoval závodní vozy nesoucí značku Alpine. Byl jmenován technickým ředitelem nově vytvořeného oddělení Renault Sport a hrál významnou roli při vstupu Renaultu do formule 1 v roce 1977, když přinesl revoluci s použitím motoru přeplněného turbodmychadlem, a dovedl Renault k vítězství v Le Mans v roce 1978.

 

Z vedení závodního oddělení byl v roce 1980 vyslán do Spojených států, kde Renault převzal společnost American Motors. Jako viceprezident pro produkty zavedl zmenšený Jeep Cherokee, první z vozů, které proměnily Jeep z pozice specializovaného výrobce off-roadů ve značku pro hlavní trh s auty, jež dnes označujeme jako SUV a kralují automobilovým trhům na celém světě. Jeep se díky tomu stal klíčovou značkou společnosti AMC a posléze koncernu Chrysler, který ji od Renaultu získal.

 

Ve snaze umožnit malé firmě být konkurenceschopnou s velkými automobilovými koncerny Castaing  u AMC vytvořil nový systém urychlující vývojové práce. Tento proces, označovaný jako Životní cyklus produktu PLM (Product lifecycle management), byl poprvé využit při vývoji vozu Jeep Grand Cherokee. Při tom byl poprvé v historii aplikován i systém počítačového konstruování CAD.

 

Když v té době obchodně dlouhodobě nepříliš úspěšný koncern Chrysler převzal AMC i s Jeepem, jeho vicepresident Bob Lutz okamžitě pochopil přednosti Castaingova systému a Castainga jmenoval šéfem vývoje produktů.

 

Castaing u Chrysleru zavedl systém platforem - jako první platformu LH. Nové vozy dokázal uvádět na trh v rekordním čase díky využití simultánního inženýrství, když specializované týmy reorganizoval na platformové týmy, kde každý pracoval na konkrétní platformě, kterou dovedl až do výroby. Vývojové práce se tím zkrátily z dřívějších 50 měsíců na 39 měsíců. Chrysler díky tomu zažil překvapující rozkvět. V  době největšího vzestupu se staly atraktivní koncepční vozy Chrysler a Jeep ozdobou všech velkých světových autosalonů. Castaing se tehdy podílel i na vytvoření legendárního sportovního vozu Dodge Viper, jehož vznik v roce 1989 inicioval Bob Lutz a design byl dílem Toma Gala.

 

Castaingův systém v roce 1998 motivoval vedení koncernu Daimler-Benz k převzetí Chrysleru jakožto nejpokrokovější americké společnosti. Castaing ovšem byl odsunut do pozice poradce ředitele DaimlerChrysleru Boba Eatona a v roce 2000 odešel do důchodu.

 

Nadále působil v mnoha správních radách. Byl také zvolen členem Národní akademie inženýrství USA a členem Společnosti automobilových inženýrů. Jako poradce mj. spolupracoval s rychle se rozvíjející firmou Reynard Motorsport když připravovala monoposty pro závody ChampCar. V roce 2010 byl v USA uveden do Automotive Hall of Fame.