name | autoweek.cz
Analýza českého trhu 2012 - IV. část
07.02.2013 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Statistiky SDA uvádějí prodej jednotlivých modelů podle obchodních tříd. Toto rozdělení je ale nedostatečné. Proto jsme použili podrobnější rozdělení do jednotlivých segmentů abychom měli lepší přehled jaké trendy bylo možné v loňském roce zaznamenat.
Analýzu registrací segmentu minivozů a malých aut najdete zde, kompaktních vozů a střední třídy zde, velkých vozů zde, minivanů zde, první část SUV zde a druhá část SUV a crossoverů zde.
V tištěné podobě najdete analýzu českého trhu na stránkách magazínu Autoservis.
Malá MPV
Tento segment zaznamenal velký růst zájmu kupujících, kteří tyto vozy začali (mj. i díky prodejním akcím) vnímat jako zajímavou alternativu k malých hatchbackům. Postaraly se o to především oba zástupci z české produkce - už odepisovaná Škoda Roomster a Hyundai ix20. Velmi dobrý start ale měl i Ford B-MAX. V tomto segmentu, oslovujícím převážně soukromou klientelu, mají naprostou převahu zážehové motory.
|
Malá MPV |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Škoda Roomster |
4226 |
4054 |
172 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3179 |
2. |
Hyundai ix20 |
3355 |
3215 |
140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2075 |
3. |
Kia Venga |
1184 |
1154 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1056 |
4. |
Opel Meriva |
441 |
400 |
33 |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
375 |
5. |
Ford B-MAX |
391 |
380 |
11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
6. |
Citroën C3 Picasso |
325 |
299 |
26 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
414 |
|
celkem |
10061 |
9627 |
426 |
0 |
8 |
0 |
0 |
0 |
7310 |
Další registrované vozy: Fiat 500L (81, z toho 14 na naftu), Renault Modus (55) a Nissan Cube (3).
Kompaktní MPV
V Evropě velmi oblíbené vozy jsou u nás vzhledem ke své ceně mnohem hůř prodejné. Jedná se ale o poměrně stabilní segment s vyrovnaným podílem zážehových a vznětových motorů.
|
Kompaktní MPV |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Dacia Logan MCV |
880 |
426 |
225 |
0 |
49 |
180 |
0 |
0 |
835 |
2. |
Chevrolet Orlando |
846 |
504 |
342 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
708 |
3. |
Peugeot 5008 |
795 |
73 |
722 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
775 |
4. |
Ford Focus C-MAX |
792 |
533 |
256 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
651 |
5. |
Citroën C4 Picasso |
753 |
211 |
542 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
791 |
6. |
Renault Scénic |
634 |
260 |
374 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
758 |
7. |
Volkswagen Touran |
566 |
134 |
332 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
740 |
8. |
Opel Zafira |
477 |
144 |
312 |
21 |
0 |
0 |
0 |
0 |
344 |
9. |
Dacia Lodgy |
366 |
213 |
153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
10. |
Toyota Verso |
364 |
221 |
143 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
288 |
11. |
Seat Altea |
354 |
202 |
151 |
0 |
1 |
0 |
0 |
49 |
493 |
|
celkem |
6912 |
2975 |
3583 |
121 |
50 |
183 |
0 |
49 |
6515 |
Další registrované vozy: Mazda5 (77), Subaru Trezia (7) a Kia Carens (1).
Velká MPV
Segment velkých minivanů nikdy u nás neměl mnoho příznivců, ale opět se jedná o skupinu vozů se stabilním objemem prodeje fleetové klientele. Nejprodávanějším modelem se stal Ford B-MAX, který předstihl Volkswagen Sharan.
|
Velká MPV |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Ford S-MAX |
350 |
84 |
266 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
236 |
2. |
Volkswagen Sharan |
328 |
17 |
311 |
0 |
0 |
0 |
0 |
126 |
443 |
3. |
Seat Alhambra |
136 |
20 |
116 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51 |
150 |
|
celkem |
1028 |
153 |
875 |
0 |
0 |
0 |
0 |
178 |
1061 |
Další registrované vozy: Lancia Voyager (46), Peugeot 807 (37), Citroen C8 (21) a SsangYong Rodius (1 s pohonem 4x4).
Vozy odvozené z malých LUV
Skupina osobních verzí odvozených z malých a kompaktních užitkových vozidel má vzhledem ke své praktičnosti stále hodně příznivců a díky tomu i stabilní, poměrně velký objem prodeje. Převažují turbodiesely, ale poměrně hodně se prodává i vozů na alternativní pohonné hmoty.
|
MPV z malých LUV |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Volkswagen Caddy |
1130 |
97 |
955 |
54 |
24 |
0 |
0 |
157 |
1087 |
2. |
Citroën Berlingo |
1075 |
251 |
824 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
821 |
3. |
Peugeot Partner |
692 |
65 |
627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
646 |
4. |
Renault Kangoo |
425 |
265 |
160 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
605 |
5. |
Fiat Dobló |
173 |
30 |
69 |
74 |
0 |
0 |
0 |
0 |
164 |
|
celkem |
3692 |
804 |
2733 |
131 |
24 |
0 |
0 |
161 |
3511 |
Další registrované vozy: Fiat Fiorino (73, z toho 2 na CNG), Nissan NV200 (56), Opel Combo (41, z toho 1 na CNG), Mercedes-Benz Citan (24) a Citroen Nemo (3).
Minibusy
Osobní verze odvozené z velkých užitkových vozidel zaznamenaly mírný pokles zájmu, nicméně si nadále udržují solidní prodejnost. Samozřejmostí je zde turbodiesel a pozoruhodně velký je podíl pohonu všech kol.
|
Minibusy z velkých LUV |
ks |
Benzin |
Nafta |
CNG |
LPG |
E85 |
Hybrid |
4x4 |
2011 |
1. |
Volkswagen Transporter/Multivan |
1080 |
10 |
1070 |
0 |
0 |
0 |
0 |
322 |
1147 |
2. |
Renault Trafic |
507 |
0 |
507 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
646 |
3. |
Ford Transit/Tourneo |
462 |
0 |
462 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
507 |
4. |
Mercedes-Benz Viano |
256 |
1 |
255 |
0 |
0 |
0 |
0 |
86 |
291 |
5. |
Mercedes-Benz Vito |
236 |
0 |
236 |
0 |
0 |
0 |
0 |
26 |
279 |
6. |
Peugeot Expert |
169 |
0 |
169 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
224 |
7. |
Citroën Jumpy |
134 |
0 |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
134 |
8. |
Hyundai H-1 |
113 |
0 |
113 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
129 |
|
celkem |
3363 |
11 |
3350 |
0 |
2 |
0 |
0 |
439 |
3675 |
Další registrované vozy: Opel Vivaro (105), Fiat Scudo (78), Fiat Ducato (47), Renault Master (43), Mercedes-Benz Sprinter (41), Volkswagen Crafter (37), Peugeot Boxer (27), Citroen Jumper (21) a Opel Movano (7).
Obytná vozidla a karavany
Pozoruhodný vzestup v České republice v roce 2012 zaznamenaly automobily přestavěné na obytná vozidla. Oproti 22 nově registrovaným vozům v roce 2011 na pozoruhodných 309 vozidel v roce 2012. Mezi 33 (!) značkami bylo nejvíce 31 vozidel Knaus, 30 Bürstner, 28 Capron, 28 McLouis a 23 Laika.
Pozn.: Data vycházejí ze statistik SDA. Oproti nim ale jsou mnohé modely zařazeny do jiných segmentů a u modelových řad jsou připočteny sportovní verze k základním modelům. Ve statistice SDA je 2907 registrovaných vozů uvedeno jako nezařazené do žádného segmentu. U registrací za rok 2011 jsou v celkových součtech započteny i modely,které už se ve statistice za rok 2012 neobjevují.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz