name | autoweek.cz
Amnesty International kritizuje výrobce elektromobilů
30.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V hodnocení porušování lidských práv mezi výrobci elektromobilů nejsou podle Amnesty International žádní vítězové. Ani jedna přední společnost v oboru nedokázala dostatečně vysvětlit, jak se vypořádává s lidskoprávními riziky v dodavatelských řetězcích surovin.
Výroba elektromobilů a akumulátorů způsobuje vykořisťování, poškozování zdraví a životního prostředí zejména při těžbě požadovaných surovin. Ve zprávě „Recharge for Rights: Ranking the Human Rights Due Diligence Reporting of Leading Electric Vehicle Makers“ („Dobíjení za práva: Hodnocení zpráv o náležité péči o lidská práva předních výrobců elektromobilů“) Amnesty International hodnotí povinnosti náležité péče v oblasti lidských práv a samostatně definované politiky u 13 hlavních výrobců elektrických vozidel.
„Rostoucí globální poptávka po elektricky poháněných vozidlech a akumulátorech zajišťuje rychlý růst v tomto odvětví. Výrobci automobilů mají povinnost identifikovat a minimalizovat rizika porušování lidských práv ve svých dodavatelských řetězcích. Patří mezi ně vysídlování lidí z míst jejich bydliště, poškození zdraví způsobené znečištěním životního prostředí a porušování práv původních obyvatel v zemích, kde se těží nerostné suroviny. Například předchozí vyšetřování Amnesty International ukázala, jak je kobaltový průmysl zapleten do nezákonného vystěhování v Demokratické republice Kongo,“ uvedla nezisková organizace.
„Mnoho lidí si dnes vědomě vybírá elektromobil, který je šetrnější ke klimatu. Stejně vědomě chtějí volit výrobce, pro něhož lidská práva nejsou jen proklamací. Jenže průmysl se skrývá za neprůhlednými dodavatelskými řetězci. Náš výzkum znovu a znovu ukazuje: dobrovolná opatření nestačí. Aby se zajistilo, že nikdo nezůstane pozadu při přechodu k elektromobilitě, jsou zapotřebí závazné zákony o lidských právech, ale také náležitá péče související s životním prostředím a klimatem,“ říká Julia Duchrowá, generální tajemnice Amnesty International v Německu.
Amnesty International upozorňuje, že úřady musí zajistit přísné dodržování zákona o dodavatelských řetězcích místo toho, aby diskutovaly o jeho oslabení nebo dokonce pozastavení. „Zákon a související povinnosti nejsou zbytečnou byrokracií, ale mají skutečný dopad na životy a práva lidí. Povinné transparentní podávání zpráv ze strany společností také pomáhá spotřebitelům činit informovaná rozhodnutí o nákupu,“ řekla Duchrowá.
„Velcí výrobci elektromobilů musí přizpůsobit své povinnosti náležité péče mezinárodním standardům lidských práv. Mohou také využít svého masivního ekonomického vlivu na globálním trhu se surovinami ke zmírnění porušování lidských práv mezi dodavateli, jako jsou těžařské společnosti. Vlády také potřebují zlepšit své zákony,“ vysvětluje Amnesty International.
Podle hodnocení Amnesty International si německé automobilky Mercedes-Benz, BMW a VW v mezinárodním srovnání vedou poměrně dobře. Naopak na nejnižších místech jsou BYD, Mitsubishi a Hyundai. Celkově se německé společnosti ve srovnání s jinými zeměmi více zavázaly k náležité péči o lidská práva. Hodnocení Amnesty International ovšem vychází jen z odpovědí automobilek na její dotazy a nikoliv ze skutečně prověřených dat.
Foto: Amnesty International
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz