name | autoweek.cz

Americký bestseller pod proudem

Americký bestseller pod proudem

21.05.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejprodávanější americký pick-up dostal elektricky poháněnou verzi Ford F-150 Lightning. Ford se svým pick-upem nepřichází první, ale může mít největší dopad na zákazníky. Ford F-150 Lightning vypadá jako Ford F-150. Ford F-150 Lightning nabídne dvě velikosti akumulátorů.
Ford F-150 Lightning kdysi býval vrcholnou verzí pick-upu s motorem V8. Nyní blesk udeřil podruhé, ovšem tentokrát čistě elektricky. Ford konečně ukázal svůj netrpělivě očekávaný čistě elektricky poháněný pick-up F-150 Lightning. Sleduje s ním rostoucí trend elektrifikace i u nejprodávanějšího vozidla severoamerického trhu. Novinka byla natolik očekávaná, že možnosti si ji ještě před premiérou vymínil vyzkoušet dokonce i americký president Joe Biden při své návštěvě Michiganu.
 
Napájení elektromotorů zajišťuje akumulátor buď se standardní kapacitou nebo s rozšířenou. Umožní dojezd 370 nebo 485 km. Nabídka Fordu zahrnuje jako standardní vybavení domácí nabíjecí stanici s 80 A.
 
O pohon se starají dva trakční elektromotory pohánějící standardně všechna kola. Ford uvádí, že se standardním akumulátorem dosahuje systém pohonu výkon 315 kW (426 k) a točivý moment 983 N.m. Verze s prodlouženým dojezdem má stejný točivý moment ale výkon zvýšený až na 415 kW (563 k). Ochranu elektrického hnacího ústrojí a akumulátoru při překonávání nerovného terénu zajišťují ochranné plechy.
 
Stejně jako u většiny moderních vozidel Ford nabízí volitelné režimy jízdy, které pomáhají vůz lépe ovládat v různých podmínkách: Normal, Sport, Off-Road a Tow/Haul (pro tahání přívěsů). Má maximální užitečné zatížení 907 kg a utáhne 4500 kg. Odstraněním spalovacího motoru se pod přední kapotou vytvořil další úložný prostor o objemu 400 l s nosností 180 kg.
 
Ford F-150 Lighting lze použít i k napájení všeho, co je potřeba - jak na pracovišti, tak v kempu nebo domácnosti bez zdroje elektrické energie. Systém lze omezit tak, aby přestal vydávat energii dřív než kapacita poklesne pod potřebu k dojetí k nejbližší nabíjecí stanici.
 
Před řidičem je přizpůsobitelný 12,0“ digitální přístrojový panel. V interiéru dále najdeme 15,5“ displej infotainmentu se systémem Ford Sync 4. Ford rovněž poskytuje digitální osobní asistent Alexa společnosti Amazon. Asistenční systém Ford BlueCruise je stejný jako pro Mustang Mach-E a standardní Ford F-150. Umožňuje jízdu za určitých okolností jízdu po dálnici bez držení volantu.
 
Ford uvádí, že elektricky poháněný pick-up by mohl přijít do showroomů na jaře 2022. Cena začíná těsně pod hranicí 40 000 USD (836 000 Kč). Lze předpokládat, že cenu ještě sníží státní dotace. Nedočkaví zájemci už si mohou vůz objednat po složení zálohy 100 USD (2100 Kč). Už během prvního dne po představení vozu se jich přihlásilo 20 000! Zákazníci si tak nyní mohou nejprodávanější automobil v USA zvolit se spalovacím motorem na benzin i naftu, s hybridním i s elektrickým pohonem.