name | autoweek.cz

Americká auta mají stále větší výkon

Americká auta mají stále větší výkon

03.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Americký úřad pro životní prostředí EPA zveřejnil roční výsledkovou tabulku palivové efektivity nových vozidel ve Spojených státech. Výsledná čísla lze vykládat různým způsobem.

V modelovém roce 2022 klesly průměrné emise CO2 pro všechna nová vozidla o 6 g/km na 209 g/km, což je nejnižší hodnota, jaká kdy byla naměřena. Skutečná spotřeba paliva vzrostla na novou rekordní úroveň 26 mpg, tedy 9,0 l/100 km. Jde o největší meziroční zlepšení emisí CO2 a spotřeby paliva za posledních devět let. Od modelového roku 2004 se emise CO2 snížily o 27 %, neboli 76 g/km, a spotřeba paliva se snížila o 35 %, neboli o 3,2 l/100 km. EPA předpokládá se, že v modelovém roce 2023 se spotřeba sníží na 26,9 mpg, tedy 8,7 l/100 km, a to především díky na zvýšení prodeje elektromobilů.

 

Akční skupiny pro změnu klimatu však poukazují na to, že průměrné emise CO2 a spotřeby paliva u vozidel na benzin se od roku 2015 téměř nezlepšily.

 

EPA konstatuje, že celkově jsou vozidla, která američtí spotřebitelé upřednostňují, stále větší, rychlejší a mají větší hmotnost. Průměrné vozidlo z roku 2022 mělo pod kapotou 259 k (190 kW) a očekává se, že tento průměr za rok 2023 vzroste na 272 k (200 kW), přičemž pickupy a SUV tvořily 73 % prodeje modelového roku 2022.

 

Mezi jednotlivými výrobci měla pro modelový rok 2022 měla zdaleka nejnižší emise CO2 čistě elektrická flotila Tesly. Po Tesle následovaly Hyundai se 188 g/km, Kia se 190 g/km a Honda se 192 g/km. Stellantis měl v modelovém roce 2022 nejvyšší průměrné emise CO2 u nových vozů 258 g/km, následovaly GM (252 g/km) a Ford (236 g/km). Tesla měla také nejnižší celkovou spotřebu paliva (podle standardu EPA 2,0 l/100 km), následovaly Hyundai s 29,1 mpg (8,1 l/100 km), Honda s 28,7 mpg (8,2 l/100 km) a Kia s 28,6 mpg (8,2 l/100 km). Naopak nejvyšší spotřebu vykazují Stellantis (11,0 l/100 km), GM (10,7 l/100 km) a Ford (10,2 l/100 km).

 

V modelovém roce 2022 dosáhla vozidla s hybridním pohonem nového maxima 10 % veškeré produkce, přičemž 41 % celkového počtu hybridů představovaly mild hybridy. Kombinovaná kategorie elektrických vozidel (BEV), plug-in hybridních vozidel (PHEV) a elektrických vozidel s palivovými články (FCV) vzrostla z podílu 4 % v modelovém roce 2021 na 7 % v modelovém roce 2022 a předpokládá se, že v modelovém roce 2023 dosáhne 12 % produkce.