name | autoweek.cz

Alpine Alpenglow Hy4 - nový prototyp na vodík

Alpine Alpenglow Hy4 - nový prototyp na vodík

12.05.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

U příležitosti třetího kola mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA WEC Alpine předvedlo novou verzi svého konceptu Alpenglow. Prototyp Hy4 je vybavený spalovacím motorem na vodík. Už se připravuje na první testovací kola.

Sportovní značka Renaultu Alpine před závodem mistrovství světa FIA WEC 6 hodin Spa-Francorchamps představila evoluci svého konceptu Alpenglow. Je dalším dokladem, že motoristický sport tak, jak ho známe, má rozhodně budoucnost. Alpine to prokázalo tím, že nová podoba konceptu hyperauta budoucnosti Alpenglow je vybavena spalovacím motorem na vodík.

 

Ve srovnání s konceptem představeným na pařížském autosalonu v roce 2022, navrženým pro pohon s palivovými články, vůz prošel určitými změnami. Celkový vzhled byl zachován, ale objevují se určité detaily, jako je přívod vzduchu na úrovni střechy pro lepší chlazení motoru. Na zádi se objevil difuzor, kde u svislých usměrňovacích ploch jsou nyní vidět otvory výfuků. Jejich umístění není náhodné - byly zde umístěny tak, aby z nich unikající vodní pára byla správně nasměrována. Přepracován byl také design přední části - spodní část se mírně změnila aby umožnila integraci chladičů. Alpenglow je také širší než koncept (215 cm široký a 510 cm dlouhý), protože jeho kokpit nyní pojme pilota a jeho pasažéra.

 

Název nové verze Alpenglow Hy4 naznačuje, že prototyp pohání čtyřválec 2,0 l turbo na vodík. Vodík je uložen jako plyn ve třech nádržích. Udávaný výkon je 250 kW (340 k). Motor umožňuje zachovat zvuk, který nadšence motoristického sportu zaujme. Prototyp je založen na uhlíkové skořepině vozu kategorie LMP3, kterou dodává Ligier. Po mechanické stránce vůz vyvinula firma Oreca, což je  dodavatel podvozku závodního hyperauta Alpine A424.

 

„V našem přístupu k aktivní účasti na dekarbonizaci motorsportu považujeme řešení vodíkového spalovacího motoru za velmi slibné. Víme, že vodík bude zásadním krokem v dekarbonizaci příštích generací vytrvalostních vozů a mohl by jím být i pro formuli 1, a to zejména díky přechodu na skladování v kapalné formě pro získání kompaktnosti a výkonu. Prototyp Alpenglow je toho dokonalou ilustrací, skutečnou technologickou laboratoří pro vývoj vodíkových motorů zítřka,“ svěřil se Bruno Famin, ředitel Alpine Motorsports.

 

Alpine hledí do budoucnosti, protože cílem značky je zúčastnit se 24 hodin Le Mans v roce 2027 s prototypem na vodík. V současné době vyvíjí zcela nový motor V6 speciálně navržený pro pohon vodíkem. Ten bude představen v budoucí evoluci konceptu Alpenglow, který bude odhalen ještě letos. Mezitím se Alpenglow se čtyřválcem 2,0 znovu ozve před startem závodu 24 hodin Le Mans.