name | autoweek.cz
Algoritmy Bosch v akci – 1. část
19.11.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
Divize Bosch Vehicle Motion poskytuje řešení pro ještě lepší bezpečnost, dynamiku, pohodlí a požitek z jízdy.
Cíle divize Bosch Vehicle Motion jsou napomáhat transformaci mobility, utvářet trh pohybu vozidel pomocí integrovaných řešení podvozků a tímto způsobem učinit jízdu ještě bezpečnější, dynamičtější a pohodlnější. Od začátku roku 2024 tato nová jednotka pod jednou střechou spojuje odborné znalosti z oblasti brzdění, řízení, softwaru pro pohyb vozidla, systémů ochrany cestujících a senzorů dynamiky vozidla.
Kromě brzdových a řídicích aktuátorů divize vyvíjí řešení, která splňují požadavky na softwarově definovaná vozidla a technologie by-wire, stejně jako hardwarově agnostický řídicí software, jako je Vehicle Motion Management (VMM) a související služby. Její produktové portfolio zahrnuje hardwarové komponenty a vestavěný software i samostatná softwarová řešení. Tímto způsobem Vehicle Motion umožňuje výrobcům automobilů nejen inovativní funkce mezi doménami a zjednodušené architektury vozidel, ale také zcela nové návrhy interiérů.
Řízení pohybu vozidla
Vehicle Motion Management je řešení softwarových systémů napříč doménami. Ovládá pohyb vozidla ve všech šesti stupních volnosti, koordinuje brzdění, řízení, hnací ústrojí a odpružení. Hardwarově agnostické softwarové funkce optimalizují dynamiku vozidla VDC, ovladatelnost a efektivitu. Řízení pohybu vozidel navíc pomáhá zvládnout složitost nových architektur vozidel. Jeho software, integrující systémy na centrálních počítačích vozidel, řídí různé akční členy v různých doménách vozidel. Vehicle Motion Management také zahrnuje datové služby, které zvyšují bezpečnost a pohodlí.
Řízení pohybu vozidla se děje pomocí brzd a odpružení pro dynamiku pohybu vozidla. Je založené na integrovaném modelu a zajišťuje konzistentní chování vozidla v jakékoli situaci. Cílem je vylepšení bezpečnosti, obratnosti a pohodlí v šesti stupních volnosti ovládáním náklonu a natáčení vozidla. Vylepšené uživatelské prostředí je patrné pro každého z cestujících ve voze, nejen pro řidiče. Pro řidiče přináší i snížení únavy.
Elektrické brzdění až do zastavení
Softwarová funkce VMM eBrake zabraňuje nepříjemnému otřesu, k němuž dojde krátce poté, co vozidlo zastaví. Využívá elektrické hnací ústrojí jako hlavní zdroj zpomalení až do zastavení. Pro cestující je brzdění v opakovaně se zastavujícím provozu výrazně pohodlnější a lze předejít kinetóze. Špičkový komfort díky čistě elektrickému brzdění se dosahuje do zpomalení až 0,3 g.
Optimálním ovládáním motoru a brzdového systému vozidla tato funkce zajišťuje, že elektromotor plynule zastaví vozidlo bez nutnosti zásahu hydraulické brzdy. Pokud je potřeba hydraulická brzda, cestující si nevšimnou přechodu z motorové na hydraulickou brzdu.
Funkce také výrazně snižuje hluk ve vozidle při brzdění. Po zastavení je vozidlo účinně drženo brzdovým systémem. Funkce elektrické brzdění na nulu pracuje v kombinaci s kooperativním rekuperačním brzděním CRB a ovládáním vozu jedním pedálem OPD.
Služby založené na datech
Portfolio cloudových a datových služeb Vehicle Motion Management zahrnuje službu „vnímání silnice“. Ta využívá data snímačů vozidla ke generování informací o stavu vozovky a koeficientech tření povrchu. Data se odesílají do cloudu pro dlouhodobé monitorování. V cloudu se tato data ze senzorů sloučí s informacemi od jiných vozidel a s daty z meteorologických služeb. Pomocí integrovaných algoritmů se vytvářejí místní údaje o stavu vozovky aby byli řidiči předem varováni před nebezpečími, jako jsou aquaplaning, led, výmoly a zpomalovací hrboly.
Datové a cloudové služby lze také použít k automatickému přizpůsobení dynamiky vozidla například v zatáčkách a k jízdní strategii bezpečnostních a asistenčních systémů. Přínosem je zvýšená prediktivní bezpečnost koncových uživatelů díky varováním před nebezpečím na silnici a proaktivní údržba díky informacím o stavu pneumatik. Výsledkem je i pohodlnější jízda.
Foto: Bosch a V. Rybecký
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz