name | autoweek.cz

ACEA vítá dohodu o Euro 7

ACEA vítá dohodu o Euro 7

13.03.2024 | | Aktuality

Dohoda Euro 7 překonává velkou překážku a posiluje pozici Evropy jako světového lídra v oblasti emisních norem. Uvádí to Asociace evropských výrobců automobilů ACEA.

Hlasování Evropského parlamentu o Euro 7 upevňuje pozici Evropy jako globálního určovatele emisních norem pro osobní automobily, užitková vozidla, nákladní automobily a autobusy.

 

„Hlasování o Euro 7 se zaměřilo na to, na čem nejvíce záleží – na záležitosti orientované na budoucnost, jako jsou emise brzd u automobilů a dodávek a požadavky na akumulátory elektrických vozidel. Ale nenechte se mýlit: Euro 7 stále zpřísňuje emise výfukových plynů a testovací postupy. Zejména výrobci nákladních vozidel a autobusů budou čelit výrazně přísnějším pravidlům, protože již nyní čelí stoupání do kopce, aby splnili rychle se blížící cíle dekarbonizace do roku 2030, pokud nebudou existovat životně důležité podmínky,“ uvedla generální ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů ACEA Sigrid de Vries.

 

Přední světové emisní normy přicházejí v kritickém okamžiku, kdy evropský automobilový průmysl přechází od spalovacích motorů k elektrickému pohonu. Čelí také tvrdší konkurenci z Číny a USA, zvýšeným nákladům na podnikání v Evropě a nesourodému regulačnímu rámci, který nevyhnutelně podkopává konkurenceschopnost Evropy.

 

Je důležité připomenout, že k dnešnímu dni došlo k výraznému pokroku, kdy se emise vozidel snížily o 90 % mezi první normou Euro a první verzí Euro 6. Je toho hodně, na co mohou být výrobci vozidel a tvůrci politik až dosud společně hrdí. Ale aby si politici skutečně uvědomili, čeho chce Euro 7 dosáhnout, musí udělat víc pro nahrazení starších, více znečišťujících vozidel na silnicích novějšími modely vybavenými nejpokročilejší emisní technologií. Nejde jen o pobídky k posílení zavádění novějších vozidel, ale také o vytvoření holistického regulačního rámce, který udrží mobilitu dostupnou pro všechny Evropany.

 

Osoby s rozhodovací pravomocí budou muset stále rozhodovat o klíčových prvcích prostřednictvím sekundárních právních předpisů a je třeba vhodným způsobem napravit několik důležitých nesrovnalostí v textu. ACEA bude i nadále pracovat na zajištění realistické a přiměřené normy Euro 7, která vyvažuje zájmy životního prostředí a konkurenceschopnost.