name | autoweek.cz

ACEA hodnotí diskusi s Evropskou komisí
04.03.2025 | Tiskové zprávy
Výrobci automobilů a dodavatelé uznávají společné úsilí strategického dialogu, ale neztrácejí čas, aby zajistili konkurenceschopnost. Pouze se správným rámcem uvolní Akční plán pro automobilový průmysl cestu k prosperujícímu průmyslu s nulovými emisemi.
Evropští výrobci vozidel a jejich dodavatelé investovali stovky miliard eur a jsou odhodláni učinit z mobility s nulovými emisemi úspěšný obchodní model. Je potřeba naléhavě jednat: trh s vozidly s nulovými emisemi se nerozvíjí dostatečně rychle. Transformace může fungovat pouze tehdy, bude-li spojena s okamžitými ambiciózními opatřeními na podporu infrastruktury, poptávkových pobídek a opatřeními ke snížení výrobních nákladů.
Z diskuse o pragmatičtějším přístupu k dekarbonizaci, založeném na principu technologické neutrality, vyplývá, že pro úspěch této transformace je nutné provést kontrolu reálnosti. Navrhovaná úleva od sankcí z cílů roku 2025 pro osobní automobily a dodávky je prvním krokem správným směrem. Pozitivním znamením je také větší podpora autonomních vozidel a evropského dodavatelského řetězce akumulátorů. Jedinečná role a problémy odvětví nákladních vozidel a autobusů však stále vyžadují náležité akceptování.
Ola Källenius, president Asociace evropských výrobců automobilů ACEA a generální ředitel Mercedes-Benz: „Tento strategický dialog přichází přesně ve správnou chvíli. Transformace našeho automobilového průmyslu je v plném proudu a nyní musíme definovat rámec, který zajistí konkurenceschopnost EU v tomto kritickém odvětví. Přechod k mobilitě s nulovými emisemi a prosperující automobilový průmysl EU musí postupovat společně – o tom se nedá vyjednávat. Oceňujeme zaměření na urychlení nasazení autonomního řízení a navrhovaná opatření ke snížení emisí CO2 pro rok 2025 pro osobní automobily a dodávky. Dovolte mi však ujasnit si náš primární zájem: jak naplánovat kurz do roku 2035 s nezbytnou flexibilitou a pragmatismem, aby tento přechod fungoval? To je základní otázka, kterou bychom rádi řešili s předsedkyní Komise na příštím zasedání strategického dialogu.“
Matthias Zink, president Evropské asociace automobilových dodavatelů CLEPA: „Dodavatelé spolu s výrobci vozidel řídí dekarbonizaci automobilového sektoru – a my to uděláme. Větší flexibilita je však nezbytná k zajištění toho, že transformace bude ambiciózní a realisticky dosažitelná. Zásadní otázka zůstává nezodpovězena: Jak můžeme vytvořit technologicky otevřený regulační rámec, který umožní řešení jako PHEV a prodlužovače dojezdu po roce 2035? To musí být klíčovým prvkem Akčního plánu pro automobilový průmysl a základní součástí revize nařízení o CO2. Víc než 3000 společností – z nichž mnohé jsou malé a střední podniky – závisí na této flexibilitě, aby v Evropě prosperovaly.“
Christian Levin, předseda představenstva ACEA pro nákladní vozidla a generální ředitel společnosti Scania: „Zbývá nám méně než pět let na to, abychom zvýšili podíl na trhu ze 2 % na 35 %, přičemž dodnes nejsou připraveny téměř žádné potřebné podmínky. Je nezbytné, aby nadcházející Akční plán pro automobilový průmysl zahrnoval urychlené přezkoumání norem CO2 pro těžká nákladní vozidla do roku 2025 na základě naléhavého posouzení podmínek pro jejich splnění. Nákladní automobily a autobusy jsou páteří evropské ekonomiky, která je nezbytná pro každodenní život milionů občanů a podniků. Aby se však urychlil jejich přechod na klimatickou neutralitu, musí být kladen mnohem větší důraz na rozmístění kritické infrastruktury, zajištění nákladové parity a zvýšení poptávky po nákladních vozidlech a autobusech s nulovými emisemi.“
Výrobci vozidel a dodavatelé zopakovali společnou výzvu k prioritnímu řešení následujících prioritních problémů:
1
Urychlit revize nařízení o emisích CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily i těžká nákladní vozidla do roku 2025, včetně naléhavého posouzení podmínek pro toto odvětví.
2
Ambiciózní opatření k řešení nedostatkových podmínek, které zpomalují transformaci: Průmysl potřebuje vidět zvýšené cíle regulace alternativních paliv AFIR, nákup a fiskální pobídky k podpoře hromadného přijímání vozidel s nulovými emisemi a konkrétní soubor opatření ke stimulaci poptávky pro segment těžkých nákladních vozidel, který řeší celkové náklady vlastnictví.
3
Zachovat otevřenost technologií: Tváří v tvář globální konkurenci a závislosti na technologii akumulátorů, ovládané jinými regiony, je zachování flexibility pro všechny technologie, včetně PHEV, prodlužovačů dojezdu, vodíku a dalších klimaticky neutrálních řešení, zásadní pro odolnost a strategickou autonomii Evropy.
4
Obchod a partnerství s ostatními regiony: Zajistit vyváženou obchodní politiku, která vyrovnává podmínky s globálními konkurenty, která zároveň zajišťuje evropskou přidanou hodnotu a zachovává výhody globálně propojeného dodavatelského řetězce. Zajistěte přístup k financování automobilového dodavatelského řetězce, aby byla umožněna globální konkurenceschopnost v kritických automobilových technologiích.
Foto: EC - Audiovisual Service
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz