name | autoweek.cz

ACC zastavuje výstavbu dvou továren na akumulátory

ACC zastavuje výstavbu dvou továren na akumulátory

05.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Výrobce akumulátorů ACC, podporovaný společností Stellantis a Mercedesem-Benz přerušil plány výstavby závodů v Německu a Itálii. Důvodem je klesající poptávka po elektromobilech. Budoucnost projektu je nejasná.

Společný podnik společnosti Stellantis a Mercedes-Benz Group Automotive Cells Company, neboli ACC, zastavila výstavbu továren v německém Kaiserslauternu a italském Termoli aby přezkoumala své podnikání ve světle zpomalujícího prodeje elektrických vozidel a rostoucích nákladů.

 

Společnost Automotive Cells Company neboli ACC plánuje vybudovat v Evropě tři továrny na akumulátory s celkovými náklady 7 miliard eur. Továrna SECESO v severní Francii v Billy-Berclau Douvrin navyšuje výrobu a další závody má v plánu postavit v Termoli v Itálii a Kaiserslautern v Německu. Nyní společnost uvedla, že potřebuje prozkoumat a vyvinout levné akumulátory pro levnějších elektromobily a že svůj průmyslový a stavební harmonogram oznámí koncem roku 2024 nebo začátkem roku 2025.

 

Jednou z možností pro závod v Kaiserslauternu, což je bývalá továrna Opelu, je podle generálního ředitele ACC Yanna Vincenta výroba levných lithio-železo-fosfátových (LFP) článků. Továrna měla být uvedena do provozu do roku 2025 s plnou kapacitou 40 GWh, což by do roku 2030 stačilo na pohon asi 600 000 aut a zaměstnávala by 2000 lidí. Jenže tento plán je nyní zpochybněn.

 

Růst evropského trhu s elektromobily se výrazně zpomalil. Vysoké úrokové sazby a snížené vládní dotace nutí spotřebitele k tomu, aby raději volili hybridy nebo vozy s čistě spalovacími motory namísto plně elektricky poháněných. Evropské automobilky jsou pod tlakem rostoucího exportu čínských společností, které z velké části používají LFP akumulátory, což výrazně snižuje jejich výrobní náklady.

 

Stellantis se dohodl také s čínským CATL na vybudování závodu na výrobu akumulátorů LFP v Evropě. „Naše investiční plány na elektromobily přizpůsobíme tempu, jakým na trhu roste jejich prodej. Tuto rychlost nekontrolujeme,“ řekl generální ředitel Stellantis Carlos Tavares v reakci na otázku na tiskové konferenci, zda společnost stále podporuje tři továrny ACC v Evropě současně se společným podnikem s CATL.

 

V ACC vlastní 45 % Stellantis a Mercedes-Benz drží 30 % akcií. Saft, pobočka francouzské TotalEnergies pro výrobu akumulátorů, vlastní 25 % společnosti.