name | autoweek.cz

40 let vozu Škoda 130 RS

40 let vozu Škoda 130 RS

20.11.2015 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Legendární Škoda 130 RS, která startovala ke své první závodní sezóně v roce 1975, byla jedním z nejlepších soutěžních a závodních vozů své doby. Jejími největšími úspěchy bylo vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů 1981 a dvojité vítězství ve třídě v Rallye Monte Carlo 1977.
Škoda 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních vozů 70. a 80. let ve své kategorii, slaví čtyřicítku. V sezóně 1975 se závodní vůz známý jako ‚Porsche Východu’ poprvé dostal pod světla ramp, v následujících letech dosáhla Škoda 130 RS četná přední umístění v rallye a okruhových závodech. Největšími úspěchy byla vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a také dvojité vítězství v Rallye Monte Carlo 1977 v kategorii do 1300 cm3.

„Vytvořit toto závodní auto nebylo v tehdejším komunistickém Československu jednoduché a skutečnost, že se to podařilo, je důkazem technologické kompetence a zapálenosti tehdejších vývojářů a techniků firmy Škoda​,“ říká  Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Již rok před její prezentací položila automobilka Škoda se třemi prototypy závodních vozů Škoda 200 RS základ pro novou éru motorsportu značky. Motivem bylo přání dostat se na start i v závodních třídách s vyššími zdvihovými objemy. Do té doby se značka účastnila hlavně závodů a soutěží ve třídách do 1300 cm3. S vozem 200 RS použila Škoda poprvé rozšiřující označení RS - zkratku slov Rallye Sport.

Protože však prototypy 200 RS nebylo možné homologovat podle nových předpisů, přistoupila Škoda ke stavbě závodního vozu 130 RS. Novinka měla hmotnost pouhých 720 kg, vybrané díly karoserie byly z hliníkové slitiny - střecha, kapota a vnější plechy dveří, zatímco blatníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu. Vpředu využila Škoda přední nápravu z typu 200 RS, zadní náprava byla zkonstruována nově. Skelet vozu pocházející ze sériového modelu Škoda 110 R dostal robustní ochranný rám.

Škoda 130 RS měla motor o objemu 1,3 l s ventilovým rozvodem OHV a s výkonem až 140 k. Vůz s ním dokázal zrychlit až na 220 km/h. Konstrukce motoru se vyznačovala mj. dvěma dvojitými karburátory Weber, osmikanálovou hlavou válců a mazáním se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny. Převodovka byla čtyřrychlostní. Zpočátku existovala také verze s pěti rychlostmi, která však od roku 1976 nebyla kvůli homologačním předpisům používána.

Výsledek spojení moderní techniky, lehké konstrukce a pečlivého ladění byl působivý. Již v první závodní sezóně v roce 1975 šel nový závodní vůz Škoda velmi úspěšně na start okruhových závodů československého Poháru míru a přátelství. Na prvních třech místech celkového hodnocení skončila Škoda 130 RS.

V dalších letech následovala na okruzích četná přední umístění v renomovaných závodech v tuzemsku i zahraničí. Největším úspěchem bylo celkové vítězství vozů Škoda 130 RS v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, rok předtím získala značka Škoda vynikající třetí místo.

O skvělé výsledky se Škoda 130 RS postarala také v národních i mezinárodních rallye. Již ve své první rallyové sezóně v roce 1976 vůz získal triumfy na domácích soutěžích,  hvězdný okamžik přišel při Rallye Monte Carlo 1977: první dvě místa ve třídě do 1300 cm3. Vítězné vozy řídily posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok později následovalo vítězství ve Švédské rallye, v roce 1980 Škoda 130 RS v domácí Barum rallye obsadila 1. až 5. místo.
Úspěšná éra vozu Škoda 130 RS skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela již prodloužená homologace FIA.

Technické údaje - Škoda 130 RS
Zdvihový objem​ 1289 cm3
​Vrtání x zdvih 7​5,5 x 72 mm
​Nejvyšší výkon 103 kW (140 k) při 8000/min
​Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec OHV
Dva dvojité karburátory Weber 40 DCOE
Jednokotoučová suchá spojka
Čtyřrychlostní převodovka
Samosvorný diferenciál ​
Motor umístěný podélně za zadní nápravou, pohon zadních kol
​Pneumatiky 165-13 až 215/50-13
​Délka 4020 mm
​Šířka 1720 mm
​Výška 1340 mm
​Rozvor 2400 mm
​Rozchod vpředu/vzadu 1410/1366 mm
​Nejvyšší rychlost až 220 km/h
Celkem vyrobeno cca 200 ks