name | autoweek.cz

30 let Seatu Ibiza

30 let Seatu Ibiza

28.04.2014 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Nejprodávanější a nejvíce vyvážený vůz značky Seat brzy překoná hranici pěti milionů prodaných vozů. Seatu Ibiza je model, s nímž v roce 1993 zahájil závod Martorell svou výrobu. Byl to první model plně vytvořený u Seatu.

Dne 27. dubna 1984, v roce, kdy svět tleskal uvedení prvního počítače Apple Mac a kompaktní disk začal získávat na popularitě, vyjel z bran barcelonského závodu Zona Franca první vůz Seat Ibiza, který se stal nejúspěšnějším modelem španělské značky.

Model Ibiza změnil podobu společnosti Seat a s téměř pěti miliony prodaných exemplářů je jejím nejprodávanějším modelem. Představení tohoto modelu znamenalo významnou změnu vzhledu nejen španělských ulic. Ibiza je ve Španělsku nejprodávanějším modelem ve svém segmentu od roku 2001.

 

Světová premiéra modelu Seat Ibiza se odehrála na Pařížském autosalonu 1984. Společnost Seat začala díky tomuto bestselleru expandovat na mezinárodní trhy vývozem ve velkém měřítku. Podíl exportu do více než 75 zemích na celkové výrobě dosáhl 69 %, což odpovídá cca 3,5 milionu vozů. Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.

 

Společnost Seat uzavřela 80. léta výrobním a prodejním rekordem a zároveň se stala součástí koncernu Volkswagen.

Do roku 1993 byly její aktivity soustředěny do závodu Zona Franca v Barceloně. Potřeba zvýšit výrobu si vyžádaly výstavbu nového průmyslového výrobního komplexu. Seat nový moderní výrobní závod postavil v sousedství svého technického střediska.

Prvním vozidlem, které se začalo vyrábět v novém závodě Seat v Martorellu, byla druhá generace Ibizy. Současně s výrobním závodem vyrostl v jeho sousedství dodavatelský průmyslový park, v němž na počátku působilo 20 společností.

 

Martorell je i v současnosti jedním z nejmodernějších a nejflexibilnějších výrobních závodů v Evropě. Na montážní lince 1 martorellského závodu vzniká každý den téměř 700 vozů Ibiza, na čemž se přímo podílí přibližně 1600 zaměstnanců.

 

Seat Ibiza byl první vůz, který byl kompletně navržen a vyvinut společností Seat. Design všech čtyř generací byl dílem velkých osobností automobilového designu.

U první generace Ibizy (1984-1993) Seat spolupracoval s ItalDesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara, s Karmannem na vývoji karoserie a s Porsche na motorech.

Druhá generace (1993-2002) byla opět dílem Giugiara. Nové linie byly zaoblené a aerodynamické.

Italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002-2008). Tzv. agilní podvozek byl vyvinutý technickým střediskem Seat v Martorellu.

Aktuální generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky Seat Luca Donckerwolkeho.

 

První skutečně sportovní variantou modelu Seat Ibiza byla verze SXI, předchůdce současných verzí Cupra (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing).

V roce 1996 Seat představil verzi Cupra s dvoulitrovým motorem. V témže roce byl očekávanou novinkou Ibiza Kit Car, s níž Seat dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. Seat tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998.

V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 milionu vyrobených vozů a uvedením dvou nových sportovních verzí – FR a Cupra s novými vznětovými motory.

 

Počty prodaných vozů jednotlivých generací:

Ibiza I, 1984-1993:           1 308 461 vozů

Ibiza II, 1993-2002:          1 522 607 vozů

Ibiza III, 2002-2008:         1 221 200 vozů

Ibiza IV, od roku 2008:   924 183 vozů