name | autoweek.cz

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

24.07.2024 | | Statistiky

Statistický souhrn informací o trhu prodávaných ojetých vozidel za letošní první pololetí Cebia Summary 2/2024

Ojetá auta zlevňují. Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut se v prvním pololetí meziročně snížila o 3,04 % z 296 000 Kč na 287 000 Kč. K poklesu došlo i mezičtvrtletně, neboť v prvním čtvrtletí se ojetá auta prodávala v průměru za 294 500 Kč. Oproti prvním třem měsícům jde tedy o pokles o 2,55 %.

 

Důvodem poklesu ceny je vyšší stáří prodávaných aut, které v průměru narostlo na 9,3 roku, tedy meziročně o 2,5 měsíce. Co je ale důležitější, je to, že se zvýšilo stáří ojetých aut s tuzemským původem, a to o 0,75 roku, což zapříčinilo pokles průměrné ceny. Průměrné stáří českých ojetin dosahuje letos 7,9 let a právě mladší vozy na trhu, což jsou ve větší míře ty české, mají na průměrnou cenu větší vliv.

 

Mezi důvody cenového poklesu ojetin rovněž patří snížení cen, popřípadě dlouhodobé akční ceny u vybraných nových vozidel, které se následně projevilo poklesem cen u zánovních ojetin do 2 let stáří. V kategorii ojetin do 2 let se rovněž na cenovém poklesu podepsalo zkrácení čekacích dob na nová vozidla a široká nabídka nových skladových vozů.

 

Letos se také zmenšila nabídka vozidel na trhu, a to meziročně o 2,93 %. K významnému poklesu došlo u dovezených aut, jejichž počet se ve srovnání s loňským rokem propadl o 12 %. Do České republiky se letos dovezlo 71 568 ojetých osobních vozidel, což bylo o 9801 míň než ve stejném období uplynulého roku. Jejich průměrné stáří meziročně kleslo z 10,8 roku na 10,4 roku. Podíl starších 10 let činil 48,77 %. Nad 15 let stáří bylo 22,82 % z nich, což je meziročně beze změny.

 

V letošním roce pokračuje návrat ojetých aut s českým původem. Významné navýšení jejich počtu bylo patrné už loni, kdy v prvním pololetí narostl jejich podíl ze 42,18 % na 49,56 %, tedy o 7,38 %. Letos v prvním pololetí činil jejich podíl 51,38 %, tedy víc než polovinu nabídky. Podíl aut s deklarovaným německým původem zůstává prakticky stabilní - letos dosahuje 19,62 %.

 

Průměrná hodnota údaje na tachometrech u prodávaných ojetých osobních vozů činila 144 000 km, meziročně o 3000 km méně. Vzhledem k tomu, že se nesnižuje průměrné stáří prodávaných vozů, lze usuzovat, že dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů.

 

Mezi ojetými vozy se stále nejčastěji prodávají vozy se vznětovým motorem (48,52 %). I přesto, že již delší dobu netvoří většinu nabídky, je jejich podíl dlouhodobě stabilní. Ojetá auta na benzin byla na trhu zastoupená 46,66 %, což je meziročně prakticky neměnné. Vozy na elektřinu tvořily 1,33 % trhu, loni ve stejném období to bylo jen 0,88 %.

 

Podíl vozidel, která neměla platnou STK, se meziročně snížil z 22,2 % na 19,7 %. Důvodem může být nižší počet dovezených aut ze zahraničí.

 

Průměrná doba prodeje ojetého auta se letos zvýšila z loňských 63 dní na 65 dní, oproti prvnímu letošnímu čtvrtletí narostla o jeden den.

 

Podíl prodávaných ojetých vozů deklarovaných jako po prvním majiteli meziročně vzrostl ze 45,4 % na 46,1 %. Ve skutečnosti však dosahuje podíl aut po prvním majiteli zhruba 16 %. Většinou se tedy jedná o klamavou informaci, která zvyšuje atraktivitu a hodnotu vozu a která je možná aktuálně na vzestupu.

 

Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních šesti měsících letošního roku 99,47 % a meziročně se tedy podíl nehavarovaných vozů mírně zvýšil (loni 99,24 %). Je však zcela zřejmé, že podíl havarovaných aut je ve skutečnosti výrazně vyšší než 0,53 %.  Zatajení havárií a poškození je vůbec nejčastější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut - ve skutečnosti je vpřípadě desetiletých aut po havárii 60 % z nich.