name | autoweek.cz

Zdravíme z Motor City!

Zdravíme z Motor City!

03.05.2024 | | Aktuality

Joseph White, globální korespondent agentury Reuters pro automobilový průmysl, hodnotí události posledních dní jak se jeví při pohledu z města motorů Detroitu.

Stará anekdota říká, že polovina peněz vynaložených na reklamu je vyhozená – ale nikdo neví, která polovina to je. Tato linie by se nyní mohla vztahovat i na elektrická vozidla.

 

Před dvěma lety agentura Reuters počítala s tím, že se automobilky chystají do roku 2030 utratit 1,2 bilionu dolarů za elektromobily. V představenstvu všech automobilek bylo hlavním tématem dohánění Tesly. Investice do spalovacích motorů a hybridů byly odsunuty stranou – až na světlé výjimky, jako je Toyota (či k posměchu českých médií ve Škoda Auto - pozn. Autoweek.cz).

 

Dnešní vyhlídky jsou hodně odlišné. Prodej elektromobilů roste ve Spojených státech, Evropě a Číně, jenže zdaleka ne tak rychle jako prodej různých typů benzino-elektrických hybridů. „Kde jsou peníze za ztrátu hodnoty nepotřebných továren na elektromobily?“ ptají se analytici Morgan Stanley.

 

Velcí dodavatelé automobilů, kteří zveřejnili výsledky za 1. čtvrtletí, zdůrazňují korekce kurzu vynucené pomalejším prodejem elektromobilů než se očekávalo a neočekávanou odolností kupujících v poptávce po vozidlech se spalovacími motory a hybridními pohony.

 

Dokonce i Tesla brzdí výdaje, protože zisk z elektromobilů klesá. Jak se investoři dozvídají víc o „tvrdém“ přenastavení priorit Tesly Elonem Muskem, někteří docházejí k závěru, že si nedělá legraci, když říká, že je čas přestat uvažovat o Tesle jako o společnosti vyrábějící elektromobily.

 

Na to všechno a ještě mnohem víc se podíváme. Pojďme se ponořit…

 

Tesla omezuje svou sázku na elektromobily

Odvádí Elon Musk Teslu od byznysu s elektromobily, kterému dominuje více než deset let? Některým analytikům a investorům to tak začíná připadat.

 

Podívejme se na stranu 13 zprávy o výdělcích společnosti Tesla za 1. čtvrtletí. Jedná se o grafiku zobrazující elektromobily pouze jako jeden z produktů – dokonce ani ne špičkový produkt v rámci Ekosystému Tesla. Titulek dodává: „Víc než jen vozidla.“ Produkt v horní části stránky je humanoidní robot Optimus, který se vznáší nad obrázkem počítačového čipu označeného „AI Compute“. Obrázky elektromobilu a nabíječky Supercharger jsou na této stránce přesunuty až do třetího řádku.

 

Musk mnohokrát řekl, že Optimus a AI jsou budoucností Tesly. Nyní tato slova podporuje agresivními činy.

 

Začátkem tohoto týdne Musk náhle propustil vedoucího divize společnosti Tesla pro nabíjení elektromobilů a 500 jejích zaměstnanců – znepokojil tím zákazníky i konkurenční výrobce automobilů, kteří se připravují na vybavení nových elektromobilů pro připojení k síti Tesla Supercharger. Musk na X.com uvedl, že síť Supercharger poroste pomaleji a spotřebuje méně kapitálu.

 

Agentura Reuters uvedla, že Tesla ustupuje od ambiciózních investic do giga-castingu, což je proces, který byl průkopníkem k odlévání velkých dílů automobilů v jednom složitém odlitku.

 

Musk již signalizoval pozastavení výstavby nových továren v Indii a Mexiku a přehodnocení strategie vývoje levnějšího modelu Tesla. Namísto zcela nové architektury se zcela novým procesem montáže Tesla jen přizpůsobí stávající vozidla a továrny.

 

Muskovou hlavní prioritou pro Teslu – zdramatizovanou jeho překvapivou návštěvou Číny minulý víkend – je rozšíření trhu se softwarem pro autonomní řízení Full Self Driving. Výdaje na fyzické vozy Tesla se snižují – k radosti konkurentů, kteří mají na prodej novější elektromobily a hybridy.

 

Abyste ocenili význam nového směru Tesly, nejděte si čas na prohlídku prezentací 16 vedoucích pracovníků Tesly během investorského dne v březnu 2023. Téměř třetina těchto vedoucích pracovníků je pryč a mnoho projektů, které nabízeli, je nyní odloženo.

 

Tesla není sama, kdo snižuje náklady, protože prodej elektromobilů se zpomaluje a jejich ceny klesají. Společnost byla vždy nucena ztrácet podíl na trhu, protože na pole vstupovala konkurenceschopnější elektrická vozidla. Ale s tím, jak čínští výrobci elektromobilů nakládají stále víc svých nízkonákladových vozidel na lodě do Evropy, Asie a Latinské Ameriky, podnikání s elektromobily přestává vypadat jako prémiový trh poháněný technologií a image značky, ale spíše jako opotřebovávací válka s nízkými maržemi.

 

Mezi technologickými společnostmi „Magnificent Seven“, které Tesla považuje za rovnocenné, je umělá inteligence novým cílem. Musk chce, aby Tesla byla předním hráčem v oblasti AI – pokud mu akcionáři dají 25% hlasovací kontrolu nad akciemi Tesly. Ale v aréně AI není konkurencí Tesly Velká trojka z Detroitu nebo hromada čínských výrobců elektromobilů. Jsou to Microsoft, Alphabet (Google) a Facebook (Meta), které utrácejí za kapitálové investice související s umělou inteligencí v jediném čtvrtletí víc, než Tesla plánuje letos utratit za všechny své operace.

 

Dobrý týden pro starou techniku

Není to tak dávno, co se velcí dodavatelé automobilového hardwaru snažili přetvořit své podnikání pro budoucnost CASE, tedy Connected Autonomous Shared Electric (Připojená Autonomní Sdílená Elektrická). Jednou tato budoucnost přijde, ale ne dnes. Příkladem jsou kontrastní výsledky za 1. čtvrtletí tohoto týdne společností Aptiv, předního dodavatele hardwaru a softwaru pro elektrifikaci a automatizovanou jízdu, jejímž hlavním zákazníkem je Tesla, a BorgWarner, prodávající širokou škálu produktů pro spalovací a hybridní vozidla, ale také elektromobily.

 

Společnost Aptiv dál ustoupila od autonomních vozidel a uvedla, že sníží na 15 % svůj podíl ve společném podniku s Hyundaiem pro samořízené vozy Motional. Společnost Aptiv také snížila svou roční prognózu prodeje a obvinila z toho pomalejší tempo elektrifikace než se očekávalo. Společnost uvedla, že ukrojí z rozpočtu 50 milionů dolarů aby vyrovnala dopad pomalejší výroby elektromobilů. Akcie společnosti však vzrostly o 12 %, protože se zdvojnásobil rozpočet na odkupy akcií.

 

Ve stejný den společnost BorgWarner zvýšila výhled zisku na celý rok a připsala to na vrub přetrvávající poptávce po výfukových systémech, turbo hardwaru a zařízení pro regulaci emisí pro vozidla se spalovacími motory. Velký podíl v oblasti spalovacích technologií společnost BorgWarner získala po bývalé Delphi Technolgies, kterou kdysi vlastnil Aptiv.

 

Generální ředitel BorgWarneru Frederic Lissalde řekl analytikům, že prodej hybridů v Číně a Evropě roste rychleji než elektromobilů, ale v Severní Americe je na takové hodnocení příliš brzy. Ale silný prodej hybridů v USA u Fordu a Toyoty naznačuje, že hybridní nástup přichází i do Ameriky.

 

Kanadský dodavatel Magna oznámil horší výsledky než se očekávalo – včetně 316 milionů dolarů odpisu investic do výroby vozidel pro Fisker, výrobce elektromobilů, který se nyní blíží k bankrotu. Vedení společnosti Magna uvedlo, že posuzuje dopady vyvíjejících se strategií elektrifikace u automobilek.