name | autoweek.cz
Souhrn informací o trhu ojetých vozidel
22.01.2024 | | Statistiky
Statistický souhrn trhu prodávaných ojetých vozidel Cebia Summary za celý rok 2023.
V loňském roce zaznamenal trh ojetých aut několik trendů. V první řadě se zvýšila nabídka osobních ojetých vozů meziročně o 8,3 % a bylo tedy více z čeho vybírat. Na trhu přibylo Octavií, a to především v bílé barvě (meziročně o 25,7 %), která je typická pro vozové flotily firem. Narostl také počet aut s českým původem, což je opět důsledek toho, že firmy začaly více obnovovat své vozové parky a i soukromníci častěji prodávali svá auta s českým původem a měnili je za novější. Pomohlo k tomu zpomalení zdražování, kdy sice ceny aut stále rostly, ale tempo nárůstu se snížilo téměř na polovinu.
V loňském roce se prodalo meziročně o 10 000 aut (1,5 %) víc než předloni. Celkový počet prodaných ojetých osobních aut dosáhl loni 671 000 kusů. Víc se prodávala zejména auta s českým původem. Počet aut dovezených v loňském roce klesl o 4,5 %, tedy o 7273 kusů na 153 913 vozů. V posledních dvou letech dochází k poklesu dovozu ojetých aut podobnému tomu, který byl na trhu zaznamenán v době prvního roku pandemie covidu. Loni však jejich pokles oproti předloňskému roku zpomalil.
Z pohledu paliva žádné dramatické změny v podílu aut na naftu a na benzín nenastaly. Narostl podíl elektromobilů téměř na dvojnásobek - zatímco předloni tvořily auta na elektřinu jen 0,47 % nabídky, loni se jejich podíl navýšil na 0,93 %.
Průměrné stáří loni dovezených aut se snížilo z 10,8 na 10,6 roku. Počet aut starších než 10 let klesl z 52,6 % na 49 %. Podíl aut starších 15 let klesl o 0,5 % na 23,3 %. Loni však vzrostlo průměrné stáří aut, která byla do České republiky dovezená v dřívějších letech, a v minulém roce se dále přeprodávala. Průměrné stáří všech aut se zahraničním původem bez ohledu na rok dovozu narostlo z 10,8 na 11 let. Stáří aut s českým původem zůstalo 8 let a celý trh opět vykázal průměrné stáří 9,5 let.
Podíl aut s českým původem vzrostl meziročně z 45,1 % na 50,2 %. Ukazuje to, že lidé a firmy začali opět více prodávat a nakupovat ojetá auta. Právě auta s českým původem si v posledních letech nechávali déle, ať už se jednalo o vozy z operativních leasingů nebo v držení jednotlivců. Jednalo se především o vozy, které byly v držení prvních majitelů. V loňském roce se situace začala opět vracet do dlouhodobého normálu a lidé i firmy začali opět měnit auta za novější.
Naopak se loni snížil podíl aut s německým původem, a to z 20,5 % na 18,9 %. Pro kupující je to však dobrá zpráva, protože právě auta dovezená z Německa mívají často stočený tachometr či bývají po vážnějších i opakovaných nehodách. Navíc každé páté auto ve skutečnosti ani z této země nepochází a je falešně prodávané s německou identitou. V loňském roce meziročně také klesl podíl aut dovezených i Itálie (z 2,1 % na 1,8 %), Rakouska (z 2,2 % na 1,8 %) a Slovenska (z 2,2 % na 1,9 %).
U každého čtvrtého auta prodejci neuvádějí v inzerci žádný původ. Jedná se o netransparentní praktiku, kdy zákazník bez doptání se prodejce neví z jaké země auto pochází a ne ve všech případech se po dotázání dozví skutečnou zemi původu. Lze ji však zjistit prověřením historie vozidla přes Cebia.
Průměrná cena prodávaných osobních ojetých aut loni meziročně vzrostla o 5,79 % z 288 000 Kč na 304 700 Kč. Oproti situaci na konci třetího čtvrtletí loňského roku se jedná o nárůst o 2,25 %. Ojetá auta tedy opět zdražují. Dobrou zprávou pro kupující však je, že se tempo nárůstu zpomalilo. V předloňském roce totiž narostly ceny aut meziročně o 11,2 %.
Průměrná hodnota najetých kilometrů u prodávaných ojetých osobních vozů klesla meziročně jen mírně ze 148 000 km na 146 000 km. Častému stáčení tachometrů nahrávají nereálné požadavky ze strany kupujících na kilometrový nájezd a cenu vozu. Průměrné stočení u průměrného vozu navyšuje cenu o 20 %. Stejnou částku si v následujících letech vyžádají neočekávané opravy a údržba spojené právě s vyšším nájezdem. Řada menších dovozců se na prodej vozů se stočeným tachometrem zaměřuje. Stočené tachometry se totiž častěji vyskytují u aut se zahraničním původem. V případě, že auto nemá dohledatelnou historii, podstupuje kupující velké riziko, že si koupí auto s větším kilometrovým nájezdem než se domnívá. Průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km.
V reakci na opětovně rostoucí míru stáčení tachometrů zavedla Cebia nový produkt, který byl spuštěný v druhé polovině uplynulého roku. Jedná se o takzvaný Základní výpis z historie vozidla. Nabízejí ho velcí prodejci aut a díky němu si mohou zákazníci zdarma a online prověřit historii najetých kilometrů, odcizení, financování, zda auto nebylo provozováno jako taxi a technický popis vozidla včetně výbavy. Na zbytek informací od Cebia dostanou slevu ve výši 50 %. Jedná se tak o další krok Cebie v boji proti stáčení tachometrů a podvodům při prodeji ojetých aut.
Ojetá auta se loni prodávala o něco pomaleji než v předloňském roce. Mohlo za to další zdražování a nejistota spojená s finanční situací. Zatímco předloni se auta prodávala v průměru za 63 dní, loni se počet dní, po který auta stojí v prodejním místě, zvýšil na průměrných 66 dní. Průměrná doba prodeje ojetého auta s Cebia Reportem činila 54 dní.
Pravděpodobně v souvislosti s mírným nárůstem doby prodeje a častějším přeprodejem starších vozů se zahraničním původem došlo loni k nárůstu aut prodávaných bez platné STK z 20,3 % na 22,9 %.
Podíl aut, u kterých se v inzerci uvádí, že jsou po prvním majiteli, zůstal meziročně téměř beze změny. Zatímco předloni se prodávalo jako po prvním majiteli 46,4 % ojetých aut, loni činil jejich podíl 47,9 %. Ve dvou případech ze třech se ale bohužel jedná o klamavou informaci, která má za úkol zatraktivnit auto a zvýšit jeho cenu až o 5 %.
Podíl osobních ojetých aut, u kterých bylo v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval loni 99,4 %. Podíl aut, která se prodávala bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký, prakticky neměnný a neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii zhruba 60 % prodávaných aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější a nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz