name | autoweek.cz

Cyklistická politika EU spouští svá tréninková kola

Cyklistická politika EU spouští svá tréninková kola

30.04.2024 | | Doprava

Vítejte u týdenního přehledu informací z dopravy Euractivu, který připravil Donagh Cagney.

Mnoha politikům EU, kteří minulý pátek opouštěli své kanceláře, se naskytl působivý pohled. Na akci „Critical Mass Brussels“ se podle organizátorů shromáždilo přes 1000 cyklistů, kteří se každý měsíc pohybují po Bruselu. Účastníci, kteří se každý poslední pátek v měsíci shromažďují na okraji čtvrtě EU, jsou různorodá parta. Všichni však sdílejí společnou touhu, aby se Brusel stal bezpečnějším a pohodlnějším městem pro navigaci na dvou kolech.

 

V tomto ohledu měli evropští cyklisté v dubnu co slavit. Měsíc odstartoval podpisem Evropské deklarace o cyklistice zástupci všech tří institucí EU na neformálním setkání ministrů dopravy. Deklarace si klade za cíl uvolnit „plný potenciál cyklistiky v EU“ a obsahuje dlouhý seznam politických závazků, jejichž cílem je podpořit zavádění cyklistiky.

 

Evropská federace cyklistů tento krok uvítala a poznamenala, že to bylo poprvé, kdy byla na evropské úrovni dohodnuta interinstitucionální cyklistická politika. Ale cyklisté si zatím nemohou dovolit sundat nohy z pedálů. Jak na setkání ráda zdůraznila evropská komisařka pro dopravu Adina Valeanová, prohlášení je nezávazné. Národní, regionální a místní orgány nejsou povinny deklaraci respektovat. To je důležité, protože politika cyklistiky je typicky místní a často zlomyslná. Rozmach cyklistiky po covidu vyvolal v celé Evropě nesčetné konflikty mezi motoristy a cyklisty. Klíčovým bodem sporů je způsob alokace prostoru na silnicích – problém s nulovým součtem a málo příležitostí k uspokojivému kompromisu.

 

Mezitím se v Bruselu politická pozornost nadále odklání od udržitelnosti, přičemž povolební program Evropské komise bude pravděpodobně formovat ekonomická konkurenceschopnost.

 

Politika EU v oblasti cyklistiky začala kolísavě – ale má-li nabrat rychlost, bude potřeba pevně uchopit řídítka.

 

Vedoucí kandidátka liberálů kritizuje „extrémně špatný“ výkon von der Leyenové

Výkon Ursuly von der Leyenové jako předsedkyně Evropské komise kritizovala hlavní kandidátka Aliance liberálů a demokratů pro Evropu (ALDE) Marie-Agnes Strack-Zimmermannová s odvoláním na normativní klimatickou politiku a nízký zájem ze strany firem. Marie-Agnes Strack-Zimmermannová (FDP) je významná představitelka mezinárodního feministického hnutí a stojí v čele lobbyistické skupiny německého zbrojního průmyslu.

 

Evropský parlament přijal zákon, který umožní delší přeshraniční nákladní vlaky

Evropský parlament odhlasoval aktualizaci plánů EU pro její hlavní dopravní sítě s cílem posílit nákladní vlakovou dopravu stanovením vyšších technických norem pro hlavní železniční trasy.

 

Bezpečnostní obavy brání přijetí autonomních vodních plavidel

Podle představitelů organizací zastupujících vnitrozemské plavby na dopravní konferenci Connecting Europe Days v Bruselu nejsou evropské vnitrozemské vodní cesty připraveny pro dálkově ovládaná nebo autonomní plavidla.

 

Zákonodárci EU diskutují o budoucnosti Zeleného údělu před volbami

Evropští zákonodárci se v parlamentní debatě střetli ohledně budoucnosti Zeleného údělu, přičemž jedním okem pevně vyhlížejí červnové volby do EU.

 

Vedoucí představitelé evropských měst požadují větší pravomoci pro přijímání zákonů o bezpečnosti silničního provozu

Více než tucet místních městských úředníků spolupodepsalo dopis zveřejněný ve Financial Times, v němž požadují víc pravomocí pro zavádění opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu.