name | autoweek.cz
Seat Ateca - asistenční systémy
24.08.2016 | Vladimír Rybecký | Trendy
Inovativní asistenční systémy pro bezpečnost a komfort zvyšují úroveň bezpečnosti i komfortu. Seat Ateca díky tomu patří mezi nejinovativnější SUV ve svém segmentu.
Nabídka inovativních asistenčních systémů Seatu Ateca zahrnuje mj. následující systémy.
Asistent pro jízdu v dopravní koloně
Asistent pro jízdu v dopravní koloně automaticky řídí, zrychluje a brzdí v rámci systémových omezení. V rychlosti do cca 60 km/h podporuje systém řidiče upravováním rychlosti jízdy a udržováním vozu v jízdním pruhu. Ruce řidiče však musí zůstat na volantu. Systémy, které tvoří základ asistentu pro jízdu v dopravní koloně jsou asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a adaptivní tempomat ACC.
Asistent pro jízdu v dopravní koloně nabízí také funkci adaptivního udržování vozu v jízdním pruhu při rychlosti jízdy nižší než 60 km/h. Systém Lane Assist zasahuje do řízení pokud Ateca začne vyjíždět ze svého jízdního pruhu, ale také udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu nebo se alternativně „naučí“ řidičem preferovanou polohu vozidla v rámci jízdního pruhu.
Součástí asistentu pro jízdu v dopravní koloně je také adaptivní tempomat ACC. Brzdění a zrychlení probíhá v popojíždějící dopravě automaticky, pokud je systém ACC aktivní.
Spojením funkcí systémů Lane Assist a ACC vznikl asistent pro jízdu v dopravní koloně, který umožňuje asistované řízení vozidla v podélném i příčném směru. Vůz automaticky řídí, zrychluje a brzdí, ovšem pouze tehdy, má-li řidič ruce na volantu, aby byl připraven a schopen kdykoli zasáhnout.
Systém adaptivního tempomatu ACC s funkcí Front Assist
Systém adaptivního tempomatu ACC s radarovým senzorem automaticky upravuje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla v rámci systémových omezení. Při dlouhé jízdě na dálnici ACC snižuje zatížení řidiče stresem a zvyšuje komfort. Integrovaná funkce Front Assist může zajišťovat autonomní brzdění v nebezpečných situacích.
Součástí systému Front Assist je funkce nouzového brzdění City s ochranou chodců. Zatímco Front Assist pracuje ve vyšší rychlosti, aby řidiče upozorňoval na příliš malou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a riziko potenciální kolize, případně automaticky aktivoval brzdy, systém nouzového brzdění City plní tento úkol v městské dopravě. Systém nouzového brzdění City dosud rozpoznával pouze vozidla, ale v modelu Ateca je zdokonalená verze, která reaguje i na chodce.
Front Assist používá radarový senzor integrovaný do přídě vozu k nepřetržitému sledování vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Systém pomáhá řidiči v kritických situacích zvýšením tlaku v brzdové soustavě a upozorněním vizuálními a zvukovými signály na nutnost reakce. V druhém kroku krátce přibrzdí. Pokud řidič brzdí příliš mírně, Front Assist vytvoří brzdný tlak, který je potřebný k odvrácení kolize. Jestliže řidič nereaguje vůbec, aktivuje Front Assist brzdy automaticky.
Funkce nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců je rozšířením systému Front Assist. Systém sleduje oblast před vozem Ateca při rychlosti jízdy až 65 km/h. Systém vozidlo v nouzové situaci okamžitě a automaticky zabrzdí. Zdokonalená kombinace funkcí Front Assist a nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců nyní poprvé síťově propojuje radarový senzor s přední kamerou modelu Ateca, aby bylo možné rozpoznávat také chodce na krajnici a na vozovce. Pokud funkce nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců rozpozná riziko střetu vozu Ateca s chodcem, upozorní řidiče vizuálně a akusticky. Jestliže řidič na upozornění nereaguje, zahájí systém automaticky nouzové brzdění.
Další asistenční systémy
Sledování mrtvého úhlu: Dva radarové senzory sledují dopravní situaci za vozem na obou stranách. Vizuální signál ve vnějším zpětném zrcátku upozorňuje řidiče na vozidla přijíždějící v oblasti mrtvého úhlu.
Upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání: Radarové senzory sledují vozidla přijíždějící ze stran a upozorňují na potenciální riziko kolize. Modul parkovacího asistentu pro couvání s radarovými senzory sleduje objekty ve vzdálenosti až 25 m. Parkovací asistent pro couvání je aktivován, jakmile řidič zařadí zpětný chod, nebo stiskne tlačítko zadních parkovacích senzorů PDC (Park Distance Control). Hrozí-li kolize, parkovací asistent nejprve vydá vizuální upozornění, po němž následuje akustické upozornění. Pokud řidič situaci neřeší a vznikne riziko přímé kolize, aktivuje asistent automaticky brzdy, aby minimalizoval vážnost nehody.
Prostorový kamerový systém: Čtyři kamery v masce chladiče, zadním nárazníku a krytech obou vnějších zpětných zrcátek pokrývají kompletní oblast kolem vozu. Obraz z ptačí perspektivy je zobrazován na displeji a výrazně usnadňuje řidiči manévrování v těsných prostorech. Jeden ze čtyř režimů zobrazování ukazuje přední nebo všechna čtyři kola s liniemi, které naznačují vzdálenost kol od obrubníku. Tím jsou hodnotná kola z lehké slitiny chráněna před poškozením.
Parkovací asistent 3.0: Nejnovější verze parkovacího asistentu umožňuje zaparkovat vůz do podélně i kolmo orientovaných parkovacích míst. Systém vypočte nejlepší trajektorii jízdy, sám řídí a upozorňuje na překážky. Parkovací asistent je aktivován stisknutím tlačítka. Řidič musí jen ovládat pedály plynu a brzdy a řadit (včetně ovládání pedálu spojky v případě mechanické převodovky), zatímco parkovací asistent automaticky řídí vůz na parkovací místo. Systém autonomně rozpozná druh parkovacího místa a zahájí příslušný manévr.
Asistent pro stav nouze: Nová funkce přichází ke slovu v nouzových situacích způsobených náhlou zdravotní indispozicí řidiče. Pokud nevykonává po určitou dobu žádnou aktivitu, vydá vozidlo nejprve vizuální a poté akustické upozornění, po němž nakonec následuje krátké přibrzdění vozidla. Jestliže řidič ani pak nereaguje, začne Ateca brzdit až do úplného zastavení. Přitom zůstává ve svém jízdním pruhu, zapne výstražná světla a elektronickou parkovací brzdu.
Asistent dálkových světlometů: Tento asistenční systém zaručuje optimální osvětlení vozovky před vozem zejména v kombinaci s výkonnými předními světlomety LED bez oslňování řidičů protijedoucích vozidel. Kamera v pouzdru vnitřního zpětného zrcátka rozpoznává vozidla jedoucí nedaleko vpředu nebo protijedoucí vozidla a v závislosti na tom ztlumí dálkové světlomety.
Asistent pro jízdu v dopravní koloně
Asistent pro jízdu v dopravní koloně automaticky řídí, zrychluje a brzdí v rámci systémových omezení. V rychlosti do cca 60 km/h podporuje systém řidiče upravováním rychlosti jízdy a udržováním vozu v jízdním pruhu. Ruce řidiče však musí zůstat na volantu. Systémy, které tvoří základ asistentu pro jízdu v dopravní koloně jsou asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist a adaptivní tempomat ACC.
Asistent pro jízdu v dopravní koloně nabízí také funkci adaptivního udržování vozu v jízdním pruhu při rychlosti jízdy nižší než 60 km/h. Systém Lane Assist zasahuje do řízení pokud Ateca začne vyjíždět ze svého jízdního pruhu, ale také udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu nebo se alternativně „naučí“ řidičem preferovanou polohu vozidla v rámci jízdního pruhu.
Součástí asistentu pro jízdu v dopravní koloně je také adaptivní tempomat ACC. Brzdění a zrychlení probíhá v popojíždějící dopravě automaticky, pokud je systém ACC aktivní.
Spojením funkcí systémů Lane Assist a ACC vznikl asistent pro jízdu v dopravní koloně, který umožňuje asistované řízení vozidla v podélném i příčném směru. Vůz automaticky řídí, zrychluje a brzdí, ovšem pouze tehdy, má-li řidič ruce na volantu, aby byl připraven a schopen kdykoli zasáhnout.
Systém adaptivního tempomatu ACC s funkcí Front Assist
Systém adaptivního tempomatu ACC s radarovým senzorem automaticky upravuje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla v rámci systémových omezení. Při dlouhé jízdě na dálnici ACC snižuje zatížení řidiče stresem a zvyšuje komfort. Integrovaná funkce Front Assist může zajišťovat autonomní brzdění v nebezpečných situacích.
Součástí systému Front Assist je funkce nouzového brzdění City s ochranou chodců. Zatímco Front Assist pracuje ve vyšší rychlosti, aby řidiče upozorňoval na příliš malou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a riziko potenciální kolize, případně automaticky aktivoval brzdy, systém nouzového brzdění City plní tento úkol v městské dopravě. Systém nouzového brzdění City dosud rozpoznával pouze vozidla, ale v modelu Ateca je zdokonalená verze, která reaguje i na chodce.
Front Assist používá radarový senzor integrovaný do přídě vozu k nepřetržitému sledování vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Systém pomáhá řidiči v kritických situacích zvýšením tlaku v brzdové soustavě a upozorněním vizuálními a zvukovými signály na nutnost reakce. V druhém kroku krátce přibrzdí. Pokud řidič brzdí příliš mírně, Front Assist vytvoří brzdný tlak, který je potřebný k odvrácení kolize. Jestliže řidič nereaguje vůbec, aktivuje Front Assist brzdy automaticky.
Funkce nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců je rozšířením systému Front Assist. Systém sleduje oblast před vozem Ateca při rychlosti jízdy až 65 km/h. Systém vozidlo v nouzové situaci okamžitě a automaticky zabrzdí. Zdokonalená kombinace funkcí Front Assist a nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců nyní poprvé síťově propojuje radarový senzor s přední kamerou modelu Ateca, aby bylo možné rozpoznávat také chodce na krajnici a na vozovce. Pokud funkce nouzového brzdění City s rozpoznáváním chodců rozpozná riziko střetu vozu Ateca s chodcem, upozorní řidiče vizuálně a akusticky. Jestliže řidič na upozornění nereaguje, zahájí systém automaticky nouzové brzdění.
Další asistenční systémy
Sledování mrtvého úhlu: Dva radarové senzory sledují dopravní situaci za vozem na obou stranách. Vizuální signál ve vnějším zpětném zrcátku upozorňuje řidiče na vozidla přijíždějící v oblasti mrtvého úhlu.
Upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání: Radarové senzory sledují vozidla přijíždějící ze stran a upozorňují na potenciální riziko kolize. Modul parkovacího asistentu pro couvání s radarovými senzory sleduje objekty ve vzdálenosti až 25 m. Parkovací asistent pro couvání je aktivován, jakmile řidič zařadí zpětný chod, nebo stiskne tlačítko zadních parkovacích senzorů PDC (Park Distance Control). Hrozí-li kolize, parkovací asistent nejprve vydá vizuální upozornění, po němž následuje akustické upozornění. Pokud řidič situaci neřeší a vznikne riziko přímé kolize, aktivuje asistent automaticky brzdy, aby minimalizoval vážnost nehody.
Prostorový kamerový systém: Čtyři kamery v masce chladiče, zadním nárazníku a krytech obou vnějších zpětných zrcátek pokrývají kompletní oblast kolem vozu. Obraz z ptačí perspektivy je zobrazován na displeji a výrazně usnadňuje řidiči manévrování v těsných prostorech. Jeden ze čtyř režimů zobrazování ukazuje přední nebo všechna čtyři kola s liniemi, které naznačují vzdálenost kol od obrubníku. Tím jsou hodnotná kola z lehké slitiny chráněna před poškozením.
Parkovací asistent 3.0: Nejnovější verze parkovacího asistentu umožňuje zaparkovat vůz do podélně i kolmo orientovaných parkovacích míst. Systém vypočte nejlepší trajektorii jízdy, sám řídí a upozorňuje na překážky. Parkovací asistent je aktivován stisknutím tlačítka. Řidič musí jen ovládat pedály plynu a brzdy a řadit (včetně ovládání pedálu spojky v případě mechanické převodovky), zatímco parkovací asistent automaticky řídí vůz na parkovací místo. Systém autonomně rozpozná druh parkovacího místa a zahájí příslušný manévr.
Asistent pro stav nouze: Nová funkce přichází ke slovu v nouzových situacích způsobených náhlou zdravotní indispozicí řidiče. Pokud nevykonává po určitou dobu žádnou aktivitu, vydá vozidlo nejprve vizuální a poté akustické upozornění, po němž nakonec následuje krátké přibrzdění vozidla. Jestliže řidič ani pak nereaguje, začne Ateca brzdit až do úplného zastavení. Přitom zůstává ve svém jízdním pruhu, zapne výstražná světla a elektronickou parkovací brzdu.
Asistent dálkových světlometů: Tento asistenční systém zaručuje optimální osvětlení vozovky před vozem zejména v kombinaci s výkonnými předními světlomety LED bez oslňování řidičů protijedoucích vozidel. Kamera v pouzdru vnitřního zpětného zrcátka rozpoznává vozidla jedoucí nedaleko vpředu nebo protijedoucí vozidla a v závislosti na tom ztlumí dálkové světlomety.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz