name | autoweek.cz

Renault DeZir ukazuje nový styl

Renault DeZir ukazuje nový styl

14.07.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Nový šéfdesignér Renaultu Laurens van den Acker schválil první dílo vytvořené za jeho kralování u francouzské automobilky.

Podle van den Ackera "DeZir představuje vizi jednoduchosti, smyslnosti a vřelosti". Renault DeZir je konceptem sportovního vozu s dveřmi, které se otevírají vzhůru a s pohonem elektromotorem. Veřejnosti bude představen v září na pařížském autosalonu.

DeZir klade podle základy pro zcela nové stylistické znaky příštích vozů značky. Zejména prvky použité na přídi vozu se stanou novým charakteristickým rysem vozů Renault.

Třebaže se s výrobou modelu DeZir nepočítá, přináší mnohé nové myšlenky, které by pro Renault mohly být průlomové.

V souladu s duchem doby moderní koncept musí pohánět elektromotor. Zdrojem energie je stejný 24 kWh lithio-ionový akumulátor jako u Nissanu Leaf a také dojezd je stejný - 160 km. Na rozdíl od Leafu je akumulátor u konceptu konfigurován pro výměnu Quick Drop.

Pohon zadních kol zajišťuje synchronní elektromotor o výkonu 110 kW, který umožňuje dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 5 s.

Dvousedadlové kupé o délce 4225 mm má hmotnost jen 830 kg, a to včetně lithio-ionového akumulátoru. Karoserie z kevlaru je usazena na rámu z ocelových trubek jako u závodního Mégane Trophy. Elektromotor je vývojovou fází motoru, jenž Renault připravuje pro své sériové elektromobily Fluence Z.E. a Zoe Z.E.

Hlavní inovace modelu DeZir spočívá v designu interiéru a exteriéru. Jde o první z řady konceptů, které nakonec budou směřovat k novým sériově vyráběným modelům. Van den Acker chce, aby design vyjádřil lidský rozměr značky Renault. Má v plánu vytvořit řadu studií, které budou podle jeho poetického vyjádření odrážet "vazby, které se postupně vytvářejí mezi značkou a jejími zákazníky ve zlomových obdobích jejich života, jako jsou první láska, začátek objevování světa, založení rodiny, začátek pracovního života, času na hru a získávání moudrosti." DeZir je určen pro první fázi života: zamilovanost.

Sdělení vyjádřené designem rozvíjí splývavá témata, která se už objevila i u předchozích konceptů Renaultu, větší důraz je však kladen na povrch místo na linii. "Moje prvotní inspirace pocházela z vnímání tekutiny, vlnění a světelných kontrastů spojených se zčeřeným povrchem," říká hlavní designér exteriéru Yann Jarsalle.

Asymetrické dveřní otvory odhalují sedačku potaženou oblačně bílou kůží, která jakoby se vznášela nad podlahou s obdobnou povrchovou úpravou. Vznášející se přístrojový panel plynule přechází do dveří a do středové opěrky pro ruce. Zůstává ale zachována filosofie Renaultu v podobě "dotykového designu". Design interiéru obsahuje mnoho kontrastních prvků vycházející z předpokladu, že protiklady se přitahují.

Představení modelu odhaluje několik podstatných změn v oddělení průmyslového designu Renaultu. Automobilka dala najevo, že v budoucnosti bude využívat stejný tým návrhářů pro koncepty i sériové automobily. Zatímco dosud byli návrháři vedení bývalým šéfdesignérem Patrickem le Quémentem anonymní, tisková zpráva popisující DeZir obrací pozornost hned na několik členů týmu van den Ackera.

"DeZir je vyjádřením našeho nového oficiálního designového jazyka, který ideálními proporcemi vyvolává představu pohybu, smyslnosti a emocí," uvádí v tiskové zprávě ředitel designu konceptů a výstavních vozů Axel Breun.

Mezi partnery projektu konceptu patřilo Studio G pro karoserii, Michelin SA pro 21" kola a Institut pro výzkum a koordinaci akustiky/hudby IRCAM pro ozvučení.